Jag orkar inte läsa hela tråden men av omröstningen att döma blinkar de flesta fel i en rondell.
Regeln är egentligen mycket enkel:
= Man blinkar höger när man lämnar rondellen!
Klart!
Varför är det så här?
Jo,
- klipp upp rondellen och dra ut den till en rak väg.
- Då får du en rak väg med 4 vägar till höger (i en 4-vägsrondell).
- Om man kör på denna
raka väg med 4 vägar till höger så blinkar man alltid
till höger när man skall
ut till höger, eller hur?
- Tänk er de som kör på denna raka väg med 4 vägar till höger men blinkar hela tiden till vänster tills de skall ut då slutar de blinka??? Det är ju helknäppt att göra så!
Ni som blinkar till vänster hela tiden runt rondellen och slutar när ni svänger ut varför gör ni inte samma fel på en raksträcka med avtagsvägar till höger? Nej, ni gör inte det
för det är fel. Man blinkar nämligen bara i detta fall när man skall svänga av vägen till en annan väg.
Böter:
Det kostar 500kr i böter om man INTE blinkar till höger när man skall ur rondellen oavsett om man blinkat vänster runt i rondellen eller blinkar på något annat sätt. Alltså 500kr i böter om man inte blinkar till höger i rondellen när man skall ut ur den.
Sedan finns det flera varianter på hur man blinkar som alla är fel utom att man alltid blinkar höger när man skall ut. Jag talade men en person som sade att det är lag på att blinka innan rondellen om mitten inte går att se igenom men man behöver inte blinka om man kan se igenom mitten(???)
Jag berättade för honom att det inte finns någon sådan lag men jag lyckades inte övertyga honom trots att jag skrev ut reglerna för hur man blinkar i en rondell.
En annan person påstod att man skall se rondellen som en korsning och skall man ut till vänster blinkar man till vänster innan man kör in i rondellen sedan blinkar man inte mer. Skall man till höger blinkar man till höger och skall man rakt fram blinkar man inte alls. Detta är alltså totalfel!!!
När man skall ut ur en rondell blinkar man till höger innan man kör ut! Ingen annan gång skall man blinka!
Allt detta förutsatt att det bara är en fil i rondellen. Om det är fler filer blinkar man också när man byter fil som vanligt (fast det finns ju de som inte blinkar då heller).
https://www.transportstyrelsen.se/sv...s-med-rondell/
Citat:
Så kör du i cirkulationsplats med rondell
När du ska köra in i en cirkulationsplats
ska du lämna företräde för de bilar
som åker i cirkulationsplatsen.
Du ska låta dem köra och vänta på din tur.
När du kör inne i cirkulationsplatsen
ska du ge tecken med bilens blinkers
när du vill köra ut ur den.
Jepp, man ger tecken bara när man kör ur rondellen!
Så enkelt!
Varför envisas en del med att göra fel då? Inte nog med det, de försvara sina fel med sitt liv (nästan)! Varför så envisa när ni har helt fel?