2014-06-04, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BueDigre
Med all respekt både för din intention och din metod så tror jag uppriktigt att hela spåret - hjälpa på plats - har tagit för stort utrymme.

Jag tror att det måste varvas med ett konstaterande att det inte är vårt ansvar att ta hand om hela världen och vi måste ta hänsyn till konsekvenserna för Sverige. Det öppnar för en noggrannare beskrivning av sakernas tillstånd. Upplopp, brottslighet segregation etc. Ett version av Nerotalet - ett av Jimmies bästa. Eller för att återknyta till dig Oyto. Vi är ett folk bland andra. Med samma existensberättigande som andra folk och samma skyldigheter mot oss själva. Vi är små och nuvarande politik leder till katastrofala konsekvenser.

Minns ni intervjun där Jimmie tillfrågas om hur mycket invandring som är nog varefter han konstaterar att den gränsen för länge sedan passerats.

Jag saknar den pålästa och lite ettrige Jimmie. På rätt sätt tror jag inte alls att det stöter bort. Köp inte världsbilden att vi är till för att hjälpa andra. De som anser detta kommer ändå inte vinnas. Jag tror faktiskt att en stor del av vänsterväljarna röstar som de gör för att de tror att det gynnat dem. Få dem att inse att så inte är fallet.

Jag håller helt med - svenska politikers förbannade plikt är att arbeta för sina betalande uppdragsgivare, inte hela mänskligheten. Svenska folket har universella rättigheter och inga unika skyldigheter. Däri ligger också ett moraliserande pekfinger. Det finns alltid ett moraliserande pekfinger.

Mothugget mot SD och alla systemkritiker blir ju förstås det bekväma - du bryr dig ju egentligen inte om flyktingar/afrikaner/isbjörnar/kvinnor.

På vilket det enda svaret är: Nu är det inte mina motiv det handlar om - utan dina. Du är inte god om du hjälper så få människor som möjligt så dyrt som möjligt. Målet för din godhet är ditt eget välbefinnande, inte att maximera nyttan av svenska folkets avtvingade generositet. Du är inte god, du är självisk.

Min poäng är att varje PK-floskel inom sig bär sin moraliska självförstörelsemekanism om man bara tänker efter lite. Jag kan åtminstone inte komma på något exempel på motsatsen.

Och en fullödig debattör vill förstås både försvara sina egna motiv OCH undergräva motpartens argument och självbild.

Om jag anklagar Gustav Fridolin för att hata sälungar och afrikaner (han vill maximera utsläppen av växthusgaser genom migration till energislukande Sverige från energisnåla Afrika - vilket drabbar såväl Arktis som Afrika genom miljökatastrofer) så är det mest polemisk försmädlighet - men det illustrerar ändå slagfärdigt ytterligare en självmotsägelse hos MP som kan demoralisera.
Senast redigerad av oyto 2014-06-04 kl. 20:32.
Citera
2014-06-04, 20:53
Medlem
Själv föreslår jag som enskild simpel SD sympatisör Oyto som ny partistrateg för SD.
Det omvända greppet med den fulflinande Bert Karlsson är såklart klockrent och i sig självt oerhört simpelt..men f-n om jag kommit på det.

Visst,det vulgariserar politiken..men behöver vi snacka i sådana termer när SD utsätts för det de utsätts för?
Näe..man spelar efter gängse regelbok.
Citera
2014-06-04, 21:38
Bannlyst
Danska Jyllandsposten riktar skarp kritik mot det svenska debattklimatet.

