2008-10-15, 11:58
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagor
*Går med i Jägareförbundet för 150kr och utnyttjar deras under 23 ungdomsrabatt och får på så vis köpa nya jägarskolan i 7 volymer för 850kr.

Man måste inte ha Jägarförbundets 7 volymer. Det går utmärkt att läsa in och klara provet med t ex Riks-Jägarnas bok "Kunskap för jakt" samt tilläggsboken "Jaktlagstiftningen". Du behöver båda böckerna och tillsammans kostar de ca 400:- + frakt. www.bildaforlag.se.

Detta är mycket mer kortfattat och komprimerat, men innehåller 98% av fakta. Speciellt om du inte går en teorikurs, så spelar det ju ingen roll att du inte har samma böcker.

/capmac
Citera
2008-10-15, 14:32
Medlem
JohnMosess avatar
Jag har problem med att hitta någon att skriva provet för, hur bör man gå till väga? Jag är i Uppland
Citera
2008-10-16, 19:23
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMoses
Jag har problem med att hitta någon att skriva provet för, hur bör man gå till väga? Jag är i Uppland

Det är jägarorganisationerna som sköter det, men alla provledare skall vara godkända av Naturvårdsverket.

Kontakta

jaktregistret (a) naturvardsverket.se

eller
http://www.jagareforbundet.se/uppsala/

eller
Jägarnas Riksförbund Uppsala Länsdistrikt
Blackbo, 740 21 JÄRLÅSA Ordförande
018-39 31 14

/capmac
Citera
2009-08-05, 11:35
Medlem
Den stora tråden om jägarexamen ställ dina frågor här

Hej.

Klippt från Jägareförbundet:

Vid Säker kulgevärshantering ska provtagarens förmåga att säkert hantera sitt kulgevär prövas på två sätt:
  • Speciell kulgevärshantering, där provtagaren får utföra vissa handlingar med ett kulgevär, varvid vapenhanteringen kontrolleras och bedöms i detalj enligt ett särskilt program.
  • Allmän kulgevärshantering, där provtagarens vapenhantering kontrolleras och bedöms allmänt i samband med att momentet Precisionsskjutning genomförs.

Vad innebär detta i praktiken? Finns det några detaljer som provledaren kanske är extra noggrann med?
Hur går det praktiska provet till (förutom att man får skjuta)?

Tacksam för svar
Citera
2009-08-05, 12:00
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smirnoffice
vet ej om du har sätt de men dom på jakt.se säljer även ett Mossberg 195 för 500 kr fast jag vet inte om de ä bra har aldrig sätt modellen tidigare någon här som vet något ? här ä länk i allafall http://www.jakt.se/hagelvapen/pump/Mossberg-195.html
Hur fanken kan du få det till ett svar på första inlägget. Mossberg 195 är ett hagel i kaliber 12 som verkar vara en cylinderrepeter, märklig konstruktion på ett hagelgevär om du frågar mig.

Angående första inlägget handlar säker vapenhantering om att se till att man under hela provet inte gör något olämpligt med vapnet, att du kontrollerar att det inte är laddat inte bara genom att titta i loppet utan att även känna och så vidare. Läs kapitlen om vapenhantering i boken.
Citera
2009-08-05, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Hur fanken kan du få det till ett svar på första inlägget. Mossberg 195 är ett hagel i kaliber 12 som verkar vara en cylinderrepeter, märklig konstruktion på ett hagelgevär om du frågar mig.

Angående första inlägget handlar säker vapenhantering om att se till att man under hela provet inte gör något olämpligt med vapnet, att du kontrollerar att det inte är laddat inte bara genom att titta i loppet utan att även känna och så vidare. Läs kapitlen om vapenhantering i boken.

Hej

Jo jag förstår vad säker vapenhantering innefattar (gjort lumpen). Riktning på pipan, kolla loppet, osv. Det är jag helt införstådd med.

Men vad jag är ute efter är mer hur provet går till från A-Ö?

Låt säga att provledaren säger: - Där är ditt vapen och nu börjar provet!

