2015-02-03, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Med vadå?Observerant på vadå? Guidar vems handlingar? Det högre jaget kan väl knappast guida det högre jaget?

Vems tankar och handlingar?

Och det är detta högre jag som vill röka på hos dina kompisar utan ego?

Hela världen är en illusion.
När man dör återförenas man med sitt högre jag. Det är ditt högre jag som valde att ha den mänskliga upplevelsen du nu är i. Man integrerar sitt högre jag med sitt lägre jag, för att uppleva tillståndet jag beskrev tidigare.

Ja det högre jaget gillar att röka weed Du föddes inte här för att ha tråkigt och arbeta hela tiden. Du föddes här för att göra det du älskar, att hjälpa dina vänner och att ha roligt. Upplevelsen av att vara människa kan vara hemsk, men det kan också vara roligt och spännande, vi skapar vår verklighet. Självklart vill det högre jaget njuta av livet!
Citera
2015-02-04, 08:31
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljusljud
När man dör återförenas man med sitt högre jag. Det är ditt högre jag som valde att ha den mänskliga upplevelsen du nu är i. Man integrerar sitt högre jag med sitt lägre jag, för att uppleva tillståndet jag beskrev tidigare.

Ja det högre jaget gillar att röka weed Du föddes inte här för att ha tråkigt och arbeta hela tiden. Du föddes här för att göra det du älskar, att hjälpa dina vänner och att ha roligt. Upplevelsen av att vara människa kan vara hemsk, men det kan också vara roligt och spännande, vi skapar vår verklighet. Självklart vill det högre jaget njuta av livet!

Gillar det högre jaget att snorta koks också? Trycka tjack? Supa skallen i bitar? Är det det högre jaget som vill bli utslagen på heroin eller bli hög på ecstasy?
Knappast.
Om upplevelsen av att vara människa är hemsk utgår man från egot, vilket aldrig blir riktigt tillfredsställt. Därav droger. Det högre jaget, eller vad vi nu ska kalla det, är fullständigt, helt, och behöver naturligtvis inga droger för att "må bra" eller "ha roligt". Det högre jaget är njutning och salighet "personifierat", att det skulle behöva droger för att njuta av livet är ju bara dumt.

Vi kanske har olika definitioner. Kan du definiera:
Högre jag.
Lägre jag.
Ego.
Citera
2015-02-04, 10:53
Medlem
Citat:
Gillar det högre jaget att snorta koks också? Trycka tjack? Supa skallen i bitar? Är det det högre jaget som vill bli utslagen på heroin eller bli hög på ecstasy?
Knappast.
Om upplevelsen av att vara människa är hemsk utgår man från egot, vilket aldrig blir riktigt tillfredsställt. Därav droger. Det högre jaget, eller vad vi nu ska kalla det, är fullständigt, helt, och behöver naturligtvis inga droger för att "må bra" eller "ha roligt". Det högre jaget är njutning och salighet "personifierat", att det skulle behöva droger för att njuta av livet är ju bara dumt.

Vi kanske har olika definitioner. Kan du definiera:
Högre jag.
Lägre jag.
Ego.
Det högre jaget behöver inte droger, och skulle aldrig använda skadliga droger Dock är det högre jaget inte rädd för att ha roligt. Det har inget med egot att göra.

Högre jag = Ditt sanna jag (Inte illusion)
Lägre jag = Din mänskliga kropp + egot (Illusion)

Ditt medvetande är en del av det högre jaget.

Självklart kan en person som släppt egot göra som Buddha, sitta och meditera hela dagarna och knappt äta nånting, och ändå vara helt lycklig. Problemet är att du får det att låta som att detta är det enda sättet att leva utan ego Hur många blir motiverade till att släppa egot om resultatet av det blir att man lever som Buddha?
Senast redigerad av ljusljud 2015-02-04 kl. 10:55.
Citera
2015-02-04, 14:16
Medlem
Egot är som en bil.

Granskar man den noga, så ser man en bil existerar inte sig självt! Det är ju bara en massa delar, som i sin tur är massa delar! Inget som faktiskt är en "bil" existerar, det är bara ett koncept/namn vi gett till den sammansättningen materia.

Bilen är en illusion! På samma sätt är egot en illusion.

Däremot så funkar det ändå att köra en bil efter man insett det, och på samma sätt så kan man laga mat och sköta sig jobb även efter man insett att man bara är en illusion.
Citera
2015-02-04, 15:08
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Det högre jaget behöver inte droger, och skulle aldrig använda skadliga droger Dock är det högre jaget inte rädd för att ha roligt. Det har inget med egot att göra.
Det högre jaget, om vi nu ska kalla det så, har extremt roligt utan droger. Så här:
https://www.youtube.com/watch?v=DfvgvDkdG2M
https://www.youtube.com/watch?v=whAFLhSWdsA

Jag har själv drabbats av hysteriska skrattattacker och vet vad det handlar om. Jag har också rökt på och fått skrattattacker men det är öht inte samma sak. Att det högre jaget skulle vilja ta droger för att ha roligt är bara jävligt dumt och visar på en väldig oförståelse; verkar mera vara ett sätt att legalisera rökandet inför sig själv. "Men det är ju mitt högre jag som röker på så vadårå, e ju helt ok juh".

