Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-06-04, 20:34
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Ja lagen säger att man ska blinka höger när man ska ut ur rondellen.
Men självklart blinkar man även vänster om man ska förbi två eller flera utfarter, detta gör man för att underlätta för andra.

Ser man en bil blinka vänster vet man att den ska förbi min "infart" blinkar den höger på rätt ställe så vet man att den ska ut.

Hur kan man vara så oklok att man inte förstår detta. Att det är för att underlätta för andra?
2014-06-04, 21:45
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
Underbar tråd! Fakta blandas med åsikter, i en skön blandning! Folk blir arga, och hävdar sin åsikt utan någon som helst uppbackning av regler & förordningar - "Så här gjorde vi alltid på min tid... I Götelaborg är det kutym att.. Om cirkulationsplatsen är liten (?) så kan man minsann.. Etc).

Detta gäller, enligt Transportstyrelsen: "Att köra i en cirkulationsplats". En ganska lättbegriplig publikation. Man ger tecken ("blinkar") höger när man går ur. Eller ger tecken om man (i en större, tvåfilig cirkulationsplats) byter körfält. Så enkelt är det!

Att jag letade reda på den här tråden beror på att mina unga söner fick helt olika besked när de gick körskola, och har börjat tjafsa om vad som är rätt. De tog körkort med ett års mellanrum... Den vettigaste körskolan (som kände till reglerna) tipsade om att man kunde "blinka höger" strax innan man kör in i cirkulationsplatsen, för att underlätta för trafik från vänster.

Reglerna som anges i "Att köra i en cirkulationsplats" är faktiskt vettiga. Vad skulle det betyda (i en enfilig cirkulationsplats) om man ser en bil som "blinkar vänster"??? Att personen tänker följa vägbanan, tycker att det är kul att köra runt-runt och avser att avbryta nöjet vid en inte närmare specificerad avfart, etc.

Enda gången man ska "blinka vänster" i en rondell är när man byter från ytter- till innerspår i en tvåfilig cirkulationsplats.

Det här har inte polisen (den "vanliga" polisen, jag hoppas att trafikpoliser är mer uppdaterade) koll på heller. Jag har legat bakom polisbilar i cirkulationsplatser med 5-6 utfarter, och de "blinkar vänster"! Jaha??? Vilken vänster

Du menar nog väl, men är lite korkad ( du har iaf har en korkad åsikt) om du inte inser nyttan med att i små cirkulationsplatser visa medtrafikanter vänsterblink när du avser köra förbi andra avfarten, alldeles oavsett vad EU- anpassad lagstiftning säger.
2014-06-05, 06:56
Medlem
brotucks avatar
Och den här evighetstråden fortsätter som vanligt ser jag!

Ena nya puckot kommer in efter det andra och hävdar att man SKA blinka vänster i rondeller om man ska köra av till vänster. Och där slutar tankeverksamheten för dessa typer.

Jag känner mig hjälpsam idag:

- En rondell har inga avfarter till vänster!
- Blinka vänster om du sitter på en gräsklippartraktor och du tänker köra upp i mitten och klippa gräset!
- Blinka vänster vid filbyte till vänsterfilen.
- Blinka höger vid avfart eftersom du då byter fil.
- Tänka aldrig "blinka vänster för att hjälpa" eftersom oblinkat betyder "fortsätta runt runt". En förare som INTE blinkar för avfart SKALL fortsätta, om så 20 varv! Detta av samma självklara anledning som du INTE blinkar vänster innan varje högeravfart/påfart på vilken annan väg som helst.
- En cirkulationsplats är en enkelriktad väg med högeravfarter. Det är ingen korsning!

Använd hjärnorna gott folk. Tänk logiskt och principiellt. Använd blinkersen för vad den är till för och följ trafikreglerna.
2014-06-05, 07:47
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
Och den här evighetstråden fortsätter som vanligt ser jag!

Ena nya puckot kommer in efter det andra och hävdar att man SKA blinka vänster i rondeller om man ska köra av till vänster. Och där slutar tankeverksamheten för dessa typer.

Jag känner mig hjälpsam idag:

- En rondell har inga avfarter till vänster!
- Blinka vänster om du sitter på en gräsklippartraktor och du tänker köra upp i mitten och klippa gräset!
- Blinka vänster vid filbyte till vänsterfilen.
- Blinka höger vid avfart eftersom du då byter fil.
- Tänka aldrig "blinka vänster för att hjälpa" eftersom oblinkat betyder "fortsätta runt runt". En förare som INTE blinkar för avfart SKALL fortsätta, om så 20 varv! Detta av samma självklara anledning som du INTE blinkar vänster innan varje högeravfart/påfart på vilken annan väg som helst.
- En cirkulationsplats är en enkelriktad väg med högeravfarter. Det är ingen korsning!

