Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-05-05, 22:14
Medlem
MC-Polisens avatar
Kan det vara så att detta bara är en Göteborgsgrej? Har aldrig mött på så mycket folk som tycker vänsterblinkningen är onödig, är helt ställd

I Göteborg är det en oskriven lag att man blinkar vänster om man ska runt hela rondellen, det kan jag åtminstone gå i god för.
2014-05-05, 22:21
Medlem
Senapstjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MC-Polisen
Kan det vara så att detta bara är en Göteborgsgrej? Har aldrig mött på så mycket folk som tycker vänsterblinkningen är onödig, är helt ställd

I Göteborg är det en oskriven lag att man blinkar vänster om man ska runt hela rondellen, det kan jag åtminstone gå i god för.
Nej, så gör jag också och jag bor långt ifrån Göteborg. Utöver det faktum att det underlättar för alla andra, så lär de även ut det på trafikskolan där jag gick.
2014-05-05, 22:37
Medlem
MC-Polisens avatar
Kan det helt enkelt vara så att de som inte vill blinka höger också är de som blockerar vänsterfilen för att övriga inte skall köra för fort, alltid opponerar sig på föräldramötena och alltid hamnar i tjafs med chefen... Börjar nästan kännas lite så.
2014-05-05, 23:19
Bannlyst
Citat:
Har också observerat detta och delar din uppfattning; det är oftast den äldre generationen som gör dessa misstag.
Hur fan tänker dom när dom blinkar vänster och kör rakt fram? Jag tänker följande; Bernt 47 år kommer i rondellen och tänker köra rakt fram, han blinkar vänster och visar trafikkanter från hans högra sida att han inte tänker svänga höger hos dom utan fortsätta tills nästa avfart i rondellen där han eventuellt kommer köra av.
2014-05-05, 23:23
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Att svänga vänster i en liten rondell i tätort och hålla ett tempo på 50 km/h i timmen gör att de flesta Svensson inte hinner hålla koll på annat. Stor skillnad så fort rondellen blir bara lite större.

Personligen svänger jag oftast vänster direkt i rondellen, dvs mot färdriktningen, förutsatt att det är fritt naturligtvis
Hastigheten är ingen acceptabel ursäkt för bristande koll eller signalering. Givetvis hinner de som kör fort inte alltid med att hålla bra koll och löper en större risk att köra på ett barn som går över vägen. Vem som helst med lite vett innanför skallbenet inser att de i en sådan situation måste sänka farten.

För mig går det per automatik att signalera (både vänster och höger) i en cirkulation, gjort det så pass länge nu så det går inte åt mycket tankekraft - även i lite högre hastighet. Jag kör faktiskt aldrig över på vänstersidan i cirkulationen, tycker väl inte det är en så bra idé. Det ända jag gör är att köra rakt över med fyrhjulingen om det är en "platt" rondell, pga. hjulingens tyngdpunkt
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Northug har redan praktiserat detta......
http://gfx.nrk.no//4ttMcOM8d72dVRR96...tauh8fB1FqQEmw
Haha! Tackar för den du
2014-05-05, 23:42
Medlem
MC-Polisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Hastigheten är ingen acceptabel ursäkt för bristande koll eller signalering. Givetvis hinner de som kör fort inte alltid med att hålla bra koll och löper en större risk att köra på ett barn som går över vägen. Vem som helst med lite vett innanför skallbenet inser att de i en sådan situation måste sänka farten.

För mig går det per automatik att signalera (både vänster och höger) i en cirkulation, gjort det så pass länge nu så det går inte åt mycket tankekraft - även i lite högre hastighet. Jag kör faktiskt aldrig över på vänstersidan i cirkulationen, tycker väl inte det är en så bra idé. Det ända jag gör är att köra rakt över med fyrhjulingen om det är en "platt" rondell, pga. hjulingens tyngdpunkt

Haha! Tackar för den du

Naturligtvis är det inte acceptabelt - försöker bara forma en teori kring VARFÖR folk inte blinkar! Förstår vi varann nu?
2014-05-06, 00:06
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Naturligtvis är det inte acceptabelt - försöker bara forma en teori kring VARFÖR folk inte blinkar! Förstår vi varann nu?
Förstått dig hela tiden och hur du står i förhållande till frågan Poängterar bara att det egentligen inte är en acceptabel ursäkt om föraren "inte hinner" signalera pga. hastighet. Visst finns det fall där föraren faktiskt inte hinner signalera, till exempel när han snabbt tvingas väja för att undvika en olycka. För övrigt så är det bra att du lyfter frågan varför folk inte blinkar
2014-05-06, 00:16
Medlem
MC-Polisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Förstått dig hela tiden och hur du står i förhållande till frågan Poängterar bara att det egentligen inte är en acceptabel ursäkt om föraren "inte hinner" signalera pga. hastighet. Visst finns det fall där föraren faktiskt inte hinner signalera, till exempel när han snabbt tvingas väja för att undvika en olycka. För övrigt så är det bra att du lyfter frågan varför folk inte blinkar
Skönt, hade nästan gett upp hoppet!
2014-05-07, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Nej folk vet inte där är vi överens. Man behöver bára blinka ur rondellen men det är inte fel att blinka in också och det är så de flesta bilskolor lär ut. Det underlättar flytet och naturligtvis kommer det även att bli normen igen. En cirkulationsplats är ju rimligen att se som en utdragen korsning och ingenting annat. Det är ju ingen jävla karusell där man ropar när man vill av.
Hahaha. Jo enligt transportstyrelsen är det så. Faktiskt. Fick också lära mig det på körskolan att man blinkar vänster innan om man ska dit för att sedan blinka höger när man ska ut ur karusellen.
2014-06-04, 16:52
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Hahaha. Jo enligt transportstyrelsen är det så. Faktiskt. Fick också lära mig det på körskolan att man blinkar vänster innan om man ska dit för att sedan blinka höger när man ska ut ur karusellen.

