Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-02-20, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Om jag orkar läsa lite? jo du, jag har kommenterat i den här tråden sen 2010 och ligger på plats 9 i inläggslistan. Så nog fan har jag hört era usla argument genom åren, och de ser alltid likadana ut "-jag vill bara underlätta för andra, en rondell är samma sak som en korsning, jag ska åt vänster så därför blinkar jag åt vänster osv osv"

Jag följer trafikregler och hittar inte på egna regler som jag tycker andra ska följa. 1990 hade du blivit kuggad om du blinkade vänster i en rondell på uppkörningen. Och reglerna har inte ändrats sen dess, men vissa trafikskolärare är födda på 90-talet så därför ser det ut som det gör nu med en hel drös med människor som kör på känsla istället för tanke och förnuft.

Har du hållit på i 9 (NIO) !!!!! ÅR och fortfarande inte förstått fördelarna med VB?????

WOW......du är obildbar....åtminstone vad det gäller trafik.

9 år.......... LOL.
Synd att du inte har förmågan att tolka andra människors tecken i trafiken OCH utnyttja det för det som kallas körplanering. Jo, efter att ha läst dina senaste kommentarer har jag förstått att det ordet(KÖRPLANERING) INTE ingår i ditt ordförråd.
Synd, för din körning(om du nu har körkort och kör) skulle bli så mycket bättre.
2019-02-20, 19:00
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Synd att du inte har förmågan att tolka andra människors tecken i trafiken OCH utnyttja det för det som kallas körplanering.

I detta fall är det en omöjlighet, eftersom majoriteten av vänsterblinkarna är helt omöjliga att läsa av. Plötsligt kastar de sig ut ur rondellen, helt utan att blinka höger - alternativt så blinkar de höger en avfart för tidigt.

Helt livsfarligt.

Ni som vänsterblinkar och samtidigt gör allt övrigt korrekt, ta inte åt er.
2019-02-20, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
I detta fall är det en omöjlighet, eftersom majoriteten av vänsterblinkarna är helt omöjliga att läsa av. Plötsligt kastar de sig ut ur rondellen, helt utan att blinka höger - alternativt så blinkar de höger en avfart för tidigt.

Helt livsfarligt.

Det där ju ett beteende som en del sysslar med och är ett j**la otyg!
Men det har egentligen väldigt lite att göra med det som diskuteras i tråden........eller som SKULLE diskuteras i den här tråden.

Jag kan inte se någon korrelation mellan dom som VB och som gör enligt det fetade ovan.
2019-02-20, 22:07
Medlem
Citat:
Om jag orkar läsa lite? jo du, jag har kommenterat i den här tråden sen 2010 och ligger på plats 9 i inläggslistan. Så nog fan har jag hört era usla argument genom åren, och de ser alltid likadana ut "-jag vill bara underlätta för andra, en rondell är samma sak som en korsning, jag ska åt vänster så därför blinkar jag åt vänster osv osv"

Jag följer trafikregler och hittar inte på egna regler som jag tycker andra ska följa. 1990 hade du blivit kuggad om du blinkade vänster i en rondell på uppkörningen. Och reglerna har inte ändrats sen dess, men vissa trafikskolärare är födda på 90-talet så därför ser det ut som det gör nu med en hel drös med människor som kör på känsla istället för tanke och förnuft.

Du menar alltså att körskolelärarna kuggar eleverna vid uppkörning om de VB 1990 i rondeller?

Och du tror att är p g a att vissa körskolelärare är födda på 90talet som lärt ut fel?

Det är isåfall rätt uppenbart att du har noll koll... För körskolelärare är inte de som kuggar elever vid uppkörning, och inte heller får de lära ut efter egna idéer som inte följer Trafikverkets f,reskriptet för läroplanen.
2019-02-21, 02:42
Bannlyst
Jag orkar inte läsa hela tråden men av omröstningen att döma blinkar de flesta fel i en rondell.

Regeln är egentligen mycket enkel:

= Man blinkar höger när man lämnar rondellen!
Klart!