Bara häromveckan hade jag den värsta skrattattack jag haft i hela mitt liv, jag och min fru hade sett det andra av klippen ovan och hon säger "egentligen är det roligare än så" varvid jag bryter ihop i tio minuter av konstant gapflabb kramp- i- magen style. Jag kan inte hejda mig så klart. Hur kan det vara roligare än så?
Men hon har rätt. Det var nog mer ordvalet "roligt" som fick igång mig. Det som är bakom egot, det högre jaget, det sanna jaget, självet, är ren lycksalighet och bliss, subtilare och lugnare än gapflabb men mer hänförande. Att detta jag skulle vara intresserat av droger whatsoever är, ursäkta, korkat att påstå.

Citat:
Högre jag = Ditt sanna jag (Inte illusion)
Lägre jag = Din mänskliga kropp + egot (Illusion)

Ditt medvetande är en del av det högre jaget.

Så om jag inte har kontakt med det högre jaget är jag medvetslös?
Och när du säger att det högre jaget integrerar med det lägre jaget, betyder det då att icke-illusionen integrerar med illusionen? Vad är vitsen med det isf? Varför inte bara plocka bort illusionen? Insikten i verkligheten bortom egot undanröjer illusionen, man vaknar helt enkelt.

Citat:
Självklart kan en person som släppt egot göra som Buddha, sitta och meditera hela dagarna och knappt äta nånting, och ändå vara helt lycklig. Problemet är att du får det att låta som att detta är det enda sättet att leva utan ego Hur många blir motiverade till att släppa egot om resultatet av det blir att man lever som Buddha?

Nu var det ju bara fram till och under upplysningsfasen som buddha späkte sig och "överdrev" sin meditation.
Efter uppvaknandet kan man naturligtvis spralla omkring som vanligt, med skillnaden att man genomskådat illusionen om egot.
Flamreds liknelse med bilen fungerar bra här. Vi kör fortfarande bil, eftersom den är nödvändig för att kunna ta sig någonstans. Vi gör oss inte av med bilen, vi bara inser att den inte är sammanväxt med oss och att vi kan kliva ur den precis när vi vill.
Citera
2015-02-04, 15:38
Medlem
Citat:

Så om jag inte har kontakt med det högre jaget är jag medvetslös?
Och när du säger att det högre jaget integrerar med det lägre jaget, betyder det då att icke-illusionen integrerar med illusionen? Vad är vitsen med det isf? Varför inte bara plocka bort illusionen? Insikten i verkligheten bortom egot undanröjer illusionen, man vaknar helt enkelt.

Jag älskar ditt svar! Underbart att få diskutera detta med en person som verkligen har utvecklats. Har du släppt egot helt eller upplever du ibland ilska, rädslor, ångest, avundsjuka eller liknande ego-känslor?

Om du kollar på den här bilden: http://wakeup-world.com/wp-content/u...-evolution.jpg
Så ser du en lista på olika stadier av högre jaget/egot. Jag kan ta mig som ett exempel. Jag är alltid medveten om mitt ego, dvs om jag känner ilska så förstår jag direkt att det är mitt ego. Jag observerar mina tankar, känslor osv. Detta är 3D. Men ibland så lyckas jag vara medveten samtidigt som jag upplever ett positivt flow, i det här tillståndet är mitt ego inte aktivt utan jag blir guidad av ren kärlek, detta är 5D.

Som du ser på bilden är det sista steget "merger", 7D. I det här tillståndet blir man ett med sitt högre jag. Dvs, ditt fulla medvetande kommer in. Allting är då spännande, att röka cannabis är i den här dimensionen nånting som ditt högre jag endast upplevt genom dig tidigare, så självklart vill det högre jaget uppleva allt roligt som finns i den här dimensionen
Citera
2015-02-04, 18:36
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Jag älskar ditt svar! Underbart att få diskutera detta med en person som verkligen har utvecklats. Har du släppt egot helt eller upplever du ibland ilska, rädslor, ångest, avundsjuka eller liknande ego-känslor?
Jag upplever inte dessa känslor, nej. Ibland kan det naturligtvis uppstå akuta reaktioner som exempelvis hjärtklappning vid fara, men det är ju en överlevnadsfunktion styrd av kroppen. Om man håller på att köra av vägen tex, pulsen ökar och systemet sätts i fight or flight mode. Det kan väl tolkas som en typ av rädsla, men den blir inte mental så att säga. Ilska eller ångest o dyl känner jag aldrig.

