2014-06-11, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarLothbrokk
Ganska säker på att apanaget inte går till hennes supande i NY. Hon är gift med en mångmiljonär (god för flera hundra miljoner) och hon lever delvis på familjens pengar.

Hur kan du veta det?

Prinsessan har prinsessvanor, går på svindyra restauranger, flyger fram å tillbaka över vrlden, går på de finaste klubbarna, shoppar lös på de dyraste affärerna. Hon har knappt jobbat en sekund i hela sitt liv.

Visst, Hon har gift sig med en mångmiljonär, men hon levde prinsessliv innan hon träffade honom.

Var kommer/kom pengarna ifrån???
Citera
2014-06-11, 12:08
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UsamaBinNorrland
Hur mycket får Madeleine respektive Carl Philip av apanaget? Hur många är det som delar på det? Betalar konungen även ut till sina systrar.

Ren nyfikenhet :-)

Det är hemligt, och därmed har du inte med det att göra.
Citera
2014-06-11, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
jag undrar om inte hennes syrra har äktenskapsproblem,,,det syntes ganska tydligt på dopet

En vän reagerade på samma sak. Tråkigt om det är sant. Kanske bara en svacka. Det som förvånar mig är att hon inte blivit gravid igen.
Citera
2014-06-11, 16:21
Medlem
TröttSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuxVeritatis
Med tanke på att parets plan, i vart fall vad de gått ut med, är att bo i USA fram till dess att Fimpen ska börja skolan så undrar jag om Ciggen och Fyllot verkligen har svenska livvakter i NY. Jag tvivlar på att de ens har livvaktsskydd där och om de har det vid något särskilt tillfälle så lär det snarare vara logiskt att ha några inhyrda från ett amerikanskt säkerhetsbolag, dels för att dessa kan geografin, lagar och annat mycket bättre och inte minst pga vapentillstånd och annat.

För övrigt tror jag att det där med en flytt till Sverige när Fimpen blivit skolmogen bara är en dimridå. Förvisso tror jag att Ciggen vill behålla kopplingen till kungahuset, både för sig själv och för Fimpens framtida försörjning men jag tror snarare en sådan flytt kanske sker när Fimpen är äldre, säg högstadieåldern eller gymnasiet.

Secret Service ansvarar för personskyddet för kungligheter och andra med diplomatpass i USA.
Tillsammans med SÄPO gör man en analys och vidtar de skyddsåtgärder som kan behövas.
I Ciggens fall så skulle jag tro att det sträcker sig till ett överfallslarm hemma och ett att ha med sig.
När hon gör ett sällsynt publikt uppdrag för Jokerns barnfond så får den lokala Polisen ansvara för det praktiska skyddet.
Sen så följer säkert Ciggen vissa rutiner som hon blivit lärd, dvs. åka på oregelbundna tider och köra olika vägar.
SÄPO har ingen kontinuerlig bevakning på Madde i NY, men såklart finns planering som snabbt kan sjösättas om hotbilden höjs.

Och nej, detta är inga hemligheter, står att läsa i olika tidningar.
Citera
2014-06-11, 16:37
Medlem
TröttSvensks avatar
Ursprungligen postat av UsamaBinNorrland
Hur mycket får Madeleine respektive Carl Philip av apanaget? Hur många är det som delar på det? Betalar konungen även ut till sina systrar.

Ren nyfikenhet :-)

Kungen bestämmer ensam om hur apanaget används.
Det allra mesta går till att hålla i gång alla slott och hus som ingår i hovförvaltningen, samt löner till personal.
Kungen är inte skyldig att redovisa hur apanaget används.

Kungens systrar upphörde med att erhålla apanage när de gifte sig, nu får de en krona eller två för utlägg när de gör något framträdande i sin roll som kunglig, vilket inte är ofta...

Hittills så får alla barnen apanage av kungen samt att de får resor osv. betalt för sina åtaganden.
Hur mycket fickpengar de får kan man gissa men tidningar har tidigare skrivit om någon miljon var per år.
Hovstaten betalar boendet för alla tre ( Ciggens lya i hovstallet ).

Huruvida Madde fortfarande erhåller fickpengar av pappa Kungen har man inte klurat ut men antagligen är de på avtrappning då etiketten säger att gifta kvinnor ska försörjas av sina män.
Undantaget Hakan då som jobbar som kronprinsessa och därför måste ha en make som inte får jobba.
Både Hakan och Njuren får fickpengar av pappa Kungen plus allt betalt såklart.
Citera
2014-06-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
jag undrar om inte hennes syrra har äktenskapsproblem,,,det syntes ganska tydligt på dopet

Vad är det som syntes? Förutom att de satt åtskilda pga att Victoria var fadder så märkte jag inte av att det skulle varit ngn fnurra. Vad har jag missat?
Citera
2014-06-11, 19:05
Medlem
RagnarLothbrokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceFransson
Hur kan du veta det?

Prinsessan har prinsessvanor, går på svindyra restauranger, flyger fram å tillbaka över vrlden, går på de finaste klubbarna, shoppar lös på de dyraste affärerna. Hon har knappt jobbat en sekund i hela sitt liv.

