Citat:
Ursprungligen postat av
FlamRed
Du har rätt, jag har tittat lite närmare på Kabbala. Det är en typ av religion med bla påbud som skall följas.
Och metoder om att sålla bort förbjudna tankar är faktiskt varningstecken nr 1 när det gäller sekter.
Varningstecken nr.1 är massa mumbo-jumbo ord och det hittar man överallt i den här tråden. Det är som en sekt, ni pratar om upplysning, något som inte existerar annat än i folks hjärnor man kan inte visa att det finns men det finns. Man kan inte förklara vad det men det är ändå verklighet. Det påminner mycket om andra sekter som utlovar samma sak: lösningen på ditt lidande, nirvana, gud etc.
Jag säger inte att ingen upplevt en s.k. upplysning men det är ju en helt och hållet subjektiv upplevelse som ingen kan förklara, man är tydligen redan upplyst men det har gått en helt förbi? Stör mig som fan på vissa "gurus" som tror de kan på nåt sätt bota folks psykiska plågor genom att dra ett par ord ur arslet och sen säga "stay as awareness" blablabla. Jaha? Sen då? Ingen verkar intresserad av att verkligen undersöka vad som sägs eftersom tankar ändå ska ignoreras.