2014-05-30, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Du har rätt, jag har tittat lite närmare på Kabbala. Det är en typ av religion med bla påbud som skall följas.

Och metoder om att sålla bort förbjudna tankar är faktiskt varningstecken nr 1 när det gäller sekter.
Varningstecken nr.1 är massa mumbo-jumbo ord och det hittar man överallt i den här tråden. Det är som en sekt, ni pratar om upplysning, något som inte existerar annat än i folks hjärnor man kan inte visa att det finns men det finns. Man kan inte förklara vad det men det är ändå verklighet. Det påminner mycket om andra sekter som utlovar samma sak: lösningen på ditt lidande, nirvana, gud etc.

Jag säger inte att ingen upplevt en s.k. upplysning men det är ju en helt och hållet subjektiv upplevelse som ingen kan förklara, man är tydligen redan upplyst men det har gått en helt förbi? Stör mig som fan på vissa "gurus" som tror de kan på nåt sätt bota folks psykiska plågor genom att dra ett par ord ur arslet och sen säga "stay as awareness" blablabla. Jaha? Sen då? Ingen verkar intresserad av att verkligen undersöka vad som sägs eftersom tankar ändå ska ignoreras.
Citera
2014-05-30, 17:09
Medlem
Citat:
Ego-död handlar till stor del om att inse att man inte är sina tankar.
Ok, man är inte sina tankar. Då kommer ju genast en ny tanke, vem är jag då? Svaret på det är alltså att man medvetandet. I medvetandet uppstår ju mina tankar, mina sinnen, min kropp, mina känslor och allt annat som utgör mig. Det som jag upplever i mitt medvetande är ju bara i mitt eget, alltså finns ett ego, en jag-känsla och den är personlig hos alla. Försvinner mitt medvetande så dör jag. Det finns alltså ingen egodöd innan döden enligt min slutsats.
Citera
2014-05-30, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fb-1
Ok, man är inte sina tankar. Då kommer ju genast en ny tanke, vem är jag då? Svaret på det är alltså att man medvetandet. I medvetandet uppstår ju mina tankar, mina sinnen, min kropp, mina känslor och allt annat som utgör mig. Det som jag upplever i mitt medvetande är ju bara i mitt eget, alltså finns ett ego, en jag-känsla och den är personlig hos alla. Försvinner mitt medvetande så dör jag. Det finns alltså ingen egodöd innan döden enligt min slutsats.

Ja, vem är du?

Du skriver "mitt" medvetande... Då menar du att du är något annat än medvetandet igen, något som äger medvetandet. Och det är hela poängen, att det finns ingen som äger medvetandet.
Citera
2014-05-30, 17:19
Medlem
Citat:
Varningstecken nr.1 är massa mumbo-jumbo ord och det hittar man överallt i den här tråden. Det är som en sekt, ni pratar om upplysning, något som inte existerar annat än i folks hjärnor man kan inte visa att det finns men det finns. Man kan inte förklara vad det men det är ändå verklighet. Det påminner mycket om andra sekter som utlovar samma sak: lösningen på ditt lidande, nirvana, gud etc.

Jag säger inte att ingen upplevt en s.k. upplysning men det är ju en helt och hållet subjektiv upplevelse som ingen kan förklara, man är tydligen redan upplyst men det har gått en helt förbi? Stör mig som fan på vissa "gurus" som tror de kan på nåt sätt bota folks psykiska plågor genom att dra ett par ord ur arslet och sen säga "stay as awareness" blablabla. Jaha? Sen då? Ingen verkar intresserad av att verkligen undersöka vad som sägs eftersom tankar ändå ska ignoreras.

Tankar skall inte ignoreras. Men det spelar ingen roll egentligen, för det enda som kan "ignorera" tankar är just andra tankar.
Citera
2014-05-30, 17:24
Medlem
Citat:

Det går att förklara alldeles utmärk, det är när du slutar tro på att "du" är något spöke/själ/ego inuti kroppen som tar del av tankar och känslor och styr köttet.
Citera
2014-05-30, 17:26
Medlem
Citat:
Ja, vem är du?

Du skriver "mitt" medvetande... Då menar du att du är något annat än medvetandet igen, något som äger medvetandet. Och det är hela poängen, att det finns ingen som äger medvetandet.
Nej jag sa att jag är medvetandet och allting som uppstår i medvetandet, men det som uppstår för mig är inte samma som för dig eller hur? Det är skillnaden mellan mig och dig.
Citera
2014-05-30, 17:34
Medlem
Citat:
Nej jag sa att jag är medvetandet och allting som uppstår i medvetandet, men det som uppstår för mig är inte samma som för dig eller hur? Det är skillnaden mellan mig och dig.

Vem eller vad är dessa "mig" och "dig" du refererar till ovan?
Citera
2014-05-30, 17:38
Medlem
Citat:
Det går att förklara alldeles utmärk, det är när du slutar tro på att "du" är något spöke/själ/ego inuti kroppen som tar del av tankar och känslor och styr köttet.
Ok, så det är "upplysningen"? När man inser att det inte finns ett spöke/själ/ego i kroppen. Jag har nog aldrig trott att det finns något sådant i kroppen men är ändå inte upplyst.
Citera
2014-05-30, 17:40
Medlem
Citat:
Vem eller vad är dessa "mig" och "dig" du refererar till ovan?
Allt som utgör dem. Hjärnan, hjärtat, levern ja du förstår.
Citera
2014-05-30, 17:40
Medlem
Citat:
Ok, så det är "upplysningen"? När man inser att det inte finns ett spöke/själ/ego i kroppen. Jag har nog aldrig trott att det finns något sådant i kroppen men är ändå inte upplyst.

Så om det inte finns något sådant, hur kan medvetandet i din kropp vara personligt? Hur kan det vara skillnad på ditt och mitt medvetande då? Bara för att innehållet skiljer sig?

Blir du en annan person när du drömmer också, för då byts ju innehållet ut till något helt annat...?
Citera
2014-05-30, 17:42
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:

Enligt forskning så finns det visst ett s.k ego i hjärnan.
Senast redigerad av Perfectscore 2014-05-30 kl. 17:45.
Citera
2014-05-30, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Enligt forskning så finns det vist ett s.k ego i hjärnan.

Nej sådan forskning finns inte. Ty det finns ingen definition av "ego" som sedan skulle kunna visas existera.

Vad säger denna forskning att egot är gjort av? Var exakt i hjärnan säger denna forskning att egot finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in