Citat:
Ursprungligen postat av
Rakii
Tycker inte att Talismanen av det som jag minns av den var komplicerad eller svår att komma in i, men det är nog subjektivt, men ingen av Kings böcker är komplicerade direkt, men det får stå för mig.
Beror nog på hur man definierar "komplicerad". Jag tycker att King har några böcker som kan klassas som sådana. Liseys berättelse är en av dem, mestadels på grund av språket. Då är det inte enbart på grund av huvudkaraktärernas alldeles säregna språk sinsemellan. Jag har hört att mycket beror på översättningen (jag läste boken på svenska). Samtidigt är Liseys berättelse väldigt svår att kategorisera, och det känns som om boken innehåller allt möjligt så att handlingen drar åt alla möjliga håll.
Jag fick ett snarlikt intryck av Talismanen med parallellvärldarna. Ingen av böckerna är dock såpass "komplicerade" att de är svåra att förstå sig på, eller att de är väldigt "svårlästa".
Att en bok kan vara lite seg att komma in i, det behöver inte vara negativt. Jag upplevde Under Kupolen på samma sätt första gången som jag läste den boken. Men Under Kupolen blev bara bättre och bättre ju mer man läste. Jag upplevde aldrig samma sak med Talismanen.