Använd hjärnorna gott folk. Tänk logiskt och principiellt. Använd blinkersen för vad den är till för och följ trafikreglerna.

Ja precis. och för att ytterligare förstärka så blinkar man vänster. Detta för att många av oklar anledning är osäkra på NÄR de ska börja blinka höger.
Blinkar man så vänster om man skall förbi två utfarter (lite beroende på cirkulationsplatsens utformade. Så är det alltså lämpligt att blinka vänster för att underlätta.

Man gör det för att underlätta.

Tänk igenom de två sista meninarna här. Sug i dig av det. Min kunskap är gratis att ta del av.
2014-06-05, 08:18
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
Ja precis. och för att ytterligare förstärka så blinkar man vänster. Detta för att många av oklar anledning är osäkra på NÄR de ska börja blinka höger.
Blinkar man så vänster om man skall förbi två utfarter (lite beroende på cirkulationsplatsens utformade. Så är det alltså lämpligt att blinka vänster för att underlätta.

Tänk igenom de två sista meninarna här. Sug i dig av det. Min kunskap är gratis att ta del av.
Att blinka vänster trots avsaknad av vänsteravfarter eller filbyte är icke "att underlätta" ty detta blinkbeteende signalerar bara "här-kommer-jag-och-jag-fattar-ingenting-om-rondellkörning". Avsikten sägs vara underlättning, men resultatat blir ett kontraproduktivt kärringsätt att köra bil.

Att som du, blinka för att vägen svänger är inget annat än dumheter och föder ilska hos medtrafikanter.
2014-06-05, 08:36
Medlem
boppaloozs avatar
Trafikskolorna lär såvitt jag vet fortfarande ut att man ska vänsterblinka fram till den avfart man ska av och där högerblinka, vilket inte är helt enligt trafikverkets direktiv. Problemet är också att det kan orsaka en del missförstånd. Vad menar egentligen föraren i en bil med vänster blinkers påslagen i en cirkulationsplats? Tänker han köra upp på gräsplätten i mitten, eller tänker han fortsätta en bit till runt rondellen för att köra av senare, eller är han på väg att köra ut ur cirkulationsplatsen? Det är inte helt ovanligt att folk som tänker göra en vänstersväng i en rondellförsedd korsning, (eller ta tredje avfarten åt höger som GPS:en säger) slår på vänsterblinken redan innan de kommer fram till korsningen, vilket iofs kan vara ett bra sätt att tydligt visa sina avsikter, men fortfarande inte enligt trafikverkets rekommendationer, men sen glömmer de ofta att stänga av den där blinken, och kör runt hela cirkulationsplatsen fram till tredje avfarten och kör ut där, fortfarande vänsterblinkande. Hur tydligt är det? Det verkar vara alltför många handgrepp att hålla reda på att samtidigt byta riktning på blinken som man vrider ratten åt andra hållet. Man blinkar höger när man kör ut ur cirkulationsplatsen, det är lag på det, och man kan bli bötfälld ifall man inte gör det. Många missar det, jag har tom sett polisbilar som inte gör det. Allt annat blinkande kan, om det görs rätt, öka tydligheten med vilka avsikter man har, men ger totalt motsatt effekt ifall man gör fel, och då är det bättre att låta bli. Är man osäker kan man väl i stället slå på varningsblinkers eller sätta en orange saftblandare på taket.
2014-06-05, 08:44
Medlem
Autoziones avatar
Det stör mer än hjälper skulle jag säga. Ungefär som att man kommer på en tvärgata som mynnar ut i en enkelriktad gata åt höger. Vem blinkar då höger för att visa att man följer körriktningen, verkar helt onödigt. Eller som att man skulle blinka vänster och höger konstant på slingriga landsvägar, det är ju viktigt att vara tydlig. Det allra roligaste är knäppskallar som bara blinkar vänster och inte blinkar när de skall ut ur rondellen. Man blinkar när man byter fil eller kör av på en avfart, svårare än så är det inte. Så ge fan i att blinka vänster!
Senast redigerad av Autozione 2014-06-05 kl. 08:46.
2014-06-05, 08:53
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Nej folk vet inte där är vi överens. Man behöver bára blinka ur rondellen men det är inte fel att blinka in också och det är så de flesta bilskolor lär ut. Det underlättar flytet och naturligtvis kommer det även att bli normen igen. En cirkulationsplats är ju rimligen att se som en utdragen korsning och ingenting annat. Det är ju ingen jävla karusell där man ropar när man vill av.
Nja, en cirkulationsplats skiljer sig en hel del från en vanlig korsning. Högerregeln gäller t.ex. inte. När man kör in i en cirkulationsplats kan man se det som att man kommer till en T-korsning där den korsande vägen är en huvudled och trafiken där således har företräde. Dessutom är den enkelriktad så man får bara köra ut åt ena hållet. När man ska ur cirkulationsplatsen kör man av vägen och då är man skyldig att högerblinka. Är cirkulationsplatsen eller vilken annan väg som helst flerfilig så måste man blinka om man vill byta fil. Är det till en fil längre åt vänster så blir det naturligtvis vänsterblink.
2014-06-05, 10:14
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski

