Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2016-04-09, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Fel, och min körning är garanterat bättre än din.
Aa, vi säger så. Lycka till ute på vägarna i fortsättningen!
2016-04-09, 16:38
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
vad är svårt att fatta med vänsterblink när man åker in CP för att visa mötande sina intentioner i god tid?

Sen blinkar man ju höger ut i alla fall.

Verkar som röstningen visar att dom flesta blinkar iaf. Finns kanske hopp.

Inget alls.

Frågan är egentligen varför du vill se ett vänsterblink? Du kan ändå inte göra något förrän du ser högerblinket eller bilen passerat.

Dvs du kommer agera likadant om du ser ett vänsterblink eller inget blink alls, eftersom dom betyder samma sak i en c-plats. Man ska vidare runt.
2016-04-09, 17:27
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Inget alls.

Frågan är egentligen varför du vill se ett vänsterblink? Du kan ändå inte göra något förrän du ser högerblinket eller bilen passerat.

Dvs du kommer agera likadant om du ser ett vänsterblink eller inget blink alls, eftersom dom betyder samma sak i en c-plats. Man ska vidare runt.
När jag sett sex ickeblinkare åkt ut till höger och jag stått och väntat som ett fån, så blir jag glad när någon gör det tydligt att jag ska vänta på hen.
2016-04-09, 18:02
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
När jag sett sex ickeblinkare åkt ut till höger och jag stått och väntat som ett fån, så blir jag glad när någon gör det tydligt att jag ska vänta på hen.

Då är det högerblinket som uteblev som du störde dig på och gjorde att du kände dig som ett fån. Inte uteblivna vänsterblinket.

För ingen av dom skulle ju blinka vänster, då dom skulle lämna c-platsen. Inte vara kvar i den.

Eller hade du verkligen velat att dom där sex skulle blinkat vänster? Trots att dom lämna höger.
2016-04-09, 18:04
Medlem
Polisen gör det.
2016-04-10, 10:20
Medlem
Jag och många med mig blinkar aldrig vänster, och har aldrig gjort och kommer aldrig att göra, och ni kan inte göra ett skit åt det.
Hur känns det då?

Däremot blinkar jag alltid höger när jag ska, det sitter i ryggmärgen.
2016-04-10, 10:47
Medlem
Dragonslayers avatar
Citat:
Då är det högerblinket som uteblev som du störde dig på och gjorde att du kände dig som ett fån. Inte uteblivna vänsterblinket.

För ingen av dom skulle ju blinka vänster, då dom skulle lämna c-platsen. Inte vara kvar i den.

Eller hade du verkligen velat att dom där sex skulle blinkat vänster? Trots att dom lämna höger.

Så här upplever jag det, fler vänsterblinkare blinkar även höger vid utfart än ickeblinkare. Dvs ser jag någon som blinkar vänster är det mer troligt att jag vet vad denne har tänkt göra än om jag ser någon rondellåkare som inte blinkar allas (även om denne nu blinkar höger vid utfart). Därför föredrar jag (som avläsare) att folk blinkar vänster i rondeller och på andra platser i trafiken. De är helt enkelt oftast lättare att läsa av.
2016-04-10, 10:51
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonslayer
Så här upplever jag det, fler vänsterblinkare blinkar även höger vid utfart än ickeblinkare. Dvs ser jag någon som blinkar vänster är det mer troligt att jag vet vad denne har tänkt göra än om jag ser någon rondellåkare som inte blinkar allas (även om denne nu blinkar höger vid utfart). Därför föredrar jag (som avläsare) att folk blinkar vänster i rondeller och på andra platser i trafiken. De är helt enkelt oftast lättare att läsa av.

Helt rätt! Bra och tydligt inlägg! Håller helt med om det!
2016-04-10, 16:56
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Inget alls.

Visst är det så enligt lagen,men...

Försök nu med ett tungt fordon och titta över plätten med gräs och där ser du en bil i vänster fil,som inte blinkar alls.

Den kommer troligtvis åka "rakt fram",men det vet ju ingen. Om man ser den blinka vänster redan där,så VET man ju! Åker den "rakt fram",så står jag fint kvar och blockerar trafiken,hur länge vill ni ha det stilla stående? Rusningstrafiken brukar ju gå över efter en timme eller två..

Säg nu att den ska vänster och inte blinkar. "Hmm,runt 70% här åker "rakt fram",så jag börjar rulla med 60 ton.." Då kommer den få bromsa,eller rent av stanna,vilket innebär att jag brutit mot lagen om lämnaföreträde,om jag inte var före in i cirkulationsplatsen..

Så följer jag lagen,så lär vi ju få stå här ett tag... För jag är inte ur CPL'en innan jag är ur vägen för någon som just åkt in på andra sidan..

I fall man tydligare (både vänster och höger) blinkar,ju snabbare kan jag (och alla bakom) åka. För blinkar den inte vänster,så kommer den åka ut antingen första,eller andra utfarten,vänsterblink,så VET jag att jag får stå kvar..

Varianten är att finns tillräckligt stor lucka,så pass att personbilarna hinner stanna för mig,så åker jag helt sonika ut och genom rondellen oavsett blinkningar och företräden!
2016-04-10, 16:59
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Jag och många med mig blinkar aldrig vänster, och har aldrig gjort och kommer aldrig att göra, och ni kan inte göra ett skit åt det.
Hur känns det då?

Däremot blinkar jag alltid höger när jag ska, det sitter i ryggmärgen.
Jo,kan åka ut framför dig,så du får stanna helt enkelt!

För de flesta vill inte ta chansen att bli överkörda av en lastbil...

Och nej,du kan inte räkna med att det enbart blir lastbilens fel,då "stanna framför varje...osv" är ganska tänjbart och försäkringsbolagen använder det ganska friskt..Dessutom gör det ganska ont att bli mosad av en lastbil..

Vad ska du göra åt det då?
2016-04-10, 18:15
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Jo,kan åka ut framför dig,så du får stanna helt enkelt!

För de flesta vill inte ta chansen att bli överkörda av en lastbil...

Och nej,du kan inte räkna med att det enbart blir lastbilens fel,då "stanna framför varje...osv" är ganska tänjbart och försäkringsbolagen använder det ganska friskt..Dessutom gör det ganska ont att bli mosad av en lastbil..

Vad ska du göra åt det då?

Ja, bryta mot trafikregler kan vi alla göra.
2016-04-13, 13:36
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ja, bryta mot trafikregler kan vi alla göra.
Absolut!

Dock gör inte två fel,ett rätt..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in