Citat:
”I Sverige kostar det verkligen något att vara dissident. Kom ihåg att vi talar om ett land med en statsminister som har sagt att sverigedemokrater inte ska bli ”förvånade” om de angrips fysiskt. … Något liknande skulle vara otänkbart i Danmark. Sverige är i sanning det extremaste landet i Norden”, lyder den danske opinionsbildarens omdöme om Sverige.

http://www.friatider.se/avpixlat-hyllas-i-dansk-press

http://jyllands-posten.dk/blogs/mort...-avpixlatinfo/
Citera
2014-06-04, 21:50
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pu
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Skulle profeten Muhammed säga nej till kusingifte? News to me. De "goda argumenten" biter inte, eftersom Muhammed själv gifte sig med sin kusin och han betraktas som en förebild för alla muslimer.

http://wikiislam.net/wiki/Cousin_Marriage_in_Islam

http://news.bbc.co.uk/1/hi/programme...ht/4442010.stm
Jag borde ha uttryckt mig mer i fas med sanningen. Det är sant att kusingifte är tillåtet inom islam. Många muslimer, både vardagsmänniskor och tänkare, är dock skarpt skeptiska till kusingifte i allmänhet.

Bara för att det är tillåtet inom islam så behöver det inte uppmuntras. Jag tror faktiskt att kusingiftet är något som i stor utsträckning går att jobba bort bland svenska muslimer.

Om du hade läst länken till BBC:

Citat:
It is estimated that at least 55% of British Pakistanis are married to first cousins and the tradition is also common among some other South Asian communities and in some Middle Eastern countries.
Citera
2014-06-04, 22:03
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidLimes
Long time listener, first time caller

För någon vecka sedan sände P1 ett program om rasism där en del akademiker deltog (det verkar inte finnas på webben, http://sverigesradio.se/sida/tabla.a...ate=2014-05-27), och deltagarna var ganska utförliga i sina resonemang om vad de menade var rasism. Fritt ur minnet menade de att alla människor bär med sig föreställningar om andra människor på grundval av objektiva kriterier, t.ex. hudfärg. Även om det sker undermedvetet är det att räkna som rasism och upphovet till alla dessa diskriminerande strukturer som beskrivs inom de kritiska teorierna. De beskrev en rad konkreta situationer som enligt dem är uttryck för rasism och upphov till vissa gruppers "utanförskap" eller vad man ska kalla det. Jag har som en del av min utbildning läst en del kritisk teori och anser att när den är på en viss abstrakt nivå är det lättare att göra invändningar, men när någon förklarar för mig att mina undermedvetna eller förutfattade föreställningar om t.ex. romer är rasism, upplever jag att det är svårare att protestera. Det är åtminstone svårare att neka till att jag skulle behandla en rom annorlunda än en svensk.

Det här är väl egentligen självklarheter, men jag tycker inte det är särskilt ofta begreppet rasism definieras i debatten. Min spontana tanke efter att jag hörde det här programmet, och läste ditt inlägg, är att det ärligaste man kan göra när någon börjar prata om strukturell rasism är att acceptera att olika "strukturer" givetvis finns, och sen försöka vända samtalet till att det vore naivt eller utopiskt att försöka ändra de här strukturerna. Att försöka påvisa det omöjliga med att försöka förändra "inneboende egenskaper" (hänvisa till Sovjet osv . Och naturligtvis att göra begreppet rasism snävare, så att de här undermedvetna föreställningarna utesluts (vilket någon i programmet också ville). Ex: det är rasism att explicit förneka romer rösträtt, men det är inte rasism när jag av olika skäl inte vill anställa en rom.

Jodå... smörjan finns på nätet, om vi tänker på samma program. Den evangeliska mångkulturalismens predikningar är ju rätt talrika.

Vem är rasist?

http://www.ur.se/Produkter/182059-Bi...-Vem-ar-rasist

Här är program nr två i serien - det ska tydligen bli fyra program.

Rasismens orsaker

http://www.ur.se/Produkter/182060-Bi...ismens-orsaker
Citera
2014-06-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag håller helt med - svenska politikers förbannade plikt är att arbeta för sina betalande uppdragsgivare, inte hela mänskligheten. Svenska folket har universella rättigheter och inga unika skyldigheter. Däri ligger också ett moraliserande pekfinger. Det finns alltid ett moraliserande pekfinger.

Mothugget mot SD och alla systemkritiker blir ju förstås det bekväma - du bryr dig ju egentligen inte om flyktingar/afrikaner/isbjörnar/kvinnor.