Anledningen till varför man blinkar vänster är för att puckona som vill in i c-platsen ska förstå att dom inte ska köra in när man kommer åkandes oblinkad.

Dvs allt för jävla många vet inte vad detta betyder: Oblinkad bil kommer åkandes = ska vidare runt.
Sen att det finns fittnyllen som inte blinkar höger när dom ämnar lämna, är en annan fråga. Den löser man INTE genom att folk blinkar vänster.

Så istället för att lägga fanimej all energi på att få folk att blinka vänster, som man inte måste göra.
Så lägg energin på alla dom som inte blinkar höger, som man MÅSTE göra.
Ni skjuter på fel trafikanter...
2014-06-05, 12:12
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
Att blinka vänster trots avsaknad av vänsteravfarter eller filbyte är icke "att underlätta" ty detta blinkbeteende signalerar bara "här-kommer-jag-och-jag-fattar-ingenting-om-rondellkörning". Avsikten sägs vara underlättning, men resultatat blir ett kontraproduktivt kärringsätt att köra bil.

Att som du, blinka för att vägen svänger är inget annat än dumheter och föder ilska hos medtrafikanter.
Kan ju informera om att de som inte blinkar alls,varken höger,eller vänster och de som blinkar höger,eller vänster konstant och framför allt,de som åker medurs i cirkulationsplatsen föder ilska och förvirring..

Så,när man i vänster fil kommer fram till en cpl och avser åka till tredje utfarten,så gör man inte ett filbyte,utan hoppar magiskt till den inre filen i cpl,magiskt,så man inte gör ett filbyte och måste blinka..

Att då,påväg förbi avfart 1 och 2,strax innan man blinkar höger och gör filbyte (obligatorisk blinkers) blinka vänster vad? 3-4 meter till,är "förvirrand"" ilsk-födande"?

Men visst,skit i att blinka och bli gärna ännu mer ilsken när någon åker ut framför dig i cpl.en för de gissar tillslut att alla ska ut i sin andra utfart och ingen av dessa blinkar höger när de ska ut..
(nu överdrev jag lite,men runt 80% blinkar inte alls i cpl!)
2014-06-05, 12:16
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Anledningen till varför man blinkar vänster är för att puckona som vill in i c-platsen ska förstå att dom inte ska köra in när man kommer åkandes oblinkad.

Dvs allt för jävla många vet inte vad detta betyder: Oblinkad bil kommer åkandes = ska vidare runt.
Sen att det finns fittnyllen som inte blinkar höger när dom ämnar lämna, är en annan fråga. Den löser man INTE genom att folk blinkar vänster.

Så istället för att lägga fanimej all energi på att få folk att blinka vänster, som man inte måste göra.
Så lägg energin på alla dom som inte blinkar höger, som man MÅSTE göra.
Ni skjuter på fel trafikanter...
Ha,ha,ha!! Ja,vilken tur att man inte får ha en takmonterad minigun med hjälmsikte på sitt fordon...
2014-06-05, 13:17
Medlem
brotucks avatar
att folk som ska in i rondellen inte vet om bilen inne ska av eller inte är helt irrelevant! -de har fan väjningsplikt och ska vänta till det e trafiksäkert att åka in.
Blinkar ingen höger så är det bara att gott vänta.

-

F.ö. är det ju rätt naturligt att lägga sig i rätt fil från början innan man åker in. Ofta är det vägmarkeringar eller skyltar att följa. Ska du av i tredje och ligger i innern kan du inte bara svänga av som många gör - du korsar ytterns vägbana och ska lämna företräde till de som ligger där. Många dårar som intr begriper denna simpla sak utan kör tvärs över körfältet utan att se sig för.
Senast redigerad av brotuck 2014-06-05 kl. 13:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in