2014-06-01, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puckott
Någon som vet hur man kan träna så man slår upp med drivern?
Kommer ner på bollen som ett järnslag i nuläget och tappar mycket längd. Skulle vilja träna så jag slår uppåt istället.

Träna på att slå draw med drivern, tvingar dig att svinga flackare. Sen som någon annan sa, lägg fram bollen mot främre foten så blir det lättare.
Citera
2014-06-01, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
Den kvinnliga kommentatorn sa nyss när Henrik skulle slå från ruffen att, för att få spinn på bollen handlar de om att slå hårt ner på bollen, de kan väl inte stämma? De är väl ren och rak bollträff de handlar om?

Det handlar om att träffa bollen först för att få så lite gräs mellan boll och klubba. Annars blir det en flyer som lika gärna kan gå 45 meter förbi green.
Citera
2014-06-01, 17:14
Medlem
Puckotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Träna på att slå draw med drivern, tvingar dig att svinga flackare. Sen som någon annan sa, lägg fram bollen mot främre foten så blir det lättare.
Jag brukar slå med draw även när jag slår ner på bollen
Citera
2014-06-01, 19:13
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
Den kvinnliga kommentatorn sa nyss när Henrik skulle slå från ruffen att, för att få spinn på bollen handlar de om att slå hårt ner på bollen, de kan väl inte stämma? De är väl ren och rak bollträff de handlar om?

När den ligger i ruffen vill du som Treamz säger inte ha en massa gräs mellan boll och klubba - då blir det ingen spinn. En brant infallsvinkel kan ta bort mycket av gräset, det svåra är att din spinloft måste vara hög samtidigt. Därför stämmer det, men är ett svårt slag att klara av.

Citat:
Tack!

Med neutral position menar du att jag inte ska föra fram klubbhuvudet hela vägen till bollen, eller?

Du ska inte skjuta fram/spänna armarna utan låta händerna hänga rakt ner från axlarna avslappnade. Ett skaftlut med drivern bör vara nästintill negativt vid uppställning.

Citat:
Jag brukar slå med draw även när jag slår ner på bollen

Inget svårt eller konstigt med det.
Citera
2014-06-01, 19:19
Medlem
Har hittills enbart varit medlem i klubb A och därför står den som min hemmaklubb på golf.se. Nu ska jag istället bli medlem i klubb B och får frågan om den istället ska vara min hemmaklubb. Egentligen vill jag bara ha medlemskapet i klubb B för att få ett aktivt golf-id (kunna spela golf) och ser hellre att min gamla klubb A står kvar som hemmaklubb. Fungerar det, fastän jag inte har något medlemskap i klubb A längre?
Citera
2014-06-01, 20:11
Medlem
Yuck Fous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterhank
Ptja, hade jag varit du hade jag nog kollat Taylormades utbud på woods från ett år tillbaka eller så. Den kritik man har kunnat rikta mot dom är att dom gör för långa klubbor, vilket medför att dom för en lite kortare spelare blir väldigt svårhanterliga. Men med tanke på att du är så pass lång så bör du kunna hantera dom utan vidare! Vad du ska ha för skaft är väldigt svårt att sia om, behöver mer kött på benen att gå på än att du slår långt och högt(hur långt och högt?).
Ja idag slår jag ju ut med järn 3a eller 4a och då brukar jag väl ligga kring 200 meter, lite längre med 3an och lite kortare med 4an. Höjd har jag ingen aning om hur man mäter men det är en betydligt högre bollbana jämfört med vännerna jag spelar med.
Men tack för tipset, ska kolla lite på TMs utbud!

Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Jag hade rekommenderat Titleist 910 eller 909 serie för att hitta väldigt bra, kontrollerbara klubbor i lagom längd. Din längd i sig kan man inte avgöra något på eftersom det beror på hur långt upp dina händer är - med mera.

Hade nog rekommenderat ett Grafaloy Blue skaft, stiff till dig som första skaft. Ett ganska stabilt skaft som levererar bra även vid hög hastighet.
Har faktiskt varit inne och tittat en del på titleists 909 serie, ser ju ut att vara lite vad jag letar efter och det finns gott om dom till salu.

Tack för tipsen, ska se vad jag kan hitta för nått kul!
Citera
2014-06-01, 20:24
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8197
Har hittills enbart varit medlem i klubb A och därför står den som min hemmaklubb på golf.se. Nu ska jag istället bli medlem i klubb B och får frågan om den istället ska vara min hemmaklubb. Egentligen vill jag bara ha medlemskapet i klubb B för att få ett aktivt golf-id (kunna spela golf) och ser hellre att min gamla klubb A står kvar som hemmaklubb. Fungerar det, fastän jag inte har något medlemskap i klubb A längre?

Nej, du ska strykas från klubb A när du inte betalat avgiften i tid.
Citera
2014-06-01, 22:18
Medlem
Jag har nyligen lyckats ta mig under 10 i hcp. Men har under säsongen börjat hooka bollen riktigt grovt, både järn och spoon slag. Snackar vi spoon kan det va 30-50 meters från den ursprungliga linjen långa järn lite mindre men gör det ospelbart typ.

Någon som har några enkla tips på vad man kan göra för fel? Vet att det är svårt att peka på något utan att se etc. Men är tacksam efter tips å trix.
Citera
2014-06-01, 22:45
Medlem
Citat:
Tack!

Med neutral position menar du att jag inte ska föra fram klubbhuvudet hela vägen till bollen, eller?

Ja, ställer du upp med klubbhuvudet mot bollen är det lätt att din vänstra axel blir lägre än den högra och du kommer få en omöjlig svingbana (utifrån och in). Så se till att försöka få axlar och höfter neutrala vid uppsällningen och genom din sving.
Citera
2014-06-02, 00:39
Medlem
Har inte spelat sen förrförra sommaren och känner att det är dags att uppgradera lite klubbor inför sommaren, men precis som någon sa en sida bak så är inte ekonomin den bästa så begagnat alt. förra eller förrförra årets modell är att föredra, så min fråga är om någon kan rekommendera en bra sida för dessa ändamål, gärna som innehåller båda begagnat och förra årets modeller, men framförallt det sistnämnda!
Citera
2014-06-02, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westwood
Har inte spelat sen förrförra sommaren och känner att det är dags att uppgradera lite klubbor inför sommaren, men precis som någon sa en sida bak så är inte ekonomin den bästa så begagnat alt. förra eller förrförra årets modell är att föredra, så min fråga är om någon kan rekommendera en bra sida för dessa ändamål, gärna som innehåller båda begagnat och förra årets modeller, men framförallt det sistnämnda!

Kikat på Golfbidder? De köper upp begagnade prylar och säljer vidare. Har beställt en driver till en vän en gång och det fungerade utmärkt.
Citera
2014-06-02, 07:44
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macaronis
Ja, ställer du upp med klubbhuvudet mot bollen är det lätt att din vänstra axel blir lägre än den högra och du kommer få en omöjlig svingbana (utifrån och in). Så se till att försöka få axlar och höfter neutrala vid uppsällningen och genom din sving.

Nja, det är ju snarare så att det blir den bakre axeln som kommer lite inåt och framåt vilket oftast skapar en av två missar, höga slicear eller ordentliga hookar.

Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Kikat på Golfbidder? De köper upp begagnade prylar och säljer vidare. Har beställt en driver till en vän en gång och det fungerade utmärkt.

+1 på den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in