2014-06-10, 14:22
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Ok, det verkar stå olika beroende på vart man tittar men menar du att stålet i WTC hade mycket kol i sig? Vet du vad som kännetecknar stål med mycket kol och hur ser prisbilden ut om mängden kol ökar..

Nej det menar jag inte, jag menar att man använde A36 stål (som jag skrev ovan).
A36 är det vanligaste konstruktionsstålet i USA. Det är lätt att arbeta med och lätt att svetsa i.
Det är ett billigt och relativt mjukt stål som skulle göra sig riktigt dåligt i en grill.

Citat:
Enligt NIST så smälte (mjuknade) WTC
Du förstår väl åtminstone skillnaden på att smälta och att mjukna???
Citera
2014-06-10, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Du förstår väl åtminstone skillnaden på att smälta och att mjukna???
Vart kom det rinnande stålet ifrån? Mjuknar grillar när man grillar i dem
Citera
2014-06-10, 14:36
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Vart kom det rinnande stålet ifrån?

Det fanns inget rinnande stål vad jag vet. Det har förklarats tusen och tusen gånger att det troligen var aluminium från fasadbeklädnaden etc. Till exempel Rayjoh skrev om det, i denna tråd idag för 27 minuter sedan (14.09) men du kanske har glömt det?

Aluminium har en smältpunkt på 660,3 grader Celsius.
Bly har en smältpunkt på 327,5 grader Celsius.
Citera
2014-06-10, 14:37
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Mjuknar grillar när man grillar i dem

Ja, i stort sett allt mjuknar när det hettas upp.
Sen beror det på vilket stål (vilket material) vi talar om, olika material mjuknar olika mycket vid olika temperaturer. Is t.ex. smälter vid nollpunkten...
Citera
2014-06-10, 14:49
Medlem
Citat:
Ja, i stort sett allt mjuknar när det hettas upp.

Är det möjligt att köpa en grill som då är gjord för att tåla så lite värme som möjligt men byggd i stål och få grillen att böja sig genom att grilla i den?
Citera
2014-06-10, 15:08
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Är det möjligt att köpa en grill som då är gjord för att tåla så lite värme som möjligt men byggd i stål och få grillen att böja sig genom att grilla i den?

Pröva en engångsgrill! Åter till ämnet?
Citera
2014-06-10, 23:05
Medlem
Citat:
Pröva en engångsgrill! Åter till ämnet?
Minns jag rätt så sist jag köpte en engångsgrill så var det en del aluminium i den, inte ens det smalt trots mycket lägre smältpunkt
Citera
2014-06-10, 23:25
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Minns jag rätt så sist jag köpte en engångsgrill så var det en del aluminium i den, inte ens det smalt trots mycket lägre smältpunkt

Nej, som jag skrev här ovanför så ör aluminiums smältpunkt 660,3 grader - det tror jag knappast en Engångsgrill kommer i närheten av.
Här är ett test av engångsgrillar där du kan se att medeltemperaturen i dessa mediokra produkter ligger runt 100 grader...
http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11394.ece/BINARY/172478.pdf
Citera
2014-06-10, 23:32
Medlem
Citat:
Nej, som jag skrev här ovanför så ör aluminiums smältpunkt 660,3 grader - det tror jag knappast en Engångsgrill kommer i närheten av.
Här är ett test av engångsgrillar där du kan se att medeltemperaturen i dessa mediokra produkter ligger runt 100 grader...
http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11394.ece/BINARY/172478.pdf

Vad hade krävts för att grillen skulle smälta? hade den smält om man hällde i flygfotogen?
Citera
2014-06-10, 23:49
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Vad hade krävts för att grillen skulle smälta? hade den smält om man hällde i flygfotogen?

Det skulle krävts 660,3 grader. Det kan man uppnå med flygbränsle, matolja, möbler, skogsbrand, husbrand, etc etc. Går även bra med grillkol, men då behövs fler än de i engångsgrillen - pröva att lägga engångsgrillen i en schysst Weber och pressa in rejält med briketter...
Citera
2014-06-11, 13:55
Medlem
Citat:
Det skulle krävts 660,3 grader. Det kan man uppnå med flygbränsle, matolja, möbler, skogsbrand, husbrand, etc etc. Går även bra med grillkol, men då behövs fler än de i engångsgrillen - pröva att lägga engångsgrillen i en schysst Weber och pressa in rejält med briketter...
Ok, det borde vara relativt lätt att testa. Att det skulle gå med grillkol tvivlar jag på. Grillar ofta och har termometer mm i en ganska avancerad grill för grillkol. Man når inte de temperaturer som krävs även om man fläskar på rejält
Citera
2014-06-11, 14:14
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ok, det borde vara relativt lätt att testa. Att det skulle gå med grillkol tvivlar jag på. Grillar ofta och har termometer mm i en ganska avancerad grill för grillkol. Man når inte de temperaturer som krävs även om man fläskar på rejält

Min Weber Performer brukar i alla fall visa en bra bit över 500 på termometern när jag brassar på
Och såhär säger Livsmedelsverket http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/I-koket/Fragor-och-svar-om-grillgaller/
Hur varmt kan det bli när man grillar?
Det är inte ovanligt med temperaturer över 330°C vid grillning, framför allt om fett eller marinad droppar ner i glödbädden och orsakar flammor. Då kan temperaturen bli åtskilligt högre (>750°C)

Jag vet dock fortfarande inte vad grillning av aluminium har för bevisvärde i denna tråd, det är ju inte som om aluminiums smältpunkt är en väl fördold hemlighet....?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in