Citat:
Ursprungligen postat av
ibraflash
Hahaha. Jo enligt transportstyrelsen är det så. Faktiskt. Fick också lära mig det på körskolan att man blinkar vänster innan om man ska dit för att sedan blinka höger när man ska ut ur karusellen.
Underbar tråd! Fakta blandas med åsikter, i en skön blandning! Folk blir arga, och hävdar sin åsikt utan någon som helst uppbackning av regler & förordningar - "Så här gjorde vi alltid på min tid... I Götelaborg är det kutym att.. Om cirkulationsplatsen är liten (?) så kan man minsann.. Etc).
Detta gäller, enligt Transportstyrelsen:
"Att köra i en cirkulationsplats". En ganska lättbegriplig publikation. Man ger tecken ("blinkar") höger när man går ur. Eller ger tecken om man (i en större, tvåfilig cirkulationsplats) byter körfält. Så enkelt är det!
Att jag letade reda på den här tråden beror på att mina unga söner fick helt olika besked när de gick körskola, och har börjat tjafsa om vad som är rätt. De tog körkort med ett års mellanrum... Den vettigaste körskolan (som kände till reglerna) tipsade om att man kunde "blinka höger"
strax innan man kör in i cirkulationsplatsen, för att underlätta för trafik från vänster.
Reglerna som anges i
"Att köra i en cirkulationsplats" är faktiskt vettiga. Vad skulle det betyda (i en enfilig cirkulationsplats) om man ser en bil som "blinkar vänster"??? Att personen tänker följa vägbanan, tycker att det är kul att köra runt-runt och avser att avbryta nöjet vid en inte närmare specificerad avfart, etc.
Enda gången man ska "blinka vänster" i en rondell är när man byter från ytter- till innerspår i en tvåfilig cirkulationsplats.
Det här har inte polisen (den "vanliga" polisen, jag hoppas att trafikpoliser är mer uppdaterade) koll på heller. Jag har legat bakom polisbilar i cirkulationsplatser med 5-6 utfarter, och de "blinkar vänster"! Jaha??? Vilken vänster