Citat:
Ursprungligen postat av
Roedores
Inget alls.
Frågan är egentligen varför du vill se ett vänsterblink? Du kan ändå inte göra något förrän du ser högerblinket eller bilen passerat.
Dvs du kommer agera likadant om du ser ett vänsterblink eller inget blink alls, eftersom dom betyder samma sak i en c-plats. Man ska vidare runt.
Visst är det så enligt lagen,men...
Försök nu med ett tungt fordon och titta över plätten med gräs och där ser du en bil i vänster fil,som inte blinkar alls.
Den kommer troligtvis åka "rakt fram",men det
vet ju ingen. Om man ser den blinka vänster redan där,så VET man ju! Åker den "rakt fram",så står jag fint kvar och blockerar trafiken,hur länge vill ni ha det stilla stående? Rusningstrafiken brukar ju gå över efter en timme eller två..
Säg nu att den ska vänster och inte blinkar. "Hmm,runt 70% här åker "rakt fram",så jag börjar rulla med 60 ton.." Då kommer den få bromsa,eller rent av stanna,vilket innebär att jag brutit mot lagen om lämnaföreträde,om jag inte var
före in i cirkulationsplatsen..
Så följer
jag lagen,så lär vi ju få stå här ett tag...

För jag är inte ur CPL'en innan jag är ur vägen för någon som just åkt in på andra sidan..
I fall man tydligare (
både vänster och höger) blinkar,ju snabbare kan jag (och alla bakom) åka. För blinkar den inte vänster,så kommer den åka ut antingen första,eller andra utfarten,vänsterblink,så VET jag att jag får stå kvar..
Varianten är att finns tillräckligt stor lucka,så pass att personbilarna hinner stanna för mig,så åker jag helt sonika ut och genom rondellen oavsett blinkningar och företräden!