2014-06-15, 11:42
Medlem
http://www.jägarexamen.se är det här man anmäler sig?
Citera
2014-06-15, 13:44
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilbeaver
Jag fick en bock på 23 meter, sköt, och blev underkänd

Låter märkligt. När jag tog jägarexamen stod figurerna antingen 20m eller närmre, eller 30m eller längre bort. Att ställa en bock på 23m låter bara korkat...
Citera
2014-06-16, 11:40
Medlem
Ska ta jägarexamen nu i augusti, är rätt ny på den här fronten.
Får man jaga djur större än vildsvin men endast jägarexamen, eller finns det flera kurser man måste ta för älg osv?
Vilken är den högsta kalibern man får skjuta med?
Och när kan man söka efter vapenlicensen och hur lång tid tar det att få den? Ostraffad och finns ej i belastningsregister.

Mvh!
Citera
2014-06-16, 12:51
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudzz
Ska ta jägarexamen nu i augusti, är rätt ny på den här fronten.
Får man jaga djur större än vildsvin men endast jägarexamen, eller finns det flera kurser man måste ta för älg osv?
Och när kan man söka efter vapenlicensen och hur lång tid tar det att få den? Ostraffad och finns ej i belastningsregister.

Mvh!
Endast ett teoretiskt prov.

4 praktiska prov:
Säker vapenhantering hagel/hagelskytte - efter teori samt dessa moment får du skaffa hagelbrakare.

Säker vapenhantering kula (samt kula precisionsskytte) - teori + detta moment renderar dig möjlighet att införskaffa studsare klass 2, 3 & 4 (alltså upp till, fast ej inkluderande, 6,5*55)

Älgbana - Teori + föregående moment samt älgbana låter dig införskaffa studsare klass 1 (alltså 6,5*55 och uppåt).

Du måste ha passerat teorin för att få göra de praktiska proven.
--

Du söker vapenlicens på ett specifikt vapen, vilket du kan göra samma dag som du klarat relevanta moment i examen. Handläggningstiden varierar mellan olika delar av landet, i storstadsregionerna (Tokholm, V. Götaland samt Skåne) är den 4 månader eller mer.

-edit-
Du måste alltså ha skjutit älgbana för att få jaga klass 1/högvilt (alltså älg, björn, vildsvin, mm.) men teorin är den samma.
Citera
2014-06-16, 13:22
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudzz
hogerspoket svarade bra på övriga frågor men den här är intressant. Jag antar att du menar vilken den kraftigaste kalibern du får skjuta med är och där finns det egentligen inga begränsningar annat än att den skall vara lämplig för jakt. Det finns gott om tokkraftiga kalibrar som man kan få på jaktlicens i Sverige, bara de har expanderande kulor så får du jaga klass ett-vilt med dem (en helmantlad .50 når alltså inte upp i klass ett). Men du kan väl köpa en .700 nitro express att jaga älg med om du känner för det. De patronerna är som en mindre termos och har en anslagsenergi på 12000J, tror att de kostar ungefär 500 kr per patron.
Citera
2014-06-16, 13:55
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
hogerspoket svarade bra på övriga frågor men den här är intressant. Jag antar att du menar vilken den kraftigaste kalibern du får skjuta med är och där finns det egentligen inga begränsningar annat än att den skall vara lämplig för jakt. Det finns gott om tokkraftiga kalibrar som man kan få på jaktlicens i Sverige, bara de har expanderande kulor så får du jaga klass ett-vilt med dem (en helmantlad .50 når alltså inte upp i klass ett). Men du kan väl köpa en .700 nitro express att jaga älg med om du känner för det. De patronerna är som en mindre termos och har en anslagsenergi på 12000J, tror att de kostar ungefär 500 kr per patron.

Det påstås att ngn dåre i norrlands inland lyckades få igenom en jaktlicens på .50 BMG (12,7*99) klass 3. Men har bara hört det muntligen.

.338 Lapua förekommer ju här & var i Sverige på jaktlicens, men i realiteten är det väl få kalibrar över .375 H&H eller 9,3*62/74 som äger någon form av rationellt berättigande (om än vagt) för svenskt vilt?