Underbar tråd! Fakta blandas med åsikter, i en skön blandning! Folk blir arga, och hävdar sin åsikt utan någon som helst uppbackning av regler & förordningar - "Så här gjorde vi alltid på min tid... I Götelaborg är det kutym att.. Om cirkulationsplatsen är liten (?) så kan man minsann.. Etc).

Detta gäller, enligt Transportstyrelsen: "Att köra i en cirkulationsplats". En ganska lättbegriplig publikation. Man ger tecken ("blinkar") höger när man går ur. Eller ger tecken om man (i en större, tvåfilig cirkulationsplats) byter körfält. Så enkelt är det!

Att jag letade reda på den här tråden beror på att mina unga söner fick helt olika besked när de gick körskola, och har börjat tjafsa om vad som är rätt. De tog körkort med ett års mellanrum... Den vettigaste körskolan (som kände till reglerna) tipsade om att man kunde "blinka höger" strax innan man kör in i cirkulationsplatsen, för att underlätta för trafik från vänster.

Reglerna som anges i "Att köra i en cirkulationsplats" är faktiskt vettiga. Vad skulle det betyda (i en enfilig cirkulationsplats) om man ser en bil som "blinkar vänster"??? Att personen tänker följa vägbanan, tycker att det är kul att köra runt-runt och avser att avbryta nöjet vid en inte närmare specificerad avfart, etc.

Enda gången man ska "blinka vänster" i en rondell är när man byter från ytter- till innerspår i en tvåfilig cirkulationsplats.

Det här har inte polisen (den "vanliga" polisen, jag hoppas att trafikpoliser är mer uppdaterade) koll på heller. Jag har legat bakom polisbilar i cirkulationsplatser med 5-6 utfarter, och de "blinkar vänster"! Jaha??? Vilken vänster
2014-06-04, 17:10
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
Underbar tråd! Fakta blandas med åsikter, i en skön blandning! Folk blir arga, och hävdar sin åsikt utan någon som helst uppbackning av regler & förordningar - "Så här gjorde vi alltid på min tid... I Götelaborg är det kutym att.. Om cirkulationsplatsen är liten (?) så kan man minsann.. Etc).

Detta gäller, enligt Transportstyrelsen: "Att köra i en cirkulationsplats". En ganska lättbegriplig publikation. Man ger tecken ("blinkar") höger när man går ur. Eller ger tecken om man (i en större, tvåfilig cirkulationsplats) byter körfält. Så enkelt är det!

Att jag letade reda på den här tråden beror på att mina unga söner fick helt olika besked när de gick körskola, och har börjat tjafsa om vad som är rätt. De tog körkort med ett års mellanrum... Den vettigaste körskolan (som kände till reglerna) tipsade om att man kunde "blinka höger" strax innan man kör in i cirkulationsplatsen, för att underlätta för trafik från vänster.

Reglerna som anges i "Att köra i en cirkulationsplats" är faktiskt vettiga. Vad skulle det betyda (i en enfilig cirkulationsplats) om man ser en bil som "blinkar vänster"??? Att personen tänker följa vägbanan, tycker att det är kul att köra runt-runt och avser att avbryta nöjet vid en inte närmare specificerad avfart, etc.

Enda gången man ska "blinka vänster" i en rondell är när man byter från ytter- till innerspår i en tvåfilig cirkulationsplats.

Det här har inte polisen (den "vanliga" polisen, jag hoppas att trafikpoliser är mer uppdaterade) koll på heller. Jag har legat bakom polisbilar i cirkulationsplatser med 5-6 utfarter, och de "blinkar vänster"! Jaha??? Vilken vänster
Tycker det verkar som polisen har väldigt bra koll faktiskt. Det är en av grundprinciperna att vara tydlig med sin färdriktning i trafiken. Om polisen visar att de ska åt vänster (dvs. fortsätta i cirkulationen) så har de mycket väl förstått och tolkat gällande trafikregler vad gäller att vara tydlig i trafiken. Självklart är det inte nödvändigt, men det underlättar och det skadar absolut inte att vara extra tydlig med sin färdriktning.

Faktiskt lite förvånad att polisen blinkade överhuvudtaget, det är inte alltid jag ser dem blinka
2014-06-04, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier

Du har helt enkelt inte förmågan att använda dig av och tolka andra människors signaler. Vi som kan det har nytta av dom vänliga själarna som är goda nog att visa sin avsikt för sina medtrafikanter.

Det kanske har med rutinen och inställning att göra?

Våga blinka vänster! Du underlättar för (vissa) andra!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in