Varför är det så här?
Jo,
- klipp upp rondellen och dra ut den till en rak väg.
- Då får du en rak väg med 4 vägar till höger (i en 4-vägsrondell).
- Om man kör på denna raka väg med 4 vägar till höger så blinkar man alltid till höger när man skall ut till höger, eller hur?
- Tänk er de som kör på denna raka väg med 4 vägar till höger men blinkar hela tiden till vänster tills de skall ut då slutar de blinka??? Det är ju helknäppt att göra så!

Ni som blinkar till vänster hela tiden runt rondellen och slutar när ni svänger ut varför gör ni inte samma fel på en raksträcka med avtagsvägar till höger? Nej, ni gör inte det för det är fel. Man blinkar nämligen bara i detta fall när man skall svänga av vägen till en annan väg.

Böter:
Det kostar 500kr i böter om man INTE blinkar till höger när man skall ur rondellen oavsett om man blinkat vänster runt i rondellen eller blinkar på något annat sätt. Alltså 500kr i böter om man inte blinkar till höger i rondellen när man skall ut ur den.

Sedan finns det flera varianter på hur man blinkar som alla är fel utom att man alltid blinkar höger när man skall ut. Jag talade men en person som sade att det är lag på att blinka innan rondellen om mitten inte går att se igenom men man behöver inte blinka om man kan se igenom mitten(???)
Jag berättade för honom att det inte finns någon sådan lag men jag lyckades inte övertyga honom trots att jag skrev ut reglerna för hur man blinkar i en rondell.
En annan person påstod att man skall se rondellen som en korsning och skall man ut till vänster blinkar man till vänster innan man kör in i rondellen sedan blinkar man inte mer. Skall man till höger blinkar man till höger och skall man rakt fram blinkar man inte alls. Detta är alltså totalfel!!!

När man skall ut ur en rondell blinkar man till höger innan man kör ut! Ingen annan gång skall man blinka!

Allt detta förutsatt att det bara är en fil i rondellen. Om det är fler filer blinkar man också när man byter fil som vanligt (fast det finns ju de som inte blinkar då heller).

https://www.transportstyrelsen.se/sv...s-med-rondell/
Citat:
Så kör du i cirkulationsplats med rondell
När du ska köra in i en cirkulationsplats
ska du lämna företräde för de bilar
som åker i cirkulationsplatsen.
Du ska låta dem köra och vänta på din tur.

När du kör inne i cirkulationsplatsen
ska du ge tecken med bilens blinkers
när du vill köra ut ur den.

Jepp, man ger tecken bara när man kör ur rondellen!
Så enkelt!
Varför envisas en del med att göra fel då? Inte nog med det, de försvara sina fel med sitt liv (nästan)! Varför så envisa när ni har helt fel?
Senast redigerad av kosto 2019-02-21 kl. 02:54.
2019-02-21, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kosto
Jag orkar inte läsa hela tråden men av omröstningen att döma blinkar de flesta fel i en rondell.

Klart!

Varför är det så här?
Jo,
- Om man kör på denna raka väg med 4 vägar till höger så blinkar man alltid till höger när man skall ut till höger, eller hur?
- Tänk er de som kör på denna raka väg med 4 vägar till höger men blinkar hela tiden till vänster tills de skall ut då slutar de blinka??? Det är ju helknäppt att göra så!

Ni som blinkar till vänster hela tiden runt rondellen och slutar när ni svänger ut varför gör ni inte samma fel på en raksträcka med avtagsvägar till höger? Nej, ni gör inte det för det är fel. Man blinkar nämligen bara i detta fall när man skall svänga av vägen till en annan väg.

Böter:
Det kostar 500kr i böter om man INTE blinkar till höger när man skall ur rondellen oavsett om man blinkat vänster runt i rondellen eller blinkar på något annat sätt. Alltså 500kr i böter om man inte blinkar till höger i rondellen när man skall ut ur den.

