2014-06-02, 20:55
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TzOn
För mig är det helt ofattbart hur få gånger Maratonmarschen nämns i denna tråden. Den är helt fantastiskt och jag kommer ihåg hur jag läste ut den i en enda sittning första gången jag läste den.
Sen dess har det blivit 5-6 gånger till man läst den..

Tvåa blir nog desperation följd av Under kupolen och Pestens tid. Femma, hmmm svårt, kanske drömfångare?

5-10 blir utan inbördes ordning:
Flickan som älskade Tom Gordon
Langoljärena
jurkyrkågården
Nyckeln till frihet
Talismanen och dess uppföljare.

'Maratonmarschen' är ju en given klassiker.

Garrety, Berkowitz, Majoren, Stebbens, Baker, Olson, Abraham, "biljetterna" och givetvis "The Prize"... sådana karaktärer i en sådan alternativ amerikansk tidslinje, i en sådan berättelse är ju inget man glömmer i en handvändning.

Anledningen till att 'Desperation' inte kom med på min top 10-15 lista är att den, enligt mig, byggs upp för bra för att sedan snubbla vid mållinjen som berättelse... man blir liksom besviken av den hastiga och lustiga avrundingen.
(Givetvis finns det otaliga SK-böcker som är sådana, men 'Desperation' var fram till slutet av boken en av de bästa historierna/story/koncept jag läst innan den stagnerade rejält där i slutklämmen som sagt. )

Men!
'Under Kupolen' däremot... där håller jag med dig om att det är en fantastisk bok.
Man blir inte direkt uttråkad på något vis när man läser den och den håller ett högt och bra skrivet tempo.

EDIT: Måste dyka in i 'Duma Key' igen, börjar få abstinens...
Senast redigerad av BallsMan 2014-06-02 kl. 21:02.
Citera
2014-06-02, 21:32
Bannlyst
Jag ska fortsätta med Talismanen efter ett uppehåll från boken.
Citera
2014-06-04, 01:04
Medlem
Läste ett par böcker av King för mången år sedan - Jurtjyrkogården och Det - och vill minnas att den första inte bjöd på särskilt mycket gastkramande sessioner vid nattlampan men "Det" var ruskigt obehaglig i stundtals. Var inte särskilt gammal vid lästillfället heller, så det kanske vore en idé att ta sig an lite skräcklitteratur.

En snabb fråga till er bokmalar rörande litteratur i allmänhet, men kanske i synnerhet skräck- och Stephen King om jag ska ge mig på böckerna igen; hur pass mycket går man miste om när man läser en engelskspråkig bok som har blivit översatt till svenska? Vill ju tillgodogöra mig hela sinnesstämningen och få genrer kan ju vara viktigare att göra detta än i skräck.
Citera
2014-06-04, 10:51
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlaktarBosse

En snabb fråga till er bokmalar rörande litteratur i allmänhet, men kanske i synnerhet skräck- och Stephen King om jag ska ge mig på böckerna igen; hur pass mycket går man miste om när man läser en engelskspråkig bok som har blivit översatt till svenska? Vill ju tillgodogöra mig hela sinnesstämningen och få genrer kan ju vara viktigare att göra detta än i skräck.

Tror inte det spelar någon större roll. Jag har läst King både på svenska och engelska (finns på bokus, amazon och liknande på båda språken) och det gör nog ingen större skillnad. Personligen läser jag dock helst böcker på originalspråket, men kan inte tänka mig att översättningen är så annorlunda från den ursprungliga versionen.
Citera
2014-06-05, 22:48
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlaktarBosse
Läste ett par böcker av King för mången år sedan - Jurtjyrkogården och Det - och vill minnas att den första inte bjöd på särskilt mycket gastkramande sessioner vid nattlampan men "Det" var ruskigt obehaglig i stundtals. Var inte särskilt gammal vid lästillfället heller, så det kanske vore en idé att ta sig an lite skräcklitteratur.

Tror inte du går miste om något, har iof bara läst SK på svenska så jag vet ju inte om jag missat något .. Skämt åtsido tycker jag generellt att många är lite väl snobbiga när de kommer till översättningar, som att det är finare att läsa på engelska. Det bästa vore nog om man läste både på engelska och svenska och under tiden gör anteckningar om likheter och olikheter samt slår upp nya ord. Då får man både underhållning samtidigt som man utecklas
Citera
2014-06-06, 16:08
Medlem
orrecrists avatar
Tagit mig an "Köplust" precis, andra boken av King jag läser, betydligt bättre än revolvermannen (första boken) vilket jag hade lite svårt för. Köplust är i sig en hemsk bok samtidigt ganska lång & djup många gånger.

Anledningen till att jag valde Köplust bland alla hundra (?) böcker är enbart att jag fan filmen intressant, (Max von sydow i huvudroll) minns jag såg den för ett par år sedan & tyckte den var betydligt mera välspelad än alla andra rent av skit filmer som har kommit ut i King anda som mer eller mindre förstört böckernas goda ryckte, eller har jag helt fel?! Annars är ju Pestens tid & the shining kanon filmer!

