2014-02-27, 14:19
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
En av mina favoritproducenter. Har ett väldigt brett sortiment men alla finns inte i Sverige. Överlag alltid välgjorda, ganska lättuppskattade smaker som brukar få bra recensioner.

Den är fin, men skulle påstå att det är en av de mildaste cigarrerna jag rökt.
har en prodigy. har inte rökt den. provat? tankar?

edit: en av de mildaste du har rökt?
http://www.cigarsinternational.com/c...atel-the-edge/
där säger man att det nästan är full styrka.
Senast redigerad av brutefish 2014-02-27 kl. 14:48.
Citera
2014-02-27, 15:08
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
En av mina favoritproducenter. Har ett väldigt brett sortiment men alla finns inte i Sverige. Överlag alltid välgjorda, ganska lättuppskattade smaker som brukar få bra recensioner.

Den är fin, men skulle påstå att det är en av de mildaste cigarrerna jag rökt.

Vad tycker du om Sun Grown, Vintage 1990 och Vintage 1992? Om du nu har provat på någon av dem.
Citera
2014-02-27, 22:27
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
har en prodigy. har inte rökt den. provat? tankar?

edit: en av de mildaste du har rökt?
http://www.cigarsinternational.com/c...atel-the-edge/
där säger man att det nästan är full styrka.
Ah, my bad, sorry! Menade The Edge Lite. Många namn att hålla reda på.

Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Vad tycker du om Sun Grown, Vintage 1990 och Vintage 1992? Om du nu har provat på någon av dem.

Sun grown och vintage -90 liknar varandra. De har en väldigt parfymerad, nästa rökelseartad arom. Tyvärr har båda vintage -90 jag rökt haft dåliga brandegenskaper, men det kan ha varit överfuktning. Annars en ganska speciell upplevelse, har nog inget att jämföra med där egentligen. Tycker man att "alla cigarrer smakar lika" så kan man pröva de här.

Vintage -92 har jag bara rökt några juniors av, och det jag fick ut av dem var trevligt men lämnade inte så starkt intryck. De har flera i den här faconen, så det blir ganska billigt att pröva på om man kan hitta dem styckvis (som på cigarrummet vid Stureplan, Sthlm).

Decade är trevlig annars, väldigt fyllig och smooth, har fått väldigt fina recensioner. Även Bros' som är någon variant från nicaragua. Brukar inte falla mig i smaken annars men den där kryddiga rackaren var charmig.

Överlag tycker jag att Patel gör karismatiska cigarrer med bra hantverk till ett överkomligt pris. Har man inte testat så kan man göra det, en väldigt bred palett han fått fram, även om jag tror att de inte tilltalar alla.

Edit: nej, inte rökt prodigy.
Citera
2014-02-28, 02:44
Medlem
Tycker nog medium/full styrka , kan nog va för mycket för en som inte är så van än men
prova och se.

Jörgen B
Citera
2014-02-28, 13:25
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caper7
Tycker nog medium/full styrka , kan nog va för mycket för en som inte är så van än men
prova och se.

Jörgen B
Jag blandade ihop cigarrerna, så du hade helt rätt.
Citera
2014-03-01, 11:01
Medlem
Angående Rocky Patel så tycker jag att de klassiska linjerna Vintage 92 och Sungrown är bra men de blir lätt vassa om de röks för torra och bör enligt min mening förvaras vid lite högre relativ fuktighet än 65 %.

The Edge Corojo var länge en favorit för mig men då jag liksom fastnat i havannaträsket tycker jag ofta att Rockys cigarrer överlag saknar dynamik för att vara intressanta.
Citera
2014-03-03, 22:21
Medlem
Ang. att köpa på tax-free på flygplatser så kan man i princip ta Brobergs priser och dra av ca 20-30%, ju billigare cigarren är desto mer sparar man procentuellt sett sas. Jag misstänker att detta beror på att tobaksskatten är ett fast belopp per stycke och inte en procentenhet på värdet av tobaksprodukten.

