2014-05-18, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag förstår inte din invändning. JAG utgår från, att Almqvist inte minns, vad han hade sagt
när han var berusad (!)

2. över två år (!) tidigare

3. under ett gräl (!)
I nyktert tillstånd använder Almqvist förmodligen inte dessa epitet. DU utgår från, att Almqvist har total recall och varje ord Almqvist någonsin har yttrat finns inristat i hans hjärna - och därför anser du, att Almqvist "ljög", när Expressen frågade, hur han hade formulerat sig dryga två år tidigare.

Men hur kan jag saga det tydligare? Jag vet inte, nota bene *vet inte*, varför Åkesson så villigt gav media en eftertraktad skalp. Jag är tveksam nota bene *tveksam* till, att Åkesson skulle ha sumpat de egna väljarnas förtroende, om han
1. fördömt epiteten men

2. hävdat, att när folk GRÄLAR så förolämpar de *medvetet* varandra med de mest nedsättande begrepp, som de kan finna t.ex. "hora". Almquist sa (till de andra): "Strunta i den där lilla horan" för att platta till henne.

3. Påpekat, att även sverigedemokrater är *vanliga människor*, som (tyvärr) kan råka i gräl med gamla och nya antagonister - i synnerhet, när de är salongsberusade.

4. Framhållit det märkliga i att åberopa ett över två år (!) gammalt gräl... och fråga, hur många som egentligen kan bli riksdagsmän, om ribban som media lägger är, att en potentiell riksdagsman aldrig någonsin har grälat med någon och/eller aldrig någonsin har förolämpat någon?
Jag lutar åt Andraandningens uppfattning, att Åkesson kunde ha degraderat Almqvist.
Om han inte mindes något, kanske han borde ha uttryckt tvivel? Men så var inte fallet. Almquist är knappast stupfull, vad man kan se på filmen. Tidgare sågs det som en förmildrande omständighet att vara full, nu normalt icke så. Du är ute och cyklar här och SD trollet för ett plausibelt resonemang i detta fall. Damage control, kallas det. För att slippa sådant gäller det att rekrytera rätt. Men det är ganska typiskt eftersom en stor del av SDs riksdagsgrupp är 25-35 år unga, förmodligen med taggarna utåt pga av tidigare erfarenheter. Man borde anstränga sig att hitta också några något äldre hyfsat utbildade svenska män och kvinnor, gärna med intellektuell kapacitet. Men det verkar inte vara sådant man selekterar för inom SD.
Citera
2014-05-18, 16:36
Medlem
Citat:
Jag förstår inte din invändning. JAG utgår från, att Almqvist inte minns, vad han hade sagt
när han var berusad (!)

2. över två år (!) tidigare

3. under ett gräl (!)
I nyktert tillstånd använder Almqvist förmodligen inte dessa epitet. DU utgår från, att Almqvist har total recall och varje ord Almqvist någonsin har yttrat finns inristat i hans hjärna - och därför anser du, att Almqvist "ljög", när Expressen frågade, hur han hade formulerat sig dryga två år tidigare.

Almquist sa till Expressen:

Citat:
Du har aldrig sagt såna saker?
– Garanterat inte, garanterat inte.

Att hävda att man "garanterat inte" utfört handling X när man utfört handling X är att vara oärlig.

Du bygger ditt resonemang på förutsättningen att Almquist i själva verket sa till Expressen:

"Jag minns inte vad jag sa."

Problemet med detta är att Almquist inte sa så.

Citat:
Men hur kan jag saga det tydligare? Jag vet inte, nota bene *vet inte*, varför Åkesson så villigt gav media en eftertraktad skalp. Jag är tveksam nota bene *tveksam* till, att Åkesson skulle ha sumpat de egna väljarnas förtroende, om han
1. fördömt epiteten men

2. hävdat, att när folk GRÄLAR så förolämpar de *medvetet* varandra med de mest nedsättande begrepp, som de kan finna t.ex. "hora". Almquist sa (till de andra): "Strunta i den där lilla horan" för att platta till henne.

3. Påpekat, att även sverigedemokrater är *vanliga människor*, som (tyvärr) kan råka i gräl med gamla och nya antagonister - i synnerhet, när de är salongsberusade.

4. Framhållit det märkliga i att åberopa ett över två år (!) gammalt gräl... och fråga, hur många som egentligen kan bli riksdagsmän, om ribban som media lägger är, att en potentiell riksdagsman aldrig någonsin har grälat med någon och/eller aldrig någonsin har förolämpat någon?

Du är tveksam till huruvida:

Citat:
[...] Åkesson har någon annan kapacitet än att lägga sig plattare än platt (inför media) [...]