Sedan finns det flera varianter på hur man blinkar som alla är fel utom att man alltid blinkar höger när man skall ut. Jag talade men en person som sade att det är lag på att blinka innan rondellen om mitten inte går att se igenom men man behöver inte blinka om man kan se igenom mitten(???)
Jag berättade för honom att det inte finns någon sådan lag men jag lyckades inte övertyga honom trots att jag skrev ut reglerna för hur man blinkar i en rondell.
En annan person påstod att man skall se rondellen som en korsning och skall man ut till vänster blinkar man till vänster innan man kör in i rondellen sedan blinkar man inte mer. Skall man till höger blinkar man till höger och skall man rakt fram blinkar man inte alls. Detta är alltså totalfel!!!

När man skall ut ur en rondell blinkar man till höger innan man kör ut! Ingen annan gång skall man blinka!

Allt detta förutsatt att det bara är en fil i rondellen. Om det är fler filer blinkar man också när man byter fil som vanligt (fast det finns ju de som inte blinkar då heller).

https://www.transportstyrelsen.se/sv...s-med-rondell/

Jepp, man ger tecken bara när man kör ur rondellen!
Så enkelt!
Varför envisas en del med att göra fel då? Inte nog med det, de försvara sina fel med sitt liv (nästan)! Varför så envisa när ni har helt fel?

Jadu.... har man som du inte ork att kolla upp fakta så blir det som nu, att hela ditt inlägg är i princip felaktigt, för du försöker banka in i andra att det alltid är fel att blinka på andra sätt än Höger ut ur rondell.

Man kan ju verkligen undra om du över huvud taget har tagit körkort? För då borde du ha lärt dig att det finna massor med exempel på saker man ska eller bör göra i trafiken trots att det innebär direkt påkrävt eller förbjudet i trafiklagarna.

Varför tror du trafikskolor fortfarande lär ut VB i rondeller? Tror du det är för att de inte kan reglerna?
Fakta är att den myndighet som styr körskolornas utbildningsplan etc, Trafikverket, fortfarande uppmanar körskolorna att lära ut VB i rondeller, därför att det ger ökad tydlighet och inte är olagligt utan fullt lagligt att göra.

Fan så trött man blir på alla dessa nötter som som likt dig tror de vet minsann, men ändå inte ens lyckats kolla upp korrekta fakta utan sitter och svamlar...
2019-02-21, 08:06
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Det där ju ett beteende som en del sysslar med och är ett j**la otyg!
Men det har egentligen väldigt lite att göra med det som diskuteras i tråden........eller som SKULLE diskuteras i den här tråden.

Jag kan inte se någon korrelation mellan dom som VB och som gör enligt det fetade ovan.

Du har rätt i sak.

Jag däremot ser korrelationen, varje dag. Kanske beror det på vilken stad man bor/kör i.
2019-02-21, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777

Helt livsfarligt.

Precis. Hade alla kunnat vänsterblinka som tänkt, samt alltid gjort det så vore det ju bra. Det hade förbättrat trafikflödet markant
Men osäkerheten, som du påpekar, gör det bättre att helt strunta i någon vb-regel.
Har själv (o)vanan att vänsterblinka.
2019-02-21, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kosto

Klart!

Varför är det så här?
Jo,
Du ser ingen skillnad mellan en rondell (eller cirkulationsplats som vägbanan runt rondellen heter) och en rak väg? Du förstår inte att VB (korrekt utfört givetvis) handlar om att underlätta trafikflödet?
2019-02-21, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autofire
Du ser ingen skillnad mellan en rondell (eller cirkulationsplats som vägbanan runt rondellen heter) och en rak väg? Du förstår inte att VB (korrekt utfört givetvis) handlar om att underlätta trafikflödet?
Om så vore, men detta är sällan fallet. Vad en vänsterblinkare har för avsikt är inte alltid lätt att avgöra, då det av förklarliga skäl inte heller kan förväntas sådan blinkning kan du ej heller se någon egentlig skillnad mot det avsikter trafikanter har som ej blinkar (men förhoppningsvis blinkar höger när de lämnar cpl). I de flesta cpl saknas överblick så varifrån bilarna åkt in går inte att avgöra. Nu finns det enbart lagstadgad skyldighet att vid lämnandet av cpl högerblinka, då stannar vi vid det.
Som tidigare framförts så stör inte dessa blinkare direkt, men det förutsätter att de verkligen övergår till högerblinkande när de skall lämna cpl. Flertalet blinkar inte alls, det är givetvis inte bättre på något sätt.
2019-02-21, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du menar alltså att körskolelärarna kuggar eleverna vid uppkörning om de VB 1990 i rondeller?