På vilket det enda svaret är: Nu är det inte mina motiv det handlar om - utan dina. Du är inte god om du hjälper så få människor som möjligt så dyrt som möjligt. Målet för din godhet är ditt eget välbefinnande, inte att maximera nyttan av svenska folkets avtvingade generositet. Du är inte god, du är självisk.

Min poäng är att varje PK-floskel inom sig bär sin moraliska självförstörelsemekanism om man bara tänker efter lite. Jag kan åtminstone inte komma på något exempel på motsatsen.

Och en fullödig debattör vill förstås både försvara sina egna motiv OCH undergräva motpartens argument och självbild.

Om jag anklagar Gustav Fridolin för att hata sälungar och afrikaner (han vill maximera utsläppen av växthusgaser genom migration till energislukande Sverige från energisnåla Afrika - vilket drabbar såväl Arktis som Afrika genom miljökatastrofer) så är det mest polemisk försmädlighet - men det illustrerar ändå slagfärdigt ytterligare en självmotsägelse hos MP som kan demoralisera.

Gott jag håller med om principen även om jag skulle tagit andra exempel. Blir man defensiv och anammar motståndarens problemformuleringen så förlorar man initiativet. Se intervjun med Nigel farage från dagarna innan valet där en ung kvinna anklagar ukip för att vissa av dess företrädare har en historik.

Nigel viker inte en tum utan tar dem delvis i försvar, delvis anger att de har högt i tak och att utalandena inte var så farliga och slutligen visar hyckleriet genom att väl förbered visa att labor och Torres har företrädare som är lika illa.

Minns när Jimmy mötte Maud och hänvisade till Aldebe. Hon blev helt sänkt.
Citera
2014-06-04, 22:40
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BueDigre
Minns när Jimmy mötte Maud och hänvisade till Aldebe. Hon blev helt sänkt.
Bra observation. Det där var ett av få ögonblick när allting plötsligt vändes upp-och-ner. Det har varit för lite av det. Det har varit mer som av dagens Metro-intervju med Åkesson som jag inte ens länkar till därför att han var så satans usel att man nästan misstänker medvetet sabotage.
Citera
2014-06-04, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Det är patetiskt, plumt, osnyggt, vulgärt och hör inte hemma i möblerade salonger - men det är sant. Det fördömande, moraliserande spelet för gallerierna är faktiskt befogat. Om PK-riddaren på sin höga godhetshäst spärrar vägen till förändring, måste han köras över av en bepansrad klanderelefant.

Plumpt, stavas det.

Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Själv föreslår jag som enskild simpel SD sympatisör Oyto som ny partistrateg för SD.
Det omvända greppet med den fulflinande Bert Karlsson är såklart klockrent och i sig självt oerhört simpelt..men f-n om jag kommit på det.

Visst,det vulgariserar politiken..men behöver vi snacka i sådana termer när SD utsätts för det de utsätts för?
Näe..man spelar efter gängse regelbok.

Jag tror att Z.Z. och kulturentitisterna skulle blockera dörren till partikansliet med ett kylskåp.

Soran Ismail konstaterar nationaldagen till ära att han inte är en halv svensk. Det går bra att både vara svensk och kurd, ju. Och att från samhället dela in i etniciteter har "ju inte direkt slutat bra", påpekar Soran.

Sedan filosoferar Soran om nationalitet kontra medborgarskap kontra etnicitet på ett sätt som jag inte förstår på nykter kaluv.

Citat:
Sedan är det en annan sak att olika medborgare kan ha olika etniciteter, jag till exempel har kurdisk etnicitet. Men det är ett annat ord än nationalitet. Alltså: alla svenska medborgare är svenskar men alla svenskar är inte medborgare. Däremot finns ingen motsättning mellan begreppen. Det är inte hälften, hälften som gäller utan både och. Inte halv, utan dubbel.