Eftersom Åkesson vid flera tillfällen gjort motsatsen är det en upplevelse som inte baseras på hans faktiska agerande. Det är också att svartmåla en SD-företrädares karaktär istället för att rikta befogad kritik.

Citat:
Jag lutar åt Andraandningens uppfattning, att Åkesson kunde ha degraderat Almqvist.
Jag lutar åt uppfattningen att Almquist kunnat visa samma omdöme som Ekeroth och Westling och undvikt sexistiska och rasistiska epitet. Eller åtminstone spelat med öppna kort i efterhand. En lite annan betoning av ansvarsfördelningen än din egen.

/SD-trollet
Senast redigerad av CharlieLindh 2014-05-18 kl. 16:45.
Citera
2014-05-18, 16:54
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Om han inte mindes något, kanske han borde ha uttryckt tvivel? Men så var inte fallet. Almquist är knappast stupfull, vad man kan se på filmen.

Du kan inte mena allvar... tycker du verkligen, att Erik Almqvist borde ha bemött Expressen så här:

Citat:
Expressen träffar SD:s ekonomisk-politiske talesman Erik Almqvist när han kommer ut från ett möte i riksdagens finansutskott.

Han bekräftar, att han kanske använde rasistiska eller sexistiska uttryck i samband med händelserna på Kungsgatan.

Vi har tittat närmare på de här händelserna som var på Kungsgatan 2010. Du minns där Soran Ismail filmade och la ut på Youtube. Du lade ut ett svarsklipp också på Youtube. Vi har pratat med vittnen där och det är flera som säger att du uttryckt dig rasistiskt?

– Det kan stämma.

Du ska ha sagt "blatte-älskare"?

– Ja, det är möjligt.... jag minns inte säkert.

"Babbe"?

– Ja, eftersom jag inte minns... så kan jag förstås ha sagt "babbe".

Du brukar säga såna saker?

– Ja, det kan jag inte utesluta.

En kvinna som vi pratat med säger att du kallade henne för "hora".

– Ja, det kan jag ha gjort... det kan jag ju inte utesluta, eftersom jag inte minns.

Så det är sant, de som säger det.

– Ja, det kan vara sant. Jag kan inte utesluta det.

Citera
2014-05-18, 17:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Jag känner många människor som rör sig i dessa kretsar, och också folk som tidigare varit där men tillnyktrat. Mitt intryck är helt enkelt att jo, fotsoldaterna är just korkade.
Detta är även min uppfattning, jag har träffat en hel del & ingen har haft någon större insikt i varför man tycker som man gör. Ingen egentlig ideologisk bakgrund. Bara en visshet om att "rasism" är det ondaste som finns i hela världen & att alla som inte vill släppa in hela världen i vårt bidragssystem är just... "rasister".
Citera
2014-05-18, 17:08
Citat:
Det är tyvärr inte en helt ovanlig uppfattning I Sverige, att det är de som opponerar (!), som ska klandras för den utveckling, som de opponerar mot. Ty de opponerar på fel sätt och/eller är fel personer.

Genom åren har jag hört:
● Invandringspolitiken är raggarnas fel - OM det inte hade varit slagsmål mellan assyrier/syrianer och raggare i Sodertalje 1977, så hade Sverige haft en annan invandringspolitik.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Slagsm%...%C3%A4lje_1977

● Invandringspolitiken är skinheadsens fel - OM det inte hade funnits "fulla och rasistiska skinhead på 80-talet så hade vi förmodligen sluppit PK-sverige" och haft en annan invandringspolitik.

● Invandringspolitiken är Ny Demokratis fel - OM Ny Demokrati inte hade funnits och protesterat mot invandringspolitiken, så hade Sverige haft en annan invandringspolitik.

● Invandringspolitiken är Sverigedemokraternas fel - OM SD inte existerat och protesterat mot invandringspolitiken, så hade Sverige haft en annan invandringspolitik.

Det här är VANSINNIGA resonemang!
Jag tror att du missförstår hela grejen. Vad jag menar är att det inte spelar nån större roll hur exempelvis den här tråden lägger fram den ena briljanta teorin efter en annan när den som det berör inte håller sig till spelreglerna. Invandringspolitiken är vädrets fel och därmed basta. Med facit i hand kan du inte påverka diskursen med mindre än att du gör en Breivik och tystar de mest högljudda mediaaktörerna. Vi vet att det kommer nya och ersätter deras plats så det känns ganska meningslöst med detta grupprunk ur någon annan vinkel än möjligtvis intressant teoretiserande.
Citera
2014-05-18, 17:13
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Almquist sa till Expressen:

Att hävda att man "garanterat inte" utfört handling X när man utfört handling X är att vara oärlig.

