2010-12-29, 08:57
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Mig veterligen är det bara Adorini som kör med detta fuktmedium och då endast i sin deluxe-serie. Alltså kommer humidoren du länkade till med en sådan befuktare. Läs beskrivningen till höger en bit ner på sidan så står det ju: "...Guldplaterad polymerbaserad Adorini Delux fuktare med justerbar ventilation för...".

Nu bombar jag dig säkert med dumma frågor, men men. Fick en digital
hygrometer igår. Hann dock inte kalibrera den pga tidsbrist, men får göra det
i eftermiddag om detta problem återstår. Hygrometern i min humidor visar ca 70%, men
den digitala som jag la i runt 2330 och senast kollade visar på ca 50%. Ska jag ge
den mer tid att läsa av fuktigheten, eller kan det vara så att hydrometern i humidoren
visar så sjukt fel?
Citera
2010-12-29, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Nu bombar jag dig säkert med dumma frågor, men men. Fick en digital
hygrometer igår. Hann dock inte kalibrera den pga tidsbrist, men får göra det
i eftermiddag om detta problem återstår. Hygrometern i min humidor visar ca 70%, men
den digitala som jag la i runt 2330 och senast kollade visar på ca 50%. Ska jag ge
den mer tid att läsa av fuktigheten, eller kan det vara så att hydrometern i humidoren
visar så sjukt fel?
En digital hygrometer ställer normalt in sig på några få minuter. Det som tar tid är att luften ska hinna bli fuktig igen (det sker ju ett luftombyte varje gång humidoren öppnas).

Det kan vara så att den digitala hygrometern visar 20% för lite men så stora fel är ovanliga. Mer sannolikt är att båda hygrometrarna visar fel, den analoga för mycket och den digitala för lite, och/eller att placeringen av dem bidrar till skillnaden.

Gör salttest på båda samtidigt så ser du ju om skillnaden består.
Citera
2010-12-29, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fanimej
Ja, och idag fick jag nyhetsbrev därifrån där det står att de lägger ner sista december!

http://www.polarcigar.com/page.asp?pge_id=22
Ja, det är verkligen sorgligt. Cigarrsverige blir sig inte likt när denna butik stänger för gott!
Citera
2010-12-29, 09:56
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Det kan vara så att den digitala hygrometern visar 20% för lite men så stora fel är ovanliga. Mer sannolikt är att båda hygrometrarna visar fel, den analoga för mycket och den digitala för lite, och/eller att placeringen av dem bidrar till skillnaden.

Ah. Ja det med att båda visar fel kan nog vara logiskt ja. För grejen är att
cigarrerna i mitt tycke inte alls känns speciellt torra, utan besitter spänsten
jag har läst om.

Ska absolut göra ett salttest på den digitala idag. Med den analoga
blir det svårare, då den är fäst med något slags klister som gör att man
inte kan flytta den utan att det blir fult.
Citera
2010-12-29, 10:28
Medlem
Citat:
Ja, det är verkligen sorgligt. Cigarrsverige blir sig inte likt när denna butik stänger för gott!

Tur att man fick sin sista beställning därifrån för någon vecka sen då. Det är för mig konstigt att de inte har någon slags utförsäljning av sitt lager om de ändå ska lägga ned.

Skulle vara trevligt att köpa några Cohiba esplendidos till rabbaterat pris
Citera
2010-12-29, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fanimej
Tur att man fick sin sista beställning därifrån för någon vecka sen då. Det är för mig konstigt att de inte har någon slags utförsäljning av sitt lager om de ändå ska lägga ned.

Skulle vara trevligt att köpa några Cohiba esplendidos till rabbaterat pris
Nedläggningen är noga planerad så de behöver sannolikt inte göra någon större utförsäljning då de inte går i konkurs. De lägger ner för att de har andra jobb och detta började ta för mycket tid.
Citera
2010-12-29, 19:27
Medlem
Luigis avatar
Har en Romeo Y Julieta No.2 som jag har haft orörd sedan något halft år tillbaka, och tänkte om det kanske vore en ide att röka den nu på nyår. Hur är den egentligen?
Citera
2010-12-29, 19:45
Medlem
Lightnights avatar
Måste fråga en grej om förvaring. Läste i en bok att om man hade nån gammal cigarr som legat och blivit lite torr, så kunde man bara lägga den i en humidor med rätt fuktighet några veckor så var den "bra" igen. Jag trodde att det var så att om en cigarr en gång blivit torr så var den förstörd för alltid. Någon som har provat att få upp fuktigheten i en torr cigarr själv?
Citera
2010-12-30, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi
Har en Romeo Y Julieta No.2 som jag har haft orörd sedan något halft år tillbaka, och tänkte om det kanske vore en ide att röka den nu på nyår. Hur är den egentligen?
Tja, det är en ok havanna.

Om du har förvarat den vid rätt fukthalt hela tiden så duger den väl gott till nyår. Man brukar ju ändå inte vara i sådant skick att det spelar så stor roll vilken cigarr man röker på nyårsaftonen.
Citera
2010-12-30, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Måste fråga en grej om förvaring. Läste i en bok att om man hade nån gammal cigarr som legat och blivit lite torr, så kunde man bara lägga den i en humidor med rätt fuktighet några veckor så var den "bra" igen. Jag trodde att det var så att om en cigarr en gång blivit torr så var den förstörd för alltid. Någon som har provat att få upp fuktigheten i en torr cigarr själv?
Det beror på. I princip förlorar alla cigarrer på att torka ut helt men effekten blir olika uttalad beroende på hur länge cigaren legat torr samt i vilken miljö (alltså temperatur, luftväxling, främmande lukter osv) den förvarats.

Generellt kan man säga att det alltid är värt att försöka fukta upp en uttorkad cigarr men man ska inte ha för höga förväntningar.
Citera
2010-12-30, 01:53
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
En digital hygrometer ställer normalt in sig på några få minuter. Det som tar tid är att luften ska hinna bli fuktig igen (det sker ju ett luftombyte varje gång humidoren öppnas).

Nu har jag gjort salttestet på den digitala hygrometern, och den visade på 74%.. Då är det alltså uppenbart att min skithygrometer som följde med min skithumidor visar något så in åt helvete fel. Kan man lösa detta på något annat sätt än att köpa en till fuktare?

Jag kommer ihåg att när jag köpte min humidor så fick jag tipset att fukta in den, vänta 24 timmar och sedan lägga i cigarrerna. Nu har jag dock läst att man ska låta den vara infuktad bra mycket längre.. Skulle det funka att ta ut garrarna för 24 timmar nu och fukta in humidoren ännu en gång? Eller så är det bara så att skräpet inte håller tätt.
Citera
2010-12-30, 17:28
Medlem
nickKs avatar
Nu är det så att jag har köpt mig en cigarr för att fira in det nya året men jag har ingen snoppare så har ni några tips på hur jag kan snoppa min cigarr? Går det helt enkelt att skära av en liten bit med hjälp av en vass kniv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in