Citat:
Med all respekt både för din intention och din metod så tror jag uppriktigt att hela spåret - hjälpa på plats - har tagit för stort utrymme.
Jag tror att det måste varvas med ett konstaterande att det inte är vårt ansvar att ta hand om hela världen och vi måste ta hänsyn till konsekvenserna för Sverige. Det öppnar för en noggrannare beskrivning av sakernas tillstånd. Upplopp, brottslighet segregation etc. Ett version av Nerotalet - ett av Jimmies bästa. Eller för att återknyta till dig Oyto. Vi är ett folk bland andra. Med samma existensberättigande som andra folk och samma skyldigheter mot oss själva. Vi är små och nuvarande politik leder till katastrofala konsekvenser.
Minns ni intervjun där Jimmie tillfrågas om hur mycket invandring som är nog varefter han konstaterar att den gränsen för länge sedan passerats.
Jag saknar den pålästa och lite ettrige Jimmie. På rätt sätt tror jag inte alls att det stöter bort. Köp inte världsbilden att vi är till för att hjälpa andra. De som anser detta kommer ändå inte vinnas. Jag tror faktiskt att en stor del av vänsterväljarna röstar som de gör för att de tror att det gynnat dem. Få dem att inse att så inte är fallet.
Jag tror att det måste varvas med ett konstaterande att det inte är vårt ansvar att ta hand om hela världen och vi måste ta hänsyn till konsekvenserna för Sverige. Det öppnar för en noggrannare beskrivning av sakernas tillstånd. Upplopp, brottslighet segregation etc. Ett version av Nerotalet - ett av Jimmies bästa. Eller för att återknyta till dig Oyto. Vi är ett folk bland andra. Med samma existensberättigande som andra folk och samma skyldigheter mot oss själva. Vi är små och nuvarande politik leder till katastrofala konsekvenser.
Minns ni intervjun där Jimmie tillfrågas om hur mycket invandring som är nog varefter han konstaterar att den gränsen för länge sedan passerats.
Jag saknar den pålästa och lite ettrige Jimmie. På rätt sätt tror jag inte alls att det stöter bort. Köp inte världsbilden att vi är till för att hjälpa andra. De som anser detta kommer ändå inte vinnas. Jag tror faktiskt att en stor del av vänsterväljarna röstar som de gör för att de tror att det gynnat dem. Få dem att inse att så inte är fallet.
Jag håller helt med - svenska politikers förbannade plikt är att arbeta för sina betalande uppdragsgivare, inte hela mänskligheten. Svenska folket har universella rättigheter och inga unika skyldigheter. Däri ligger också ett moraliserande pekfinger. Det finns alltid ett moraliserande pekfinger.
Mothugget mot SD och alla systemkritiker blir ju förstås det bekväma - du bryr dig ju egentligen inte om flyktingar/afrikaner/isbjörnar/kvinnor.
På vilket det enda svaret är: Nu är det inte mina motiv det handlar om - utan dina. Du är inte god om du hjälper så få människor som möjligt så dyrt som möjligt. Målet för din godhet är ditt eget välbefinnande, inte att maximera nyttan av svenska folkets avtvingade generositet. Du är inte god, du är självisk.
Min poäng är att varje PK-floskel inom sig bär sin moraliska självförstörelsemekanism om man bara tänker efter lite. Jag kan åtminstone inte komma på något exempel på motsatsen.
Och en fullödig debattör vill förstås både försvara sina egna motiv OCH undergräva motpartens argument och självbild.
Om jag anklagar Gustav Fridolin för att hata sälungar och afrikaner (han vill maximera utsläppen av växthusgaser genom migration till energislukande Sverige från energisnåla Afrika - vilket drabbar såväl Arktis som Afrika genom miljökatastrofer) så är det mest polemisk försmädlighet - men det illustrerar ändå slagfärdigt ytterligare en självmotsägelse hos MP som kan demoralisera.
Senast redigerad av oyto 2014-06-04 kl. 20:32.
Senast redigerad av oyto 2014-06-04 kl. 20:32.