2014-06-03, 22:01
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
Enligt någon sida så är det 66% när det gäller 'luktfuktighet', då borde mina cigarrer klara sig fin fint, eller.

De klarar sig säkerligen utmärkt under dessa omständigheter. Se till att hålla koll på nivån bara under de närmsta dagarna så att det inte rör sig för mycket uppåt eller neråt. Och skaffa gärna den där humidoren så snart som möjligt, se till att fukta in den korrekt bara!

Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Min fuktare vill stabilisera sig på 60 %. Är det ok eller för lågt?

I USA är det vanligt att man håller fuktigheten på 60%. I Sverige är det vanligare med 65%. Vissa gillar uppåt 70%. Det är en smaksak men 60-70% anses vara helt ok! Vad har du för fuktare? Har du beads så kan det nämligen hända att de är felmärkta och egentligen är 60% trots att det stod 65%.

Citat:
Ursprungligen postat av Steel-Garden
Finns ciggarer i banan smak gotti gott gott!

Personligen är jag inte så glad för olika smaksatta cigarrer, men det är kul att du hittat något du gillar!
Citera
2014-06-03, 22:16
Medlem
Just det, hur fan 'fixar' man humidoren? Sett en massa videos där man använder sig av tvättsvamp samt destillerat vatten. Sen doppar man in humidifiern in i destillerade vattnet samt stoppar in den i humidoren. Hur ofta ska man göra det här? Det är väl bara en gång man gör det här va?
Citera
2014-06-04, 10:53
Medlem
Killer-queens avatar
En kompis som varit ute och rest i sydamerika gav mig några cigarrer han köpt, uttorkade och ganska spruckna i den ända man tänder. Han ville gärna testa att röka så jag har haft dem några veckor i humidorn. Frågan är vad man ska göra åt att täckbladet är spräckt? Jag har inget lim, så antingen tänder jag ändå eller så snoppar jag den centimeter som är sprucken. Men då kanske den nystar upp sig?
Citera
2014-06-04, 11:18
Medlem
utomlandsJPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nasty
Tja,

Bor i USA, NY och skulle uppskatta cigarrtips som är anpassade för marknaden här. Har hittills blivit att mest röka Nat Shermans cigarrer pga. okunskap.
Skulle gärna ta emot tips på prisvärda (under $10) cigarrer som kan hittas i de flesta smoke stores eller liknande.

Tack

Det ar ju dumt att rekommendera nagot som ar baserat pa personlig smak och preferens.

That said...

Vill man ha USA-anpassade tycker jag Ted's Cigars vore nagot for dig att kolla in.

Forst: de kor mycket novelty cigars. Maker's Mark och andra stora namn kor de samarbeten med, och ar val det dom generellt ar kanda for. Gillar inte nagon av de versionerna dar de smaksatter cigarerna med booze, ratt gross imho, men lat inte sant hindra dig fran att prova deras egna "Ted's".

Jag tycker den ar lik Hoyo de monterrey (personlig favorit),
och eftersom man inte kan hitta Hoyo i staterna har den blivit ett alternativ go-to for mig.

Foretaget och allt runt forpackningen ar valdigt USA.

http://tedscigars.com/brands/teds-cigars/
Citera
2014-06-04, 11:43
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
Just det, hur fan 'fixar' man humidoren? Sett en massa videos där man använder sig av tvättsvamp samt destillerat vatten. Sen doppar man in humidifiern in i destillerade vattnet samt stoppar in den i humidoren. Hur ofta ska man göra det här? Det är väl bara en gång man gör det här va?

Du låter den stå med en fuktad fuktare tills futigheten har nått den nivå du önskar ha. Jag har hört att om man håller på och gnider in cederträet med en trasa eller liknande så ställer sig fibrerna upp och insidan blir "vass" vilket inte alls skall vara trevligt för cigarrerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
En kompis som varit ute och rest i sydamerika gav mig några cigarrer han köpt, uttorkade och ganska spruckna i den ända man tänder. Han ville gärna testa att röka så jag har haft dem några veckor i humidorn. Frågan är vad man ska göra åt att täckbladet är spräckt? Jag har inget lim, så antingen tänder jag ändå eller så snoppar jag den centimeter som är sprucken. Men då kanske den nystar upp sig?

Köp cigarrlim. Kan du inte det så riv av lite av det uppfläkta täckbladet, bara precis så mycket att det inte skall vara störande när du röker. Snoppar du högre upp finns som du själv befarar risken att täckbladet rullar upp sig.
Citera
2014-06-05, 00:27
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Köp cigarrlim. Kan du inte det så riv av lite av det uppfläkta täckbladet, bara precis så mycket att det inte skall vara störande när du röker. Snoppar du högre upp finns som du själv befarar risken att täckbladet rullar upp sig.
Okej, kör på ditt råd och skalar av lite. Lim för den här typen av (förmodat) enkla cigarrer känns overkill.
Citera
2014-06-05, 02:09
Medlem
Någon som vet hur det är med att föra med sig cigarrer från Bahamas till Sverige om man mellanlandar i Miami?

Rökt några kubanare här i Bahamas och man ger runt 10$ för en och 15$ för 2 vilket är bra mycket billigare än i Sverige.
Citera
2014-06-05, 07:23
Medlem
Du riskerar att förlora dem men inte mer. Själv har jag dock haft med mig kubanska cigarrer flera gånger till USA utan att någon brytt sig. De har i och för sig legat bland andra ickekubanska cigarrer i en resehumidor så antalet kanske var för litet för att någon skulle se dem eller bry sig.

Lådvis med kubanska cigarrer skulle jag dra mig för att ta in i USA. Men, om ditt bagage går direkt är det nog ingen fara.
Citera
2014-06-05, 09:25
Medlem
Alternativt kan vara att ta bort gördlarna, tråkigt att göra men då vet ingen om de är kubanska eller inte om de vill kolla. Gördlarna går att spara på ett separat ställe om du vill ha dem kvar

Men som sagt så är det tråkigt att ta bort, bara ett till sätt!
Citera
2014-06-16, 02:14
Medlem
Mattelols avatar
Det var mycket längesedan jag rökte ciggar men jag tänkte unna mig än nu på midsommarafton men okunnig och novis som jag är så är jag osäker på vilken som kan vara bra. Jag hade tänkt mig någon för ca 70-100kr kanske, då jag inte rökt på länge så tar jag gärna en något mildare. Den får gärna finnas att beställa på gotteftermaten.se då jag inte bor nära någon huvudstad.

Hur tror ni det funkar att ta lite Dooley's till? Tack på förhand cigarrfantaster.
Citera
2014-06-16, 09:04
Medlem
kleijons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Det var mycket längesedan jag rökte ciggar men jag tänkte unna mig än nu på midsommarafton men okunnig och novis som jag är så är jag osäker på vilken som kan vara bra. Jag hade tänkt mig någon för ca 70-100kr kanske, då jag inte rökt på länge så tar jag gärna en något mildare. Den får gärna finnas att beställa på gotteftermaten.se då jag inte bor nära någon huvudstad.

Hur tror ni det funkar att ta lite Dooley's till? Tack på förhand cigarrfantaster.

Har tyvärr ingen cigarr att rekommendera, men jag kan rekommendera Dooleys eller Baileys till cigarr.
Citera
2014-06-16, 14:07
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol

Vill du ha mild så ta någon från dominikanska republiken, exempelvis Davidoff, The Griffin's eller den här från Rocky Patel är väldigt mild.

Vad du dricker till är ganska egalt i min mening, men Dooleys krämiga karamellsmak låter ju inte helt opassande till en krämig dominikan…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in