Och du tror att är p g a att vissa körskolelärare är födda på 90talet som lärt ut fel?

Det är isåfall rätt uppenbart att du har noll koll... För körskolelärare är inte de som kuggar elever vid uppkörning, och inte heller får de lära ut efter egna idéer som inte följer Trafikverkets f,reskriptet för läroplanen.
Stod det det eller? nej det gjorde det inte. Läs om läs rätt.

Körskolelärarna ska slaviskt följa och endast lära ut reglerna från trafikverket, men så ser det ju inte ut eftersom många hittar på eget baserat på den egna känslan. Som tex VB i rondell.
2019-02-21, 12:42
Medlem
Citat:
Stod det det eller? nej det gjorde det inte. Läs om läs rätt.

Körskolelärarna ska slaviskt följa och endast lära ut reglerna från trafikverket, men så ser det ju inte ut eftersom många hittar på eget baserat på den egna känslan. Som tex VB i rondell.

Du har alltså noll koll på detta...

Körskolorna skall givetvis lära ut vad som gäller i trafiklagarna, som är relevant för den behörighetskraven de ämnar köra upp till, samt vad som de kan tänkas stöta på mer frekvent i vardagstrafiken. Man kan omöjligt ha som krav att alla som tar körkort skall köra sig precis alla trafikregler och trafiklagar under denna utbildning.

Körskolorna har öven krav på sig att lära eleverna riskmedvetenhet, alltså att kunna identifiera risker, hur de ska kunna kontrollera riskerna, samt hur de ska kunna minska följderna om något ändå går åt pipan. De ska alltså lära ut lämplig praxis hur man beter sig i trafiken, och körskolorna får direktiv från Transportstyrelsen om hur deras utbildning skall göras, och Transportstyrelsen uppmanar körskolorna att lära ut VB, vilket är HELT i linje med vad trafiklagarna säger. Därför att trafiklagarna INTE förbjuder folk att använda t ex blinkers för att vara extra tydlig även om det inte är påkrävt.
Så körskolelärarna hittar inte på eget baserat på den egna känslan, utan de följer den läroplan de har och de direktiv och uppmaningar överordnad styrande myndighet (Trafikverket) givit dem.

Har man inte koll på detta, typ du, att det finns en massa man kan och får göra i trafiken fast det inte finns strikt reglerat i trafiklagarna, så är man sannerligen en sopa.

Jag kan ta ett enkelt exempel.
De flesta väljer att ge tecken med blinkers när de ska stanna vid vägkant, för man vill varsla andra trafikanter runtomkring. Detta är helt tillåtet, men i trafiklagarna säger inget om detta mer än att det är krav på att ge tecken vid start från vägkant.

Det finns heller inga krav på att man måste signalera med bromsljuset när man saktar farten, men det är klart lämpligt att man gör det då det annars kan riskera att bli missförstånd och påkörning bakifrån.

I trafiklagarna finns det dessutom lagtext som säger att man skall använda blinkers för att vara tydlig vid t ex betydande sidoförflyttning (obs det behövs inte vara filbyte) eller för att förebygga eller avvärja fara, vilket kan appliceras på rondellkörning, genom att vara extra tydlig genom VB för att förebygga fara. Och i rondeller kan fara lätt uppstå om folk missförstår varandras intentioner, och extra förtydligande med VB kan då förebygga detta

Citat:
Signaler och tecken

3 kap. 64 §

När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.
Signaler får inte ges längre än nödvändigt.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2019-02-21 kl. 12:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in