Vad händer sedan?
Och får man innan provet "lära känna vapnet" så man vet hur det funkar?
Citera
2009-08-05, 12:49
Medlem
Du får ta i bössan, kolla så loppet är tomt samt magasinet är tomt. Om du säger att du vill provtrycka mot mål(tavla) så tror jag nog du får göra det. När du känner dig redo säger du att du är redo och han kommer ge dig 4 patroner.

1a Skjutningen skall du vara i skjutstol, då ska du ha 4 skott inom 12cm.
2a Skjutningen skall du ha jägarmässigt stöd, då är det 4 skott inom 17cm.

Avståndet bör vara 80~ meter.
Citera
2009-08-05, 13:40
Medlem
JohnMosess avatar
Jag fick en bössa och några tomklickpatroner och sen låtsades jag är examinatorn att vi gick ut på jakt.

"Nu går vi ut ur bilen"

"Nu är vi i skogen"

"Nu är vi framme"

O.s.v, meningen är förstås att man inte ska ta bössan ur examinatorns hand utan att se till att veta i vilket skick den är, och att man inte ska ladda den förrän man är på pass. Bössan ska man sen ladda ur och göra noggrann patron ur på innan man ställer ifrån sig den.

Vidare kan examinatorn underkänna dig om du hanterar ditt vapen ovarsamt och osäkerhetsmässigt under skyttet.
Citera
2009-08-05, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMoses
Jag fick en bössa och några tomklickpatroner och sen låtsades jag är examinatorn att vi gick ut på jakt.

"Nu går vi ut ur bilen"

"Nu är vi i skogen"

"Nu är vi framme"

O.s.v, meningen är förstås att man inte ska ta bössan ur examinatorns hand utan att se till att veta i vilket skick den är, och att man inte ska ladda den förrän man är på pass. Bössan ska man sen ladda ur och göra noggrann patron ur på innan man ställer ifrån sig den.

Vidare kan examinatorn underkänna dig om du hanterar ditt vapen ovarsamt och osäkerhetsmässigt under skyttet.

Tack för svaren!

Har en fråga angående patron ur och blindavfyring. När man gör blindavfyringen så är det ju säkrast att avfyra mot skjutvallen. Men under provet så ska väl vallen föreställa skog. Hur gör man då en riktig blindavfyringen? I lumpen var det ju en skam om man blindavfyrade i marken eller upp i luften.

Klämmer in en sista fråga om patron ur. Vad är den korrekta ordningen? Ta ur kulen ur loppet först och sen magasinet eller först magasinet och sen kulan?

(man är ju invand med lumpen och magasinet först, men det var ju ett annat vapen)
Senast redigerad av pekivan 2009-08-05 kl. 13:58.
Citera
2009-08-05, 14:16
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekivan
Tack för svaren!

Har en fråga angående patron ur och blindavfyring. När man gör blindavfyringen så är det ju säkrast att avfyra mot skjutvallen. Men under provet så ska väl vallen föreställa skog. Hur gör man då en riktig blindavfyringen? I lumpen var det ju en skam om man blindavfyrade i marken eller upp i luften.

Klämmer in en sista fråga om patron ur. Vad är den korrekta ordningen? Ta ur kulen ur loppet först och sen magasinet eller först magasinet och sen kulan?

(man är ju invand med lumpen och magasinet först, men det var ju ett annat vapen)

Det skall ut ur loppet och magasinet. Någon särskild ordning har jag aldrig hört talas om.
Citera
2009-08-05, 18:02
Medlem
Skulle det inte gå att göra en speciellt tråd om jägarexamen och frågor om detta?? Det är samma frågor ständigt återkommande i tråd efter tråd!

"Den stora tråden om jägarexamen" skulle den fantasilöst nog kunna heta!

.
Citera
2009-08-06, 11:57
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Skulle det inte gå att göra en speciellt tråd om jägarexamen och frågor om detta?? Det är samma frågor ständigt återkommande i tråd efter tråd!

"Den stora tråden om jägarexamen" skulle den fantasilöst nog kunna heta!

.
Fixat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in