Du bygger ditt resonemang på förutsättningen att Almquist i själva verket sa till Expressen:

"Jag minns inte vad jag sa."

Problemet med detta är att Almquist inte sa så.

Se mitt svar ovan till Fnysington.

Citat:
Du är tveksam till huruvida:

Citat:
[...] Åkesson har någon annan kapacitet än att lägga sig plattare än platt (inför media) [...]

Jag är tveksam till varför Åkesson så villigt gav media en eftertraktad skalp. Var det ett resultat av någon strategisk diskussion i ledningen - eller var det ff.a. en följd av Åkessons personlighet?

Citat:
Det är.. att svartmåla en SD-företrädares karaktär istället för att rikta befogad kritik.

Jag har en hel del ytterligare kritik mot SD - men det tänker jag inte framföra i den här tråden.
Citera
2014-05-18, 17:21
Medlem
Citat:
Jag är tveksam till varför Åkesson så villigt gav media en eftertraktad skalp. Var det ett resultat av någon strategisk diskussion i ledningen - eller var det ff.a. en följd av Åkessons personlighet?

Jag betraktar i så fall din ståndpunkt som reviderad eller om du så vill preciserad. Vad gäller Almqvists uteslutning finns det argument både för och emot, och jag skulle tro att de relevanta framförts vid det här laget.

Citat:
Jag har en hel del ytterligare kritik mot SD - men det tänker jag inte framföra i den här tråden.
Jag med och jag följer ditt exempel att spara den till andra trådar.

/SD-trollet
Citera
2014-05-18, 18:11
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Så att kalla någon hora har du inga problem med generellt sätt? Det är ju annars något som jag personligen associerar med invandrarkulturen. Men du måste ju ha så pass mycket innanför pannbenet att du inser att det är politiskt död att kalla någon hora, vad för bra skäl man än har. Då är man inte rätt politikermaterial helt enkelt. Fast som sagt, personligen skulle jag kunna leva med EA, men jag har full förståelse för SDs beslut. Allt annat hade varit politiskt självmord, såvida det inte SD medvetet vill ge sig en en gyllene gryning image. Det är inte fler puckon som Sverige behöver som galjonsfigurer för invandrarmotstånd - som i sin tur kan göra att SD partiorganisation appellerar till fler än råbusar och opportunister utan andra karriärmöjligheter. SD är ju på rätt väg men har en väg kvar till att kunna uppvisa kompetens på alla nivåer.

Ja, jag tycker det är fullt rimligt att kalla någon för hora om situationen är sådan att det är befogat. Det har jag inga problem med alls, på samma sätt som jag inte har problem med att någon kallas för idiot eller något annat nedsättande om det är befogat.

Att svenskar ska gå omkring och vara några väluppfostrade mähän som aldrig ger utlopp för sina inre känslor eller mörkare sidor har jag dock problem med, eftersom det är just precis en sådan kollektiv folktämjning som har bidragit till situationen som den är idag, där folk på grund av den kollektiva slavmoralen låter sig sig tyglas och tystas med sociala stigmatiseringsmetoder. Och det är just precis den kollektiva låsningen som man hjälper till att upprätthålla när man framhåller etablissemangets analys och agerar efter DN och Aftonbladets pekpinnar.

Och mer därtill, det är samma masspsykosociala mekanismer som under 2-3 generationer har fostrat fram dagens politiska ledare. Minsta lilla sociala misstag och karriären är över. Över tid sorteras just precis den sortens lättledda politiker fram, Ullenhagar, Reinfeldtar, Borgar, m.fl. Politiker som i första hand bryr sig om sin karriär, och att vara media till lags. Om Sverige överhuvudtaget skall överleva som nation som måste vi bryta denna genomruttna politiska kultur och den politiska ursållningsprocessen som resulterar i att helt fel personligheter hamnar på de viktigaste posterna samhället.
Senast redigerad av Vindhler 2014-05-18 kl. 18:16.
Citera
2014-05-18, 18:20
Medlem
Ni som diskuterar Almqvist, glöm inte hans repliker "det lönar sig alltid att vara ögontjänare" och "grabbar, va kul vi har haft i natt"!
Han erkänner alltså indirekt att han själv inte varit oskyldig i sammanhanget och förminskar bilden om att han skulle varit speciellt hotad av killen på gatan, vilket han senare, i sitt försvar hävdat.
Han framstår ju som allt annat än statsmannamässig.
Citera
2014-05-18, 19:01
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Ni som diskuterar Almqvist, glöm inte hans repliker "det lönar sig alltid att vara ögontjänare" och "grabbar, va kul vi har haft i natt"!
Han erkänner alltså indirekt att han själv inte varit oskyldig i sammanhanget och förminskar bilden om att han skulle varit speciellt hotad av killen på gatan, vilket han senare, i sitt försvar hävdat.
Han framstår ju som allt annat än statsmannamässig.