Här kommer detta med moraliserande återigen in: Det kurdiska sveket mot svenskarna. Åtminstone de kurder som har begrepp om varför de fick en fristad här i Sverige. Någon, säg Sakine Madon, har egentligen en förbannad moralisk plikt att förklara för Soran att han inte är riktigt lika svensk som alla svenskar. Att förklara att Soran ur ett perspektiv är lika mycket svensk som hans föräldrar var turkar, varken mer eller mindre.

Att det turkiska/svenska medborgarskapet inte automatiskt varken ger rätt till eller påtvingar medlemskap i en annan etnisk grupp/ ett annat folk. Och att det var just det turkiska samhällets ovilja att dela upp i etniciteter som drev kurderna (bergsturkarna) ut ur Turkiets påbjudet "öppna turkiskhet".

Vi vet ju att Sakine vet. Hon vet precis vad det innebär att få sin etnicitet, sitt folks existens ifrågasatt - det är samma övergrepp som åberopades som flyktingskäl för kurderna. När hon nu under tystnad åser "förvirringen" kring svenskhet så är det kanske bara en underlåtenhetssynd, till skillnad från en Kurdo Baksi som uttryckligen är kurdisk "nationalist" (enligt Soran hör ju nation entydigt samman med passet - och några kurdiska pass finns ej), samtidigt som han förnekar att Jimmie Åkesson är mer svensk än han är.

Men en försyndelse är det ändå - att unna sina egna mer än man unnar de svenskar som hjälpte den egna personen eller föräldrarna. Att slå vakt om sin egen kurdiskhet men förringa/förneka/förtiga vår svenskhet.

Sakine har insikten och plattformen. Men inte viljan att löna oss bättre än så.
Senast redigerad av oyto 2014-06-04 kl. 23:53.
Citera
2014-06-04, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Om du hade läst länken till BBC:

Det gjorde jag. Tyvärr är det lätt att det blir som det blir när invandringen från tredje världen är för stor. Utan den massiva invandringen vi har till Sverige idag så skulle det gå lättare att lösa denna typ av problem.
Citera
2014-06-05, 01:19
Medlem
Inget nytt huruvida mångkultur är bu eller bä. Dock vettigt om att låta kritiker få komma till tals istället för att be de hålla käften.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...et_3630694.svd
Citera
2014-06-05, 01:29
Medlem
St. Pinocchios avatar
Måste respektera Maja Lundgren som väljer bort stugvärmen på Söder till förmån för balanserade synpunkter angående Sd. Skulle det förhållandet att hon påstår sig rösta på svetsarn vara en vit lögn respekterar jag henne i alla fall. Öppen sverigedemokrat vore att göra sig fullständigt omöjlig.(Nej jag säger inte att det måste vara så)

Citat:
Jag kom på mig själv, när jag var uppe i ett landskap, norröver, med att tänka att jag skulle vilja att det förblev som det var, med rättså blonda blåögda och knotiga personer med något slags direktkontakt med förmodern svensk folklore, den som passar så bra med det bleka landskapet. När jag fick syn på en så kallat rasifierad person tänkte jag att det störde. Jag har också kommit på mig själv med att tänka att jag hoppas att islänningar förblir i rakt nedstigande led från Njal, rent genetiskt, coolt att veta att de fortsätter avla fram sig själva, och att de bevarar sin speciella berättartradition och till och med sin ljushet. Det skulle vara synd om det blev upplöst, uppblandat.
Citat:
Är inte svenskar ett orasistiskt folk i jämförelse med många andra, och har vi inte varit jävligt generösa med vår invandringspolitik, trots att vi inte ens varit just någon kolonialmakt? Ta vilken kultursida som helst, och man bankar in att svenskhet inte finns. Om och om igen. Nej nej svenskhet finns inte. Samtidigt avkrävs respekt för all annan etnisk hybris och särart. Den enda som är identitetslös, är svensken.
http://lundgrenmaja.blogspot.se/
Scrolla en liten bit till rubriken ”Det blev sossarna”
Citera
2014-06-05, 01:34
Bannlyst
Sådana dissidenter som den här killen är medias värsta mardröm. Klippet sprider sig just nu på nätet.

https://www.youtube.com/watch?v=wEW-nAWZ0zo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in