Därför är billigare handgjorda cigarrer som RyJ, MC etc ganska bra köp. Jag har handlat mycket på tax-free och ett tips är att man låter cigarrerna vila ett bra tag i humidoren efter att man köper dem. Tax-freebutiker är tyvärr ganska dåliga på att förvara cigarrer framtills dess att dessa ställs fram för försäljning i humidor.

Fläckar av utfällt nikotin är väldigt vanligt pga skiftande fukt- och temperaturförhållanden därför skulle jag av pris- och kvalitetsskäl överlåta inköp av dyrare cigarrer som Davidoff, Padron etc till riktiga tobakshandlare och istället njuta av möjligheten till att kunna röka RyJ, MC, VegaFina etc till ett bra pris till vardags.
Citera
2014-03-03, 23:25
Medlem
Har någon rökt den svenska cigarren CarlsCorona?
Citera
2014-03-04, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 199011x
Har någon rökt den svenska cigarren CarlsCorona?
Ja!

Om du undrar hur den var (har bara testat två årgångar) så är jag inte särskilt imponerad rent smakmässigt. Däremot var det ett enormt kul projekt som förtjänar all respekt vad det gäller hantverksbiten och kunskapsspridandet.

Cigarrerna tillverkades för sista gången 2009 så det lär inte finnas många kvar i cirkulation. Dessutom kände jag ingen lagringspotential i dem så de är inget att spara annat än av nostalgiska skäl.
Citera
2014-03-06, 09:53
Medlem
techno_the_kings avatar
Vill gärna ha tips om en (gärna kubansk) cigarr som är av det lite finare slaget och som är av längre storlek, pris upp till 3-400kr får en enskild cigarr kosta. Skall införskaffa en till den dagen man går ut skolan som har hållit på allt för länge.

Tilläggas kan är att den får gärna se fin ut, kollade på denna http://www.robusto.se/vara-kubanska-...y-julieta.html och den ser fin ut dock så är det 5-pack som gäller vid köp och för min del så räcker det med en då jag normalt sett inte röker.
Senast redigerad av techno_the_king 2014-03-06 kl. 10:32.
Citera
2014-03-06, 10:49
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Vill gärna ha tips om en (gärna kubansk) cigarr som är av det lite finare slaget och som är av längre storlek, pris upp till 3-400kr får en enskild cigarr kosta. Skall införskaffa en till den dagen man går ut skolan som har hållit på allt för länge.

Tilläggas kan är att den får gärna se fin ut, kollade på denna http://www.robusto.se/vara-kubanska-...y-julieta.html och den ser fin ut dock så är det 5-pack som gäller vid köp och för min del så räcker det med en då jag normalt sett inte röker.
det lär komma fler tips.
men om du inte röker så är det helt förkastligt att pynta 3-400 pix för en garre.
dels för att du inte kommer uppskatta/förstå den och samtidigt efterfrågar en rejäl doning, är du inte van rökare så kommer den antagligen vara för mycket och du blir illamående av den.

skulle du gå in på bolaget och köpa en flaska vin för 400 spänn om du inte är en vindrickare?
köp ett vin för 60-70 spänn istället.

men ska du ha en rejäl sak som är "fin" så köp en "cohiba behike 56", kostar cirkus 400 pix.
Citera
2014-03-06, 11:41
Medlem
techno_the_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
det lär komma fler tips.
men om du inte röker så är det helt förkastligt att pynta 3-400 pix för en garre.
dels för att du inte kommer uppskatta/förstå den och samtidigt efterfrågar en rejäl doning, är du inte van rökare så kommer den antagligen vara för mycket och du blir illamående av den.

skulle du gå in på bolaget och köpa en flaska vin för 400 spänn om du inte är en vindrickare?
köp ett vin för 60-70 spänn istället.

men ska du ha en rejäl sak som är "fin" så köp en "cohiba behike 56", kostar cirkus 400 pix.
Glömde givetvis säga att jag har rökt cigarr innan då jag rökte cigarr till nyår och uppskattade detta, rökte även cigarr för några veckor sen då man firade att badrummet var färdigrenoverat och man hade äntligen tillgång till en toalett efter att ha varit utan i flera veckor. Sen så röker jag hellre en cigarr än en cigg då smaken är så mycket bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in