Citat:
Om du kollar på den här bilden: http://wakeup-world.com/wp-content/u...-evolution.jpg
Så ser du en lista på olika stadier av högre jaget/egot. Jag kan ta mig som ett exempel. Jag är alltid medveten om mitt ego, dvs om jag känner ilska så förstår jag direkt att det är mitt ego. Jag observerar mina tankar, känslor osv. Detta är 3D. Men ibland så lyckas jag vara medveten samtidigt som jag upplever ett positivt flow, i det här tillståndet är mitt ego inte aktivt utan jag blir guidad av ren kärlek, detta är 5D.

Jag förstår inte så mycket av det det diagrammet ärligt talat. Och när är man medveten? Bara när man ställer frågan. Annars vet man faktiskt inte.

Citat:
Som du ser på bilden är det sista steget "merger", 7D. I det här tillståndet blir man ett med sitt högre jag. Dvs, ditt fulla medvetande kommer in. Allting är då spännande, att röka cannabis är i den här dimensionen nånting som ditt högre jag endast upplevt genom dig tidigare, så självklart vill det högre jaget uppleva allt roligt som finns i den här dimensionen

Vad är det som blir ett med det högre jaget? Kroppen och egot? De är ju en illusion? Illusionen blir ett med icke-illusionen? Jag har redan frågat det men du verkar ducka den frågan.

All form av droganvändande är en flykt. Varför vill det högre jaget fly?

Det högre jaget är fullkomligt och behöver ingen distraktion eller spänning alls. Det vilar i sig själv, fullständigt tillfreds, rofyllt, saligt. Tror du buddha rökte på? Tror du buddha ville ha spänning och sinnesförändrande droger och drog en joint?

Cannabis bara fördunklar sinnet. Det är verkligen inte vägen. Känner du för att bli stenad och flummig tycker jag att du ska bli det men ursäkta dig inte med att det är ditt högre jag som vill det.
Det är självklart ditt ego som vill fly från sig självt.
Citera
2015-02-04, 19:56
Medlem
[quote=proconsul|52144176]
Citat:

Jag förstår inte så mycket av det det diagrammet ärligt talat. Och när är man medveten? Bara när man ställer frågan. Annars vet man faktiskt inte.
Att vara medveten betyder att man observerar egot istället för att identifiera sig med det. Att man förstår exakt hur egot påverkar sin upplevelse.
Citat:
Vad är det som blir ett med det högre jaget? Kroppen och egot? De är ju en illusion? Illusionen blir ett med icke-illusionen? Jag har redan frågat det men du verkar ducka den frågan.
Ditt medvetande.
Citat:
All form av droganvändande är en flykt. Varför vill det högre jaget fly?

Det högre jaget är fullkomligt och behöver ingen distraktion eller spänning alls. Det vilar i sig själv, fullständigt tillfreds, rofyllt, saligt. Tror du buddha rökte på? Tror du buddha ville ha spänning och sinnesförändrande droger och drog en joint?

Cannabis bara fördunklar sinnet. Det är verkligen inte vägen. Känner du för att bli stenad och flummig tycker jag att du ska bli det men ursäkta dig inte med att det är ditt högre jag som vill det.
Det är självklart ditt ego som vill fly från sig självt.
Från vårat 3D perspektiv är droganvändning en flykt. Men från ett högre perspektiv existerar inte koncept som 'att fly', allting bara är. En upplevelse är bara en upplevelse från ett högre perspektiv, inte en flykt.

Med din tillåtelse, vill jag hjälpa dig att ta det nästa steget i din utveckling.
Citera
2015-02-04, 22:12
Medlem
proconsuls avatar
[quote][quote=ljusljud|52145125]
Citat:
Att vara medveten betyder att man observerar egot istället för att identifiera sig med det. Att man förstår exakt hur egot påverkar sin upplevelse.
Fast det har inte med medvetande att göra. Även "oupplysta" människor är medvetna/har medvetande. Alla har det, fast bara när vi ställer frågan. Om jag frågar mig själv "är jag medveten nu?" kommer svaret att bli "Ja". Men resten av tiden då? Vi kan inte veta det. Vi kan inte veta nåt om de tillfällen vi inte ställer frågan. Det är som att öppna kylskåpsdörren för att se efter om det lyser därinne; det gör det alltid när vi öppnar men vi vet inte om det gör det när dörren är stängd.
Vi kommer inte att få reda på det heller, hur fort vi än öppnar dörren.
Om vi inte ställer frågan har medvetandet inget innehåll och det finns ingen som skulle kunna uppleva det. Hjärnan arbetar med sina processer men ingen av dem finns vare sig i eller utanför medvetandet. Medvetandet är en stor villfarelse som uppstår när vi ställer frågan"Är jag medveten nu?" eller "Vad är jag medveten om nu?" I det ögonblicket konstrueras ett svar, ett nu, en ström av upplevelser och ett jag som observerar alltihop uppstår tillsammaans och ett ögