2010-09-28, 20:11
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?
EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!
Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!
EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!
Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!
Är du trög eller?
Om jag kommer från Syd och ska ta avfarten mot Väst eller tillbaka mot Syd, givetvis blinkar man ju vänster så man visar för de trafikanterna som kommer från Öst och Norr vart man ska. Sedan blinkar man ju givetvis höger när man ska ur rondellen.
Skyll inte på dina medtrafikanter, det är DU som gör fel!
Lär dig att blinka vänster om du ska köra vänster, på så sätt visar du de trafikanterna som kommer från höger vart du ska någonstans.

Edit; Du tar verkligen det här med vänster-blinkning BOKSTAVLIGT TALAT va? Vem skulle få för sig att svänga IN i en rondell egentligen? Skärp dig, du är alldeles för pedant! Hoppas inte att jag träffar på dig i en rondell iaf. Folk som inte kan köra eller blinka korrekt ska heller inte ha körkort!
Senast redigerad av DestructedSoul 2010-09-28 kl. 20:23.
Senast redigerad av DestructedSoul 2010-09-28 kl. 20:23.