Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-05-05, 20:56
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MC-Polisen
Du får inte utgå från att alla är normala. En snubbe sa en gång till mig att man ska köra som om medtrafikanterna hade ett öga, ett öra, en hand och ett ben. Ligger en hel del sanning i det.

Dock stämmer det du säger, förmodligen skiter de flesta helt enkelt i det. Bara jag som envist hoppas att det inte är så illa...
Utgick från att alla var "normala" men om de inte är det så har de ju en ursäkt. Oavsett så är ju inte hastigheten någon ursäkt, tycker jag
Citat:
Ursprungligen postat av agne
En cirkulationsplats är en enkelriktadväg men flera avfarter till höger, svårt att svänga vänster då .
Sväng inte vänster då, kör rakt fram! Sedan tar du en bild och skickar till mig så får jag se hur det gick
2014-05-05, 21:09
Medlem
MC-Polisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Utgick från att alla var "normala" men om de inte är det så har de ju en ursäkt. Oavsett så är ju inte hastigheten någon ursäkt tycker jag

Att svänga vänster i en liten rondell i tätort och hålla ett tempo på 50 km/h i timmen gör att de flesta Svensson inte hinner hålla koll på annat. Stor skillnad så fort rondellen blir bara lite större.

Personligen svänger jag oftast vänster direkt i rondellen, dvs mot färdriktningen, förutsatt att det är fritt naturligtvis
2014-05-05, 21:12
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Utgick från att alla var "normala" men om de inte är det så har de ju en ursäkt. Oavsett så är ju inte hastigheten någon ursäkt, tycker jag

Sväng inte vänster då, kör rakt fram! Sedan tar du en bild och skickar till mig så får jag se hur det gick
Northug har redan praktiserat detta......
http://gfx.nrk.no//4ttMcOM8d72dVRR96...tauh8fB1FqQEmw
2014-05-05, 21:13
Bannlyst
Jag har sett flera BLINKA vänster när dom ska rakt fram. VAD FAN ÄR DETTA FÖR BETEENDE? Tror majoriteten har varit äldre, 30-40 år.

Att blinka vänster är helt ok om man ska till vänster, inte rakt fram eller höger...
Senast redigerad av anonymkristenidiot 2014-05-05 kl. 21:16.
2014-05-05, 21:15
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldominaton
Rolig tråd särskilt med tanke på att så många har fel. Det underlättar att blinka vänster, oavsett vad vissa individer tror/tycker. I en perfekt värld där alla enbart blinkar ut behövs inte vänsterblink alls, men nu lever vi i en värld där minst hälften (åtminstone här i GBG) inte blinkar överhuvudtaget. Då underlättar vänsterblink. Ska poängtera att man självklart måste blinka ut också. De som blinkar vänster hela vägen runt för att sedan köra ut utan att blinka ut är lika jävla efterblivna som de som inte blinkar alls.

I en perfekt värld blinkar man vänster när man ämnar passera avfart 2. I smårondeller är denna praktika nödvändig då trafiken passerar snabbt som i en fyrvägskorsning. I min värld är det bara trafikskolornas guldägg som inte fattat den enkla regeln.
Senast redigerad av fotokillen 2014-05-05 kl. 21:18.
2014-05-05, 21:16
Medlem
KattPerssons avatar
I små rondeller gör jag det när det kommer mötande så de slipper kolla om jag ska rätt på eller vänster. Hatar folk som inte blinkar i små rondeller!
2014-05-05, 21:19
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattPersson
I små rondeller gör jag det när det kommer mötande så de slipper kolla om jag ska rätt på eller vänster. Hatar folk som inte blinkar i små rondeller!

Precis så!
2014-05-05, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattPersson

Det är sant, men det är blinkning höger som ger mest information om var man ska, och det är extremt störande med folk som inte visar när de ska lämna rondellen, så man får helt enkelt vänta. Respektlöst!

Däremot ger en vänsterblink inte lika väsentlig information enligt min mening; bara att man ser tidigare var personen tänker köra. MEN ser jag en person blinka vänster kan jag vara säker på att personen tänker fortsätta i rondellen, och jag behöver inte fundera på "om det där jävla aset tänker köra ut rondellen utan att blinka eller om han kommer fortsätta.".
Senast redigerad av Canucks 2014-05-05 kl. 21:25.
2014-05-05, 21:25
Medlem
MC-Polisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
Jag har sett flera BLINKA vänster när dom ska rakt fram. VAD FAN ÄR DETTA FÖR BETEENDE? Tror majoriteten har varit äldre, 30-40 år.

Att blinka vänster är helt ok om man ska till vänster, inte rakt fram eller höger...

Har också observerat detta och delar din uppfattning; det är oftast den äldre generationen som gör dessa misstag.
2014-05-05, 21:28
Medlem
MC-Polisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
Det är sant, men det är blinkning höger som ger mest information om var man ska, och det är extremt störande med folk som inte visar när de ska lämna rondellen, så man får helt enkelt vänta. Respektlöst!

Däremot ger en vänsterblink inte lika väsentlig information enligt min mening; bara att man ser tidigare var personen tänker köra. MEN ser jag en person blinka vänster kan jag vara säker på att personen tänker fortsätta i rondellen, och jag behöver inte fundera på "om det där jävla aset tänker köra ut rondellen utan att blinka eller om han kommer fortsätta.".

Har man inte kapacitet att blinka två olika håll i en och samma cirkulation bör man ju fråga sig om man är lämplig att köra. Båda hållen är lika "viktiga".
2014-05-05, 21:29
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks

Däremot ger en vänsterblink inte lika väsentlig information enligt min mening; bara att man ser tidigare var personen tänker köra.

Precis
2014-05-05, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MC-Polisen
Har man inte kapacitet att blinka två olika håll i en och samma cirkulation bör man ju fråga sig om man är lämplig att köra. Båda hållen är lika "viktiga".

Motivera! Förklara för mig vad som händer om ingen blinkar vänster, resp. om ingen blinkar höger, och förklara varför det är lika stora problem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in