2014-02-27, 11:48
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Är det någon som vet om Madeleine får ta del av det årliga apanaget eller om hon nu för tiden enbart lever av privata pengar?

Hon får säkert lite pappanage, men New York är dyrt, så det räcker nog bara till dricksen på välgörenhetsmiddagarna och förmiddagsshoppingen.
Citera
2014-02-27, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Håller med, särskilt med det uttalet de har valt - Le'ånårr (korta å:n). Det låter killigt, hade låtit mer tjejigt med Leånååååår. Då hade det ju påmint om Ellinor o liknande namn.

Edit: nu vet jag varför det låter killigt - deras sätt att uttala Leonore låter i betoningen som Leonard.

Är det officiellt att namnet ska uttalas "Leonårr"? För att Knugen sa så?
Citera
2014-02-27, 13:01
Medlem
Jesusdidnttaps avatar
Jag anser iafl att en svensk prinsessa och hertiginna iafl borde vara uppvuxen i Sverige och inte något jävla USA eller London.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18444803.ab

Kan man inte ens med sig att bo i landet som sin dotter ska vara prinsessa har ungen inte med den titeln att göra.
Citera
2014-02-27, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Håller med, särskilt med det uttalet de har valt - Le'ånårr (korta å:n). Det låter killigt, hade låtit mer tjejigt med Leånååååår. Då hade det ju påmint om Ellinor o liknande namn.

Edit: nu vet jag varför det låter killigt - deras sätt att uttala Leonore låter i betoningen som Leonard.

Ja, Leonard är också liknande...
Citera
2014-02-27, 16:31
Medlem
DrBrasas avatar
Citat:
Är det någon som vet om Madeleine får ta del av det årliga apanaget eller om hon nu för tiden enbart lever av privata pengar?
Hur menar du nu?

Hon har inga egna pengar i den meningen att hon själv förvärvat några pengar. Den förmögenhet hon har kommer från pappa - vars förmögenhet kommer från apanaget. Det finns alltså ingen åtskillnad mellan "privata" pengar och apanaget. Det är samma sak.
Citera
2014-02-27, 17:53
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBrasa
Hur menar du nu?

Hon har inga egna pengar i den meningen att hon själv förvärvat några pengar. Den förmögenhet hon har kommer från pappa - vars förmögenhet kommer från apanaget. Det finns alltså ingen åtskillnad mellan "privata" pengar och apanaget. Det är samma sak.

Visserligen sant även om privata pengar kan innebära Chris pengar i detta fall.

Min fråga gällde dock om hon årligen får ta del av apanaget numera, eller om hon nöjer sig med sin förmögenhet på 30 miljoner och sin förmodade del av Chris. Antar dock att det inte går att svara på eftersom det inte finns några insynsmöjligheter i Hovstatsdelen av apanaget.
Citera
2014-02-27, 17:55
Medlem
perry2s avatar
Undrar när det första fotot dyker upp på en rökande Madeleine ammandes sin dotter....?
Citera
2014-02-27, 18:42
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Man fortsätter med nattklubbsdrottningstemat tydligen.

Herman Lindqvist är dock lite försiktigare denna gång:
Citat:
Vackra svenska namn, men inte särskilt kungliga, men att den här flickan kommer ju aldrig bli drottning av Sverige så det spelar inte så stor roll...
...
Nä, det är ett helt privat namn. Det markerar just Madeleines... att hon står vid sidan om, att hon lever sitt eget liv.
http://www.expressen.se/nyheter/herm...em-eller-avga/
Citera
2014-02-27, 19:01
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Man fortsätter med nattklubbsdrottningstemat tydligen.

Herman Lindqvist är dock lite försiktigare denna gång:

http://www.expressen.se/nyheter/herm...em-eller-avga/

Jag gick förbi en Expressen-löpsedel tidigare idag där det stod om "Hermans utbrott om nya prinsessan: FLYTTA HEM ELLER AVGÅ"

"Utbrott", alltså... det han sade var ju att hon borde utbildas i Sverige om hon skulle vara ett seriöst namn i successionsordningen. Men det är ju ytterst otroligt att hon skulle vara det ändå, vilket säkert föräldrarna inser.
Citera
2014-02-27, 19:37
Medlem
DrBrasas avatar
Citat:
Visserligen sant även om privata pengar kan innebära Chris pengar i detta fall.

Min fråga gällde dock om hon årligen får ta del av apanaget numera, eller om hon nöjer sig med sin förmögenhet på 30 miljoner och sin förmodade del av Chris. Antar dock att det inte går att svara på eftersom det inte finns några insynsmöjligheter i Hovstatsdelen av apanaget.
Aha. Jo precis som du själv skriver, det finns ingen insyn i hur Knugen fördelar sina pengar. Om hon inte ska tulla på de 30 millarna, vilket hon inte lär göra, så är det Chris och/eller Knugen som får stå för uppehället.

Det lustiga är hur Gaffeln kritiseras av diverse krönikörer för att vid över 30-års ålder fortfarande praktisera och försöka hitta en meningsfull tillvaro. Ciggen har verkligen lyckats undvika den kritiken trots att hon åstadkommit ännu mindre än Gaffeln (en bedrift i sig faktiskt!). Antar att det är en kvinnas privilegium att inte bli kritiserad för att slå dank.
Citera
2014-02-27, 20:17
Medlem
Meyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mardoll
Men visst är det synnerligen ovanligt att barn till en prinsessa (som inte är kronprinsessa) och vars far är titellös får en kunglig titel? Finns det några andra exempel i Europa där det har skett?

Jo jag ondgjorde mig också över detta tidigare i tråden, delvis därför att det då innebär att Sophia och C-Ps eventuella barn också måste bli prinsar och prinsessor. Snart sitter vi där med 10-15 st. Ren inflation! Nej, hertiginna hade varit bättre för kungahuset på sikt.

Vare sig Norge, Danmark, Nederländerna eller Spanien för så här. Endast tronföljarens barn blir prinsar och prinsessor.

Belgien verkar dock göra som Sverige. Där har man för tillfället 16 prinsar och prinsessor som är söner och döttrar till andra prinsar och prinsessor.
Citera
2014-02-27, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
...eller aldrig haft.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%...ch_hertiginnor

Jag vet. Kanske någon kan skicka en lista till hovet och säga att nästa unge ska ha detta för det bör stå på tur?

Gifter sig CalleP med sin brud i år och får barn nästa år så är oddsen ganska låga att Dalarna får en hertig/hertiginna då CallePs brud är från Dalarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in