2014-06-09, 18:21
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guest02
Jag fullständigt älskar Dimman och Flotten, skräck på hög nivå. Kommer fortfarande ihåg första gången jag läste de hur jävla skraj jag var. Måste fan leta fram den förskräckliga apan snart. Hoppas verkligen man gör film av Flotten!
Flotten låter spännande! Eller alltså, titeln säger ju inte så mycket, men jag gissar att den handlar om hemskheter på en flotte - och det är lockande nog. Den måste jag läsa. Var hittar man den? Fristående eller i någon novellsamling?

Är det förresten någon som läst Umney's Last Case? Är den bra?
Citera
2014-06-09, 18:31
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Flotten låter spännande! Eller alltså, titeln säger ju inte så mycket, men jag gissar att den handlar om hemskheter på en flotte - och det är lockande nog. Den måste jag läsa. Var hittar man den? Fristående eller i någon novellsamling?

Har för mig att den ingår i Skeleton Crew.
Citera
2014-06-09, 18:36
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har du läst boken om Kennedymordet, en av hans bästa böcker på senare år?

Nej det har jag inte, men om du rekommenderar den måste jag verkligen läsa den. Ditt ord väger tungt när det gäller King.

Citat:
Ursprungligen postat av roboman

Är det förresten någon som läst Umney's Last Case? Är den bra?

Jag minns när jag läste Flotten första gången. Man blev jävligt imponerad. Det var länge sedan, jag var väl i unga tonåren. Filmen (Creepshow) var också helt okej då. Nu känns konceptet med en livsfarlig oljefläck inte lika skrämmande.

Umney's Last Case är mycket läsvärd. Det gäller förresten för hela Nightmares & Dreamscapes, som jag håller för Kings bästa novellsamling.

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har för mig att den ingår i Skeleton Crew.

Det stämmer. Den boken innehåller också godbitar som Dimman, Den långa färden (obehaglig berättelse), Gudarnas ordbehandlare och andra bra berättelser.
Citera
2014-06-09, 18:40
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag minns när jag läste Flotten första gången. Man blev jävligt imponerad. Det var länge sedan, jag var väl i unga tonåren. Filmen (Creepshow) var också helt okej då. Nu känns konceptet med en livsfarlig oljefläck inte lika skrämmande.

Kan tänka mig att om King hade skrivit novellen idag och gjort någonting annat med historien och tagit bort oljefläcken och i stället fokuserat på det psykologiska i att vara ensam ute på en flotte till havs. Skulle åtminstone funka för mig som är rädd för att vistas i båtar på öppna sjöar, och nej, Life of Pi räknar jag inte till samma grej som min idé.
Citera
2014-06-09, 19:01
Medlem
Citat:
Nej det har jag inte, men om du rekommenderar den måste jag verkligen läsa den. Ditt ord väger tungt när det gäller King.

Boken om Kennedymordet är helt otroligt bra. Kanske bland det bästa jag läst av King. King tar med dig på en resa med sitt otroligt levande berättande att det känns som att man varit ute på ett äventyr på riktigt när boken är slut. Klassisk King.
Citera
2014-06-09, 19:39
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Det stämmer. Den boken innehåller också godbitar som Dimman, Den långa färden (obehaglig berättelse), Gudarnas ordbehandlare och andra bra berättelser.
Balladen om den flexibla kulan är en av mina favoriter där Riktigt bra novellsamling - den och Dödsbädden (Night Shift i original, tror jag?) är de bästa av hans samlingar.
Citera
2014-06-09, 20:34
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Balladen om den flexibla kulan är en av mina favoriter där Riktigt bra novellsamling - den och Dödsbädden (Night Shift i original, tror jag?) är de bästa av hans samlingar.

Själv skulle jag nog klassa Sommardåd/Vinterverk, Mardrömmar och Nattsvart, stjärnlöst som de bästa novellsamlingarna. Där Nattsvart, stjärnlöst är min personliga favorit, och den som jag oftast rekommenderar om man bara ska läsa en novellsamling.
Citera
2014-06-09, 20:41
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Själv skulle jag nog klassa Sommardåd/Vinterverk, Mardrömmar och Nattsvart, stjärnlöst som de bästa novellsamlingarna. Där Nattsvart, stjärnlöst är min personliga favorit, och den som jag oftast rekommenderar om man bara ska läsa en novellsamling.
Nattsvart, stjärnlöst har jag missat helt. Är den ny? Tack för tipset iaf
Citera
2014-06-09, 20:49
Medlem
NoTruces avatar
Citat:

Balladen ... ja, man måste älska den titeln! Själv har jag skrivit en berättelse som heter Kulans oro för loppet, och jag har nog aldrig varit så nöjd med en titel.

Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran

Jag räknar inte kortromanerna till hans novellsamlingar. Jag håller dem alla lika högt, av olika anledningar. Möjligen är Nattsvart, stjärnlöst något svagare.
Citera
2014-06-09, 20:50
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Nattsvart, stjärnlöst har jag missat helt. Är den ny? Tack för tipset iaf

Den är drygt 2 år gammal (från 2012), så inte direkt ny. Bara 4 noveller, men långa sådana. Själv tycker jag att det är bra personskildringar och intressant tema. Så helt klart läsvärd.
Citera
2014-06-09, 20:53
Medlem
Rakiis avatar
Fan nu grabbar och töser, nu blev jag sugen på att damma av min gamla Legenda-pocketutgåva av Skeleton Crew och läsa om den, men ska bara avsluta Gaimans senaste först.
Citera
2014-06-09, 20:55
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Jag räknar inte kortromanerna till hans novellsamlingar. Jag håller dem alla lika högt, av olika anledningar. Möjligen är Nattsvart, stjärnlöst något svagare.

Vad kallar du kortromaner då? Jag är medveten om att Kings noveller skiljer sig väldigt mycket åt. En del är garanterat korta noveller, andra är betydligt längre. Men jag kallar ändå i princip alla novellsamlingar för novellsamlingar. Däremot skulle till exempel 'Dimman' kunna kallas för kortroman (den finns i "Den förskräckliga apan", vilket är en novellsamling. Men det finns också en fristående bok med enbart Dimman, denna kan kallas för kortroman). Men det är min definition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in