Tänkte nu hoppa på boken Det faktiskt, får se vad den har att ge & även Lida står på tur, har läst ganska gott om dom båda så får se vad jag får ut av dom !

Ger Köplust 3/5, helt ok att läsa.
Citera
2014-06-06, 17:34
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Tagit mig an "Köplust" precis, andra boken av King jag läser, betydligt bättre än revolvermannen (första boken) vilket jag hade lite svårt för. Köplust är i sig en hemsk bok samtidigt ganska lång & djup många gånger.

Anledningen till att jag valde Köplust bland alla hundra (?) böcker är enbart att jag fan filmen intressant, (Max von sydow i huvudroll) minns jag såg den för ett par år sedan & tyckte den var betydligt mera välspelad än alla andra rent av skit filmer som har kommit ut i King anda som mer eller mindre förstört böckernas goda ryckte, eller har jag helt fel?! Annars är ju Pestens tid & the shining kanon filmer!

Tänkte nu hoppa på boken Det faktiskt, får se vad den har att ge & även Lida står på tur, har läst ganska gott om dom båda så får se vad jag får ut av dom !

Ger Köplust 3/5, helt ok att läsa.

Själv är Köplust en av fåtal böcker som jag ger 5/5 i betyg.

Har inte sett alla King-filmer och tv-serier, men överlag så är böckerna oftast bättre. En del filmatiseringar har dock knappast förstört böckernas (eller novellernas) rykte. Men då handlar det snarare om verk som Stand By Me (baserad på novellen The Body/Höstgärning), The green mile och Shawshank Redemption. Nu tänker jag främst på allmänhetens syn, och inte enbart på mina egna åsikter. Men filmatiseringarna är mer eller mindre precis som böckerna i fråga om kvalitet. Dvs väldigt varierande. En del är fantastiska, andra är medelmåttiga och en del är bara usla.

Lida är för övrigt en annan bok av King som jag fullkomligt älskar, så jag hoppas att du kommer att tycka om den boken
Citera
2014-06-06, 20:39
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Själv är Köplust en av fåtal böcker som jag ger 5/5 i betyg.

Har inte sett alla King-filmer och tv-serier, men överlag så är böckerna oftast bättre. En del filmatiseringar har dock knappast förstört böckernas (eller novellernas) rykte. Men då handlar det snarare om verk som Stand By Me (baserad på novellen The Body/Höstgärning), The green mile och Shawshank Redemption. Nu tänker jag främst på allmänhetens syn, och inte enbart på mina egna åsikter. Men filmatiseringarna är mer eller mindre precis som böckerna i fråga om kvalitet. Dvs väldigt varierande. En del är fantastiska, andra är medelmåttiga och en del är bara usla.

Lida är för övrigt en annan bok av King som jag fullkomligt älskar, så jag hoppas att du kommer att tycka om den boken

Hade fullkomligt glömt green mile och Shawshank Redemption, de är såklart fantastiska filmer!!

Jag är möjligen beredd att höja mitt betyg till 4/5, men då måste jag låta boken smälta lite först.
King har gjort så fruktansvärt mycket så de är nästan otroligt.

Någon som har någon mer modern bok av King att rekommendera?
Citera
2014-06-06, 20:58
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Hade fullkomligt glömt green mile och Shawshank Redemption, de är såklart fantastiska filmer!!

Jag är möjligen beredd att höja mitt betyg till 4/5, men då måste jag låta boken smälta lite först.
King har gjort så fruktansvärt mycket så de är nästan otroligt.

11/22/63 är väldigt bra, liksom Duma Key och Signal (Cell), och försök få tag på mr mercedes som kommit ut på engelska nu. Den tror jag är en höjdare! Andra nyare som jag inte läst men som verkar väldigt lovande: Joyland, full dar no stars samt under the dome
Senast redigerad av st3fan91 2014-06-06 kl. 21:01.
Citera
2014-06-06, 21:51
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:

Under the dome/Under kupolen och Nattsvart, Stjärnlöst (novellsamling). Dessa två är inte bara mina favoriter när det gäller mer moderna böcker, utan några av mina favoriter av King baserat på alla böcker som jag har läst.
Citera
2014-06-06, 22:07
Medlem
NoTruces avatar
Har just läst ut Full Dark, No Stars, och jag kan bara hålla med. Karln kan fortfarande. Främst är det ju personskildringarna som gör det. Det är ju egentligen bara novellen "Fair Extension" (Schysst förlängning) som innehåller något övernaturligt. Framförallt första berättelsen, "1922" är fantastisk, även om slutet är lite väl klyschigt.
Citera
2014-06-07, 05:01
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Har just läst ut Full Dark, No Stars, och jag kan bara hålla med. Karln kan fortfarande.

Har du läst boken om Kennedymordet, en av hans bästa böcker på senare år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in