Visst, Hon har gift sig med en mångmiljonär, men hon levde prinsessliv innan hon träffade honom.

Var kommer/kom pengarna ifrån???

http://www.expressen.se/nyheter/priv...for-madeleine/
Citera
2014-06-11, 23:04
Medlem
LuxVeritatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Secret Service ansvarar för personskyddet för kungligheter och andra med diplomatpass i USA.
Det där vill jag verkligen se en källa på! Det är möjligt att SS ansvarar för säkerheten för utländska beskickningar och deras personal i USA, det vet jag inget om. Att SS skulle ansvara för varenda jävel som innehar ett diplomatpass ifrågasätter jag rakt av. Vet du om hur många som faktiskt innehar diplomatpass bara i Sverige? Samtliga regeringsmedlemmar, samtliga tjänstemän på UD samt diverse andra högre tjänstemän inom vissa förvaltningar och alltså också kungafamiljen och vissa tjänstemän inom hovstaterna. Utöver detta så har alla dessa personers familjemedlemmar också diplomatpass. Ciggen är inte i staterna som representant för Sverige, hon är inte ackrediterad som ambassadpersonal, hon är där i egenskap av att hon arbetar för en från svenska staten skild välgörenhetsorganisation och numera att hon är gift med en amerikan. Knappast ett fall för SS. Med tanke på mängden kungafamiljer och diktatorsfamiljer och liknande så håller jag det för helt otroligt att SS skulle ha tagit på sig något ansvar för dessas beskydd när de behagar vistas i USA. Gaffeln blev ju dessutom tagen i förvar på JFK för några år sedan, den ansvarige amerikanske tjänstemannen besvarade svenska mediers frågor med att det kommer så många kungligheter till JFK och immigrationsreglerna gäller alla.
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
SÄPO har ingen kontinuerlig bevakning på Madde i NY, men såklart finns planering som snabbt kan sjösättas om hotbilden höjs.
Jag tror faktiskt inte att Säpo har någon personal som agerar livvakter i USA. Detta skulle kräva amerikanska vapentillstånd, utbildning om amerikanska lagar osv. Möjligt att de kan agera obeväpnade livvakter som tex Säpo gjorde när de följde med Mona Muslim till Mauritius efter den senaste Mona-skandalen.
Citera
2014-06-12, 12:49
Medlem
P55s avatar
Secret Service ansvarar inte för Madeleines säkerhet utan det gör svenska myndigheter, i det här fallet SÄPO. Om det behövs.

Men SÄPO kan köpa tjänster av t.ex. Secret Service om det skulle vara nödvändigt.
Citera
2014-06-12, 17:23
Medlem
LuxVeritatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Secret Service ansvarar inte för Madeleines säkerhet utan det gör svenska myndigheter, i det här fallet SÄPO. Om det behövs.

Men SÄPO kan köpa tjänster av t.ex. Secret Service om det skulle vara nödvändigt.
Schysst! Kan jag också köpa tjänster av Secret Service? Jag har alltid velat ha två solglasögonklädda gorillor vid min sida när jag handlar på Konsum.

Källa på att Säpo köper tjänster av Secret Service?

Jag tror nämligen att Secret Service inte tar betalt för sina tjänster och att de utför dem när de finner nödvändigt, inte när svenska Säpo finner nödvändigt. Från Secret Services hemsida:
Citat:
The Secret Service protects visiting heads of foreign states or governments and their spouses traveling with them, other distinguished foreign visitors to the United States, and official representatives of the United States performing special missions abroad
Men som sagt, frågan är om Ciggen verkligen räknas som en "head of foreign state" eller "distinguished foreign visitor". Jag tvivlar.
Senast redigerad av LuxVeritatis 2014-06-12 kl. 17:37.
Citera
2014-06-12, 23:06
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O-Lycklig
Hon säljer ju mängder av lösnummer åt Aftonbladet... samt ger oss, dödliga, inspiration och en, behövlig, verklighetsflykt just på grund av hennes extraordinära liv! Självklart ska Vi, fortsätta, betala hennes uppehälle

Se så, hon frambringar mycket glädje i allas våra liv, ifrågasätt henne aldrig igen!

Jag läser gärna skvaller, sålänge jag slipper betala för skiten själv
Citera
2014-06-14, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarLothbrokk
http://www.expressen.se/nyheter/priv...for-madeleine/

Öhh klart som fan att de som jobbar för hovet försöker avdramatisera de faktum att deras arbetsgivare inte lever lyxliv, och festar upp svenska folkets skattepengar.

Om hovpersonalen skulle säga något som kritiserade kungafamiljen skulle de dels få sparken, och även riskera att undergräva kungens position, med resultat att de skulle få sänkt lön, eller tvingas sluta, om det ledde till att kungen tvingades abdikera.

Vill se riktiga bevis på att prinsessan Madde inte lever lyxliv och shoppar lös på de allra dyraste affärerna i New York på svenskars skattepengar! Inte npgon rövslickare som jobbar för hovet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in