2014-05-30, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Så om det inte finns något sådant, hur kan medvetandet i din kropp vara personligt? Vem är upplevaren av medvetandet som finns i din kropp?
Men nu är det så att dom de facto finns. Om jag tar bort hjärnan så är allting över, riktig egodöd. Du är fortfarande medveten men jag är inte det, om vi tar bort min hjärna.
Citera
2014-05-30, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fb-1
Men nu är det så att dom de facto finns. Om jag tar bort hjärnan så är allting över, riktig egodöd. Du är fortfarande medveten men jag är inte det, om vi tar bort min hjärna.

Din hjärna och ditt medvetande är bara en rörelse i universum, inget försvinner/dör bara för att den rörelsen upphör.

På samma sätt som när en våg dör mot en strand, så är det egentligen ingenting som dör/försvinner, utan vågen är bara en rörelse på havet.

Olika medvetanden i olika kroppar uppstår, precis på samma sätt som vågor på ett hav uppstår. Och på samma sätt så är det inget som föds, och inget som heller dör. (Tänk på att vår biologiska födelse bara är som vilken celldelning som helst)

Dvs, medvetandet, och allt som upplevs där i, är bara en rörelse. Utan ägare.
Senast redigerad av FlamRed 2014-05-30 kl. 17:54.
Citera
2014-05-30, 17:53
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Nej sådan forskning finns inte. Ty det finns ingen definition av "ego" som sedan skulle kunna visas existera.

Vad säger denna forskning att egot är gjort av? Var exakt i hjärnan säger denna forskning att egot finns?

Egot finns i reptilhjärnan (original hjärnan) som säger åt dig att du är hungrig, skaffa föda. Vi som människor har ju även två hjärnhalvor som tillåter oss att tänka i form av logik eller konst. Då gör vi det ifrån reptilhjärnan som skickar signaler dessa delar i hjärnan.

Jag tycker att den där tavlan är ful. Tavlan = högra hjärnhalvan Jag = reptilhjärnan.

Ursäkta att jag inte har en länk jag har säkert förklara fel också
Senast redigerad av Perfectscore 2014-05-30 kl. 18:17.
Citera
2014-05-30, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Egot finns i reptilhjärnan (original hjärnan) som säger åt dig att du är hungrig, skaffa föda. Vi som människor har ju även två hjärnhalvor som tillåter oss att tänka i form av logik eller konst. Då gör vi det ifrån reptilhjärnan som skickar signaler dessa delar i hjärnan.

Jag tycker att den där tavlan är ful. Tavlan = högra hjärnhalvan Jag = reptilhjärnan.

Ursäkta att jag inte har en länk jag har säkert förklara fel också

Jo, det är enkelt att säga att ett "ego" existerar, och sedan inte säga vad det är för nåt, vad det är gjort av, eller var EXAKT det finns.

Lite som man pratar om gudar faktiskt.
Citera
2014-05-30, 18:00
Medlem
Citat:
Din hjärna och ditt medvetande är bara en rörelse i universum, inget försvinner/dör bara för att den rörelsen upphör.

På samma sätt som när en våg dör mot en strand, så är det egentligen ingenting som dör/försvinner, utan vågen är bara en rörelse på havet.

Olika medvetanden i olika kroppar uppstår, precis på samma sätt som vågor på ett hav uppstår. Och på samma sätt så är det inget som föds, och inget som heller dör. (Tänk på att vår biologiska födelse bara är som vilken celldelning som helst)

Dvs, medvetandet, och allt som upplevs där i, är bara en rörelse. Utan ägare.
Jag förstår att min mitt medvetande uppstår i universum men blev tyvärr inte upplyst av det.
Citera
2014-05-30, 18:01
Medlem
Citat:
Jag förstår att min mitt medvetande uppstår i universum men blev tyvärr inte upplyst av det.

Nu säger du återigen "mitt" medvetande, du uttrycker det som om det finns något som äger medvetandet i din kropp.
Citera
2014-05-30, 18:02
Medlem
Citat:

Ja, om du förstår att inget egentligen existerar, att allt bara är rörelse. Då är du redan upplyst.
Citera
2014-05-30, 18:03
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Jo, det är enkelt att säga att ett "ego" existerar, och sedan inte säga vad det är för nåt, vad det är gjort av, eller var EXAKT det finns.

Lite som man pratar om gudar faktiskt.

Hur kan du skriva ''Jo, det är enkelt att säga att ett "ego" existerar, och sedan inte säga vad det är för nåt, vad det är gjort av, eller var EXAKT det finns.'' när hjärnforskningen visar tydligt att jag funktionen sitter i reptilhjärnan?

Egot är inte någon mystisk funktion som finns lite överallt i hjärnan.
Citera
2014-05-30, 18:04
Medlem
Citat:
Hur kan du skriva ''Jo, det är enkelt att säga att ett "ego" existerar, och sedan inte säga vad det är för nåt, vad det är gjort av, eller var EXAKT det finns.'' när hjärnforskningen visar tydligt att jag funktionen sitter i reptilhjärnan?

Egot är inte ens definierat i forskningsvärlden, så det går givetvis inte att säga var den sitter någonstans.

Men visa gärna någon hjärnforskning som definierat egot.
Citera
2014-05-30, 18:14
Medlem
Citat:

Men den finns "lite överallt" i reptilhjärnan?
Citera
2014-05-30, 18:20
Medlem
Citat:
Nu säger du återigen "mitt" medvetande, du uttrycker det som om det finns något som äger medvetandet i din kropp.
Jag säger ju att jag är mitt medvetande, medvetandet är jag.
Citat:
Ja, om du förstår att inget egentligen existerar, att allt bara är rörelse. Då är du redan upplyst.
Inget egentligen existerar? Utveckla. Det där med rörelse förstår jag nog, du menar att jag är en produkt av universums evolution precis som allt annat i universum.
Citera
2014-05-30, 18:22
Medlem
Citat:
Jag säger ju att jag är mitt medvetande, medvetandet är jag.

Inget egentligen existerar? Utveckla. Det där med rörelse förstår jag nog, du menar att jag är en produkt av universums evolution precis som allt annat i universum.

Att eftersom allt är en rörelse, så kan inget skapas, och således kan inget dö. Inkl vad det än du tror är "du"...

Tänk dig en droppe som bildas vid toppen av ett vattenfall, och som blir ett med floden igen efter fallet.

Har en droppe verkligen föds, och sedan dött? Eller är det bara floden som gör sin grej?

"Ditt" medvetande är samma grej, bara en effekt av universum, inget som föds eller dör. Det är bara vi som tror det.
Senast redigerad av FlamRed 2014-05-30 kl. 18:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in