Citat:
Ursprungligen postat av
TzOn
För mig är det helt ofattbart hur få gånger Maratonmarschen nämns i denna tråden. Den är helt fantastiskt och jag kommer ihåg hur jag läste ut den i en enda sittning första gången jag läste den.
Sen dess har det blivit 5-6 gånger till man läst den..
Tvåa blir nog desperation följd av Under kupolen och Pestens tid. Femma, hmmm svårt, kanske drömfångare?
5-10 blir utan inbördes ordning:
Flickan som älskade Tom Gordon
Langoljärena
jurkyrkågården
Nyckeln till frihet
Talismanen och dess uppföljare.
'Maratonmarschen' är ju en given klassiker.
Garrety, Berkowitz, Majoren, Stebbens, Baker, Olson, Abraham, "biljetterna" och givetvis "The Prize"... sådana karaktärer i en sådan alternativ amerikansk tidslinje, i en sådan berättelse är ju inget man glömmer i en handvändning.
Anledningen till att 'Desperation' inte kom med på min top 10-15 lista är att den, enligt mig,
byggs upp för bra för att sedan snubbla vid mållinjen som berättelse... man blir liksom besviken av den hastiga och lustiga avrundingen.
(Givetvis finns det otaliga SK-böcker som är sådana, men 'Desperation' var fram till slutet av boken en av de bästa historierna/story/koncept jag läst innan den stagnerade rejält där i slutklämmen som sagt.

)
Men!
'Under Kupolen' däremot... där håller jag med dig om att det är en fantastisk bok.
Man blir inte direkt uttråkad på något vis när man läser den och den håller ett högt och bra skrivet tempo.
EDIT: Måste dyka in i 'Duma Key' igen, börjar få abstinens...