Tacka vet jag 6BR...

-edit-
Jag valde att tolka frågan som "vad krävs för respektive kaliberklass", efter en stunds funderande
Senast redigerad av hogerspoket 2014-06-16 kl. 13:57.
Citera
2014-06-16, 16:07
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Det påstås att ngn dåre i norrlands inland lyckades få igenom en jaktlicens på .50 BMG (12,7*99) klass 3. Men har bara hört det muntligen.

.338 Lapua förekommer ju här & var i Sverige på jaktlicens, men i realiteten är det väl få kalibrar över .375 H&H eller 9,3*62/74 som äger någon form av rationellt berättigande (om än vagt) för svenskt vilt?

Tacka vet jag 6BR...

Jag vet en som har jaktlicens på en cylinderrepeter i .50 BMG, rent teoretiskt skall de inte ha några åsikter om det även om jag tror att polisen hajat till rätt rejält om det kom in en ansökan. Han jagar dock inte med den utan har den bara på skjutbanan.

Men jag håller med. Kraftigare än .375 H&H magnum känns rätt så overkill, jag köpte en bössa i den kalibern för att ha lite marginaler vid björnjakt men det har blivit så att jag alltid tar med mig 30-06:an istället.
Citera
2014-06-16, 16:27
Medlem
Draedons avatar
Allt man behöver är en HVA i kaliber 6,5x55 vet ni väl?

Men allvarligt talat så tror jag det bara är mode med grovsingar, lite macho är det ju också. Vart man nu drar gränsen för "grov" kaliber, men många jagar med onödigt grova kalibrar. Fast svenska vildsvin kräver ju minst 9,3x62 för att dö....
Citera
2014-06-16, 17:02
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Allt man behöver är en HVA i kaliber 6,5x55 vet ni väl?

Men allvarligt talat så tror jag det bara är mode med grovsingar, lite macho är det ju också. Vart man nu drar gränsen för "grov" kaliber, men många jagar med onödigt grova kalibrar. Fast svenska vildsvin kräver ju minst 9,3x62 för att dö....

En vän har en CG1900 -06 (köpt ny -74), och hävdar med emfas att det tillsammans med hagelbocken räcker till allt.

Och ja - allt han skjuter på dör...
Citera
2014-06-16, 17:11
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
En vän har en CG1900 -06 (köpt ny -74), och hävdar med emfas att det tillsammans med hagelbocken räcker till allt.

Och ja - allt han skjuter på dör...

Jag håller med din vän. Jag har en .308:a och en bock 12/70, klarar allt jag jagar med dessa bössor. Sen en 22:a för övning och lek såklart. Farsan har fullt skåp, men det är .308 och hagelbocken som används. De andra är i nyskick trots 30 år på nacken. Eller ja 22:an sköt väl jag och brorsorna med rätt friskt när vi var små.

Man BEHÖVER inget mer, men det är ju roligt med prylar...
Citera
2014-06-16, 18:27
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Jag håller med din vän. Jag har en .308:a och en bock 12/70, klarar allt jag jagar med dessa bössor. Sen en 22:a för övning och lek såklart. Farsan har fullt skåp, men det är .308 och hagelbocken som används. De andra är i nyskick trots 30 år på nacken. Eller ja 22:an sköt väl jag och brorsorna med rätt friskt när vi var små.

Man BEHÖVER inget mer, men det är ju roligt med prylar...

Kör 308 jag med.

Men.

Man behöver en 22-250. Det är världens mest allsidiga patron för att spränga saker...
Citera
2014-06-27, 14:20
Medlem
Jägarexamen

Hej fb!

Ska ta jägarexamen och har lite funderingar på hur billigaste och mest lärorika sätt att lära sig alla kunskaper på för att både klara examen och för att bli ett med naturen

finns kurser att ta men har funderat på att starta studiegrupp eller dylikt.
Bör tilläggas att jag inte bor i någon storstad och att det finns intresse hos kompisar vid studiegruppstillfälle

Tack på förhand fb!
Senast redigerad av Ellfen 2014-06-27 kl. 14:23. Anledning: fel formulering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in