2014-07-23, 21:13
Medlem
stagger lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Inte läst den ännu men hört tudelade saker om den, men Doctor Sleep var bra och läsvärd, och Joyland funkade också som pulproman.

Ljög nyss,Dr Sleep var senaste bok med King.Tar och väntar en stund med
Mr Mercedes,köper den på rea.
Citera
2014-07-23, 21:17
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stagger lee
Ljög nyss,Dr Sleep var senaste bok med King.Tar och väntar en stund med Mr Mercedes,köper den på rea.

Själv väntar jag nog till den finns som engelsk pocket.
Citera
2014-07-24, 19:15
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Hade han slutat att supa/punda när han skrev Lida?

Som King skriver i "Att skriva: en hantverkares memoarer" var han som mest nere i alkohol- och drogträsket när han skrev Lida och Knackarna. Därefter ställde hans fru ultimatum och han lyckades lägga av med droger och alkohol.

Huruvida han skrev sina bästa böcker innan eller efter han lade av är ju en smaksak, men troligen var han väl inte full eller hög konstant under de första åren han skrev. Pestens Tid och Det som är ett par av mina favoriter skrevs innan han lade av och Duma Key och 22/11/63 som är jag tycker är snudd på hans bästa var han ju nykter när han skrev.
Citera
2014-07-24, 20:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
mina favoriter skrevs innan han lade av och Duma Key och 22/11/63 som är jag tycker är snudd på hans bästa var han ju nykter när han skrev.

De två bästa böcker han skrivit på 00-talet helt klart, utan tvekan!
Citera
2014-07-24, 20:26
Medlem
Spyrrans avatar
Jag gillade inte Duma Key alls. 11/22/63 började lovande, men slutade inte lika bra. Hans bästa böcker från 00-talet är Under Kupolen samt Nattsvart, stjärnlöst. I alla fall om man frågar mig.
Citera
2014-07-24, 20:31
Bannlyst
Vad heter boken på filmens namn "Nyckeln Till Friheten?"
Citera
2014-07-24, 20:33
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Vad heter boken på filmens namn "Nyckeln Till Friheten?"

Novellen heter Rita Hayworth och Shawshank (något sånt på svenska) och ingår i boken Vårbedrift.
Citera
2014-07-24, 20:48
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Novellen heter Rita Hayworth och Shawshank (något sånt på svenska) och ingår i boken Vårbedrift.

Skulle inte tro det. Novellen heter Vårbedrift på svenska, och ingår i novellsamlingen Sommardåd/vinterverk. De engelska namnen är Different seasons och Rita Hayworth and Shawshank redemption.
Citera
2014-07-24, 20:56
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Skulle inte tro det. Novellen heter Vårbedrift på svenska, och ingår i novellsamlingen Sommardåd/vinterverk. De engelska namnen är Different seasons och Rita Hayworth and Shawshank redemption.

Blandat ihop allt nu, ledsen för det, har inte boken själv i närheten för att dubbelkolla och drog till med den information som jag hade i huvudet vilket visade sig vara fel, sorry!
Citera
2014-07-25, 19:42
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
En djävligt cool kortfilm som baseras på en liten novell är ju onekligen Battleground. William Hurt passar verkligen i den rollen. Är det någon som har läst novellen, för jag antar att den är VÄLDIGT lik filmen. Extra "kul" är det ju att filmen är helt utan dialog.

Men läser ju som sagt Under Kupolen nu och har kommit en bit. Någon annan som läser just den boken för tillfället?
Senast redigerad av Mysteriousstranger 2014-07-25 kl. 19:47.
Citera
2014-07-25, 19:46
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Som King skriver i "Att skriva: en hantverkares memoarer" var han som mest nere i alkohol- och drogträsket när han skrev Lida och Knackarna. Därefter ställde hans fru ultimatum och han lyckades lägga av med droger och alkohol.

Huruvida han skrev sina bästa böcker innan eller efter han lade av är ju en smaksak, men troligen var han väl inte full eller hög konstant under de första åren han skrev. Pestens Tid och Det som är ett par av mina favoriter skrevs innan han lade av och Duma Key och 22/11/63 som är jag tycker är snudd på hans bästa var han ju nykter när han skrev.

Det Mörka Tornet är utan tvekan mitt favoritverk av Stephen King. Får ta och läsa lite mera av hans böcker, då jag har sett dom flesta filmatiseringarna. Och dom flesta har fallit mig i smaken.

Full på morsans begravning var ju Stephen också och gick runt och letade fimpar på gator och torg. Det är han väll inte ensam om i världen, men det är kul att se att han ryckte upp sig efter supa/knarka eran.
Citera
2014-07-25, 19:59
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
En djävligt cool kortfilm som baseras på en liten novell är ju onekligen Battleground. William Hurt passar verkligen i den rollen. Är det någon som har läst novellen, för jag antar att den är VÄLDIGT lik filmen. Extra "kul" är det ju att filmen är helt utan dialog.
Ja, den är med i Dödsbädden. Riktigt bra novell! Han beskriver smärtan från de små skotten väldigt bra. Och ja - den är precis som filmen. Tycker den och Vadet (också med i Dödsbädden) är rätt lika - kan tipsa om den om du inte redan läst den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in