2014-05-30, 08:02
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz

För att göra det enkelt:

Slice - ditt svingspår är utifrånochin i förhållande till ditt sikte.
Pushslice - Samma som ovan, öppet klubbhuvud i träffen
Rakt - allt square
Rak push - Rakt svingsspår med öppet blad
Rak pull - rakt svingsspår med stängt blad
Push draw - innifrån och ut med öppet blad
Pull draw - innifrån och ut med stängt blad

Så för din del måste ditt svingspår komma mer innifrån i förhållande till dit du siktar.

Jag uppdaterar det där lite grann;
Slice - Ditt svingspår är utifrån och in i förhållande till siktlinjen, ditt klubbhuvud är dock någorlunda rakt mot siktlinjen vid bolltrff vilket gör att bollen startar rakt för att senare skruva höger.
Draw - ditt svingspår är inifrån och ut i förhållande till siktlinjen, ditt klubbhuvud är däremot någorlunda rakt mot siktlinjen vid träff.
PULLslice - Utifrån och in igen, bladet är mer rakt i förhållande till spåret men fortfarande lite öppet i förhållande till spåret. Startar boll vänster om målet, skruvar höger.
PUSHslice- Inifrån och ut med ett blad som är öppet i förhållande till svingspåret, även öppen i förhållande till siktet naturligtvis.
PULLdraw - Utifrån och in, bladet stäng i förhållande till spåret (och målet).
PUSHdraw - Inifrån och ut med ett blad som är stängt i förhållande till spåret men fortfarande öppet i förhållande till siktet.
Push - utifrån och in med rakt blad i förhållande till spåret.
Pull - inifrån och ut med rakt blad i förhållande till spåret.
Citera
2014-05-31, 12:13
Medlem
stonems avatar
Ska greppa om lite klubbor, har gjort det förr och då använt lacknafta som funkar bra men luktar förjävligt. Finns det något bra alternativ som gör att klubborna inte luktar fan i flera dagar? Såg att det fanns någon "greppvätska" man kan köpa, men vad är det egentligen? känns inte som att det är något som tillverkas endast för golf
Citera
2014-05-31, 13:40
Medlem
Yuck Fous avatar
Jag är en 30 årig golfare, 193cm, slår långt och högt, Hcp 15 och på väg neråt.
Fram till idag har jag egentligen bara spelat järnklubbor men jag känner att det är dags att ta tjuren vid hornen och ge mig på träklubborna.

Ekonomin finns inte riktigt för att göra en custom fitting och köpa nytt, men å andra sidan finns det ju en stor och fin andrahandsmarknad att tillgå. Jag tänkte försöka hitta ett par "rena" och neutrala träklubbor med styva skaft och undrar om någon har några rekommendationer från de senaste årens klubbutbud?
Citera
2014-05-31, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yuck Fou
Fram till idag har jag egentligen bara spelat järnklubbor men jag känner att det är dags att ta tjuren vid hornen och ge mig på träklubborna.

Ekonomin finns inte riktigt för att göra en custom fitting och köpa nytt, men å andra sidan finns det ju en stor och fin andrahandsmarknad att tillgå. Jag tänkte försöka hitta ett par "rena" och neutrala träklubbor med styva skaft och undrar om någon har några rekommendationer från de senaste årens klubbutbud?
Ptja, hade jag varit du hade jag nog kollat Taylormades utbud på woods från ett år tillbaka eller så. Den kritik man har kunnat rikta mot dom är att dom gör för långa klubbor, vilket medför att dom för en lite kortare spelare blir väldigt svårhanterliga. Men med tanke på att du är så pass lång så bör du kunna hantera dom utan vidare! Vad du ska ha för skaft är väldigt svårt att sia om, behöver mer kött på benen att gå på än att du slår långt och högt(hur långt och högt?).
Citera
2014-05-31, 18:23
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stonem
Ska greppa om lite klubbor, har gjort det förr och då använt lacknafta som funkar bra men luktar förjävligt. Finns det något bra alternativ som gör att klubborna inte luktar fan i flera dagar? Såg att det fanns någon "greppvätska" man kan köpa, men vad är det egentligen? känns inte som att det är något som tillverkas endast för golf

Köp vattenlöslig grepptejp så behöver du bara vatten och diskmedel för att göra det minst lika bra!

Citat:
Ursprungligen postat av Yuck Fou

Jag hade rekommenderat Titleist 910 eller 909 serie för att hitta väldigt bra, kontrollerbara klubbor i lagom längd. Din längd i sig kan man inte avgöra något på eftersom det beror på hur långt upp dina händer är - med mera.

Hade nog rekommenderat ett Grafaloy Blue skaft, stiff till dig som första skaft. Ett ganska stabilt skaft som levererar bra även vid hög hastighet.
Citera
2014-05-31, 23:24
Medlem
stonems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Köp vattenlöslig grepptejp så behöver du bara vatten och diskmedel för att göra det minst lika bra!

Tackar! ska testas.
Citera
2014-05-31, 23:28
Medlem
Puckotts avatar
Någon som vet hur man kan träna så man slår upp med drivern?
Kommer ner på bollen som ett järnslag i nuläget och tappar mycket längd. Skulle vilja träna så jag slår uppåt istället.
Citera
2014-06-01, 11:36
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puckott
Kommer ner på bollen som ett järnslag i nuläget och tappar mycket längd. Skulle vilja träna så jag slår uppåt istället.

Flytta stancen så du har bollen mer i linje med vänster fot.
Citera
2014-06-01, 13:28
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Den kvinnliga kommentatorn sa nyss när Henrik skulle slå från ruffen att, för att få spinn på bollen handlar de om att slå hårt ner på bollen, de kan väl inte stämma? De är väl ren och rak bollträff de handlar om?
Citera
2014-06-01, 13:36
Medlem
Puckotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
Flytta stancen så du har bollen mer i linje med vänster fot.
Problemet är att jag kan ha bollen 1m förbi vänster mot och kroppen skulle ändå "dras mot" bollen så att säga.
Citera
2014-06-01, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puckott

Testa att ha vikten mer bakåt mot ditt högerben, typ 40% på främre benet och 60% på bakre. Se till framförallt inte för långt avstånd till bollen, du ska aldrig få känsla över att behöva sträcka sig över bollen. Jag har själv detta problemet att jag attackerade bollen mer som ett järnslag, men löst detta nu. Se även till att ha neutral position med axlarna och övriga kroppen, trots att du har bollen placerad i linje vid din vänstra häl.
Citera
2014-06-01, 14:07
Medlem
Puckotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macaronis
Testa att ha vikten mer bakåt mot ditt högerben, typ 40% på främre benet och 60% på bakre. Se till framförallt inte för långt avstånd till bollen, du ska aldrig få känsla över att behöva sträcka sig över bollen. Jag har själv detta problemet att jag attackerade bollen mer som ett järnslag, men löst detta nu. Se även till att ha neutral position med axlarna och övriga kroppen, trots att du har bollen placerad i linje vid din vänstra häl.
Tack!

Med neutral position menar du att jag inte ska föra fram klubbhuvudet hela vägen till bollen, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in