2015-11-09, 19:48
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st3fan91
Äntligen kommer en ny novellsamling av King. The Bazaar of Bad Dreams: Stories är leveransklar på Adlibris. Bara att beställa och grotta ner sig!

Köpte den idag. Det brittiska omslaget är snyggare än det amerikanska. Tror vi får se en delvis mer "litterär" King ju äldre han blir. Men det ska också finnas berättelser av gammalt klassiskt King-snitt.
Citera
2015-11-10, 03:44
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Köpte den idag. Det brittiska omslaget är snyggare än det amerikanska. Tror vi får se en delvis mer "litterär" King ju äldre han blir. Men det ska också finnas berättelser av gammalt klassiskt King-snitt.

Återkom gärna med omdömme. Vad menar du med "litterär"?
Citera
2015-11-11, 08:49
Bannlyst
Gillar ni Jurtjyrkogården?
Jag tycker att det är en ganska bra bok och ganska hemsk handling. Då menar jag bra hemsk. Den blir sällan långtråkig.

Staden Som Försvann läser jag också. Det är första gången jag läser 2 stycken böcker med Stephen King samtidigt.

Salems Lot är väll det engelska namnet på boken?
Citera
2015-11-13, 00:33
Medlem
Skarphedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag tycker att det är en ganska bra bok och ganska hemsk handling. Då menar jag bra hemsk. Den blir sällan långtråkig.

Staden Som Försvann läser jag också. Det är första gången jag läser 2 stycken böcker med Stephen King samtidigt.

Jag tyckte att Jurtjyrkogården är en bra bok men inte så mycket mer än så. Folk som själva har barn kanske uppfattar den som mer skrämmande?

Staden som försvann håller jag som en av Kings absolut bästa böcker, skrämmande från början till slut. Jag tycker att de flesta av Kings böcker har ett svagt parti någonstans i sig, antingen att handlingen tappar fart helt under en period eller att avslutningen känns ogenomtänkt och krystad. Staden som försvann är ett av undantagen.
Översättningen av titeln är dock rätt förvirrande. Salem's Lot är mycket riktigt den engelska originaltiteln och översättningen hade varit okej om det inte varit för det faktum att en av Kings novellsamlingar, Night Shift, fått den svenska titeln Jerusalems lott och andra noveller.
Alltså:
Salem's Lot = Staden som försvann
Night Shift = Jerusalems lott
Kanske inte den bästa av lösningar...
Citera
2015-11-13, 01:49
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarpheden
Jag tyckte att Jurtjyrkogården är en bra bok men inte så mycket mer än så. Folk som själva har barn kanske uppfattar den som mer skrämmande?

Staden som försvann håller jag som en av Kings absolut bästa böcker, skrämmande från början till slut. Jag tycker att de flesta av Kings böcker har ett svagt parti någonstans i sig, antingen att handlingen tappar fart helt under en period eller att avslutningen känns ogenomtänkt och krystad. Staden som försvann är ett av undantagen.
Översättningen av titeln är dock rätt förvirrande. Salem's Lot är mycket riktigt den engelska originaltiteln och översättningen hade varit okej om det inte varit för det faktum att en av Kings novellsamlingar, Night Shift, fått den svenska titeln Jerusalems lott och andra noveller.
Alltså:
Salem's Lot = Staden som försvann
Night Shift = Jerusalems lott
Kanske inte den bästa av lösningar...
Nej, den svenska översättningen av Night Shift heter Dödsbädden. Salem är också en förkortning av Jerusalem.
Senast redigerad av NewDeer 2015-11-13 kl. 01:55.
Citera
2015-11-13, 14:08
Medlem
Skarphedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Nej, den svenska översättningen av Night Shift heter Dödsbädden. Salem är också en förkortning av Jerusalem.
Så enkelt är det inte. Night Shift har getts ut flera gånger på svenska, en gång med titeln Dödsbädden och en gång uppdelad i två böcker (där titlarna tagits direkt från noveller de innehåller) den första fick titeln Jerusalems lott och den andra Majsens barn.
Citera
2015-11-13, 14:43
Medlem
NoTruces avatar
Citat:

Både Jurtjyrkogården och Staden som försvann är grymma böcker. Den förra har några scener som skrämt mig rejält (tänker på Louis möte med den döende studenten, Louis frus berättelse om Zelda, när Gage kommer tillbaka osv.) Det var fan hardcore när man var 12-13 (och är det nog fortfarande)!
Citera
2015-11-17, 12:46
Bannlyst
Benrangel har verkligen fått blandad kritik, har hört att boken ska vara deprimerande, jag kan gilla det deprimerande. Är den verkligen dålig?
Citera
2015-11-17, 13:22
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Benrangel har verkligen fått blandad kritik, har hört att boken ska vara deprimerande, jag kan gilla det deprimerande. Är den verkligen dålig?

Läste ut den för några veckor sedan. Det är inte Kings bästa bok, men tycker ändå att den är läsvärd.
Citera
2015-11-17, 19:04
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:

En mycket bra bok, en av de bästa rent av. Skickligt skriven, suggestiv och medryckande historia samt intressanta karaktärer. Kan även rekomendera ljudboken, det är King själv som läser.
Senast redigerad av st3fan91 2015-11-17 kl. 19:07.
Citera
2015-11-17, 19:06
Medlem
Skebokvarnsvagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce

Har du börjat läsa den ännu, kan du isåfall rekommendera den? Jag gillar de verk av King som inte tillhör skräckgenren, men tyvärr är de ju rätt få. Novellerna i Sommardåd/Vinterverk är riktigt, riktigt bra.
Citera
2015-11-18, 14:59
Bannlyst
Jag tänker ge betyg åt de böcker jag hittills har läst med Stephen King.

Carrie 6/10
Den Gröna Milen 10/10
Det 9/10
Död zon 8/10
Flickan Som Älskade Tom Gordon 4/10
Jurtjyrkogården 8/10
Lida 10/10
Talismanen 7/10

Lida och Den Gröna Milen är mina favoriter av dessa. Flickan Som Älskade Tom Gordon höll lägst kvalité av de böckerna jag har läst. Annars en bra biblografi.
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2015-11-18 kl. 15:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in