Du citerar inte ordagrant. Den senare kommentaren ung. visst har vi väl haft en bra natt i alla fall uppfattade jag som ett tappert försök att muntra upp de övriga två ung. Gaska upp er grabbar!
Citera
2014-05-18, 19:02
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Ja, jag tycker det är fullt rimligt att kalla någon för hora om situationen är sådan att det är befogat. Det har jag inga problem med alls, på samma sätt som jag inte har problem med att någon kallas för idiot eller något annat nedsättande om det är befogat.

Att svenskar ska gå omkring och vara några väluppfostrade mähän som aldrig ger utlopp för sina inre känslor eller mörkare sidor har jag dock problem med, eftersom det är just precis en sådan kollektiv folktämjning som har bidragit till situationen som den är idag, där folk på grund av den kollektiva slavmoralen låter sig sig tyglas och tystas med sociala stigmatiseringsmetoder. Och det är just precis den kollektiva låsningen som man hjälper till att upprätthålla när man framhåller etablissemangets analys och agerar efter DN och Aftonbladets pekpinnar.

Och mer därtill, det är samma masspsykosociala mekanismer som under 2-3 generationer har fostrat fram dagens politiska ledare. Minsta lilla sociala misstag och karriären är över. Över tid sorteras just precis den sortens lättledda politiker fram, Ullenhagar, Reinfeldtar, Borgar, m.fl. Politiker som i första hand bryr sig om sin karriär, och att vara media till lags. Om Sverige överhuvudtaget skall överleva som nation som måste vi bryta denna genomruttna politiska kultur och den politiska ursållningsprocessen som resulterar i att helt fel personligheter hamnar på de viktigaste posterna samhället.

Allt det du beskriver här ovan är del en kulturmarxistisk tankekontroll. Man knådar och knåpar med ord och uttryck för att det ska vara svårt att formulera motstånd mot regimen. Som yttersta kontrollmekanism finns det sociala trycket att stöta bort - eller utesluta - människor som trotsar normen. I detta sammanhang finns SDs abominabla så kallade nolltolerans.

Kulturmarxisterna har rätt så till vida att de förstår att den som har makt över ordet även har makt över tanken. Om den svenskvänliga rörelsen på allvar vill förändra samhället genom att människor lägger en lapp i en låda måste även svenskvänner förstå och tillämpa denna metodik.

Således behöver bland annat SD radikalt ändra sin syn kring detta. I stället för att fördöma de som "säger fel" behöver SD leda normaliseringen av ett regimfientligt språkbruk. Detta förändrar till slut sociala normer och samhället kan förändras.

När någon sverigedemokratisk lokalpolitiker säger "Sverige är för svenskar. Negerapor ska inte finnas här" så ska Åkesson när han förhörs i media med allvarlig blick svara "Jo, så är det. Sverige är för svenskar, och negerapor har inte här att göra".
Citera
2014-05-18, 19:04
Medlem
longbow4ys avatar
Då var det klart att Schweiz säger nej till Jas Gripen en en folkomröstning som blev väldigt jämn.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5865704

Kraftig påverkan på folkomröstningen fick Ekots "avslöjande" om hur Sveriges ambassad deltog i arbetet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5848508
För säkerhets skull översatt så att budskapet skulle gå fram
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5848509

Reportaget gjort av: Alexander Gagliano, Ivan Garcia.
I inslaget refererades till folkrättsexperten Said Mahmoudi.

Undrar hur ledningen för, och partimedlemmarna i (Industri-)arbetarpartiet Socialdemokraterna uppskattar att SR agerar på ett sätt som stoppar en exportaffär på 23 miljarder? Och att det arbetet utfördes av tre nysvenskar?

Vad säger LO? Invandrare skulle öka exporten genom sina kontakter i hemländerna.

Är detta spiken i kistan för mångkulturvurmet i medierna? Och i politiken?
Eller blir detta starten på ett riktigt krig i medierna om effekterna av mångkulturen?
Det är nu uppenbart att nysvenskar inte är lojala med Sveriges intressen och att det kostar.
I detta fall 22 miljarder.

Kommer SR läggas ner efter valet?

edit: 23 inte 22 miljarder enl SVT
Senast redigerad av longbow4y 2014-05-18 kl. 19:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in