Citat:
Ursprungligen postat av
LuxVeritatis
Med tanke på att parets plan, i vart fall vad de gått ut med, är att bo i USA fram till dess att Fimpen ska börja skolan så undrar jag om Ciggen och Fyllot verkligen har svenska livvakter i NY. Jag tvivlar på att de ens har livvaktsskydd där och om de har det vid något särskilt tillfälle så lär det snarare vara logiskt att ha några inhyrda från ett amerikanskt säkerhetsbolag, dels för att dessa kan geografin, lagar och annat mycket bättre och inte minst pga vapentillstånd och annat.
För övrigt tror jag att det där med en flytt till Sverige när Fimpen blivit skolmogen bara är en dimridå. Förvisso tror jag att Ciggen vill behålla kopplingen till kungahuset, både för sig själv och för Fimpens framtida försörjning men jag tror snarare en sådan flytt kanske sker när Fimpen är äldre, säg högstadieåldern eller gymnasiet.
Secret Service ansvarar för personskyddet för kungligheter och andra med diplomatpass i USA.
Tillsammans med SÄPO gör man en analys och vidtar de skyddsåtgärder som kan behövas.
I Ciggens fall så skulle jag tro att det sträcker sig till ett överfallslarm hemma och ett att ha med sig.
När hon gör ett sällsynt publikt uppdrag för Jokerns barnfond så får den lokala Polisen ansvara för det praktiska skyddet.
Sen så följer säkert Ciggen vissa rutiner som hon blivit lärd, dvs. åka på oregelbundna tider och köra olika vägar.
SÄPO har ingen kontinuerlig bevakning på Madde i NY, men såklart finns planering som snabbt kan sjösättas om hotbilden höjs.
Och nej, detta är inga hemligheter, står att läsa i olika tidningar.