http://nojesguiden.se/artiklar/valer...in-i-finrummen
Läste detta idag, det var speciellt slutet av texten som jag reagerade på:
Citat:
För vi kan snacka hur mycket antirasism vi vill. Men om vi samtidigt gör allt vi kan för att utplåna vår brunhet, att slippa ge den i arv till våra barn, om vi själva redan gått med på och upprätthåller att svenskhet och människovärde fortsätter vara kopplat till vithet, kan vi ju fråga oss vad vi egentligen tjafsar om. Vi har ju redan accepterat nederlaget.
Det slog mig hur lik retoriken är den som vi ser i "de mörkare hörnen" av internet, men hur huden som ska bevaras är brun och inte vit. Annars är inte skillnaden stor.
Det är inte helt PK att skriva sådant här har jag förstått, men ändå tillräckligt för att publiceras i Nöjesguiden. Jag är ingen storläsare, men har den blaskan inte blivit väldigt "rasifierad" i sitt innehåll på sistone?
Intressant är också att författaren anser att rasismen i Amsterdam är större, men detta är av underordnad betydelse då hon där upplever att hon uppskattas av andra rasifierade och kan få rasifierade ragg. Att den rasifierade gruppen växer i självförtroende är viktigare än att rasism försvinner, för kampen mot
de vita (antar jag?) är en del av detta självförtroende. Jag tror det är naivt att tro att just den här sortens antirasism är intresserad av samförstånd mellan människor. De vill vinna. Vad vet jag inte, men de är förbannade.
Ska bli intressant att se om det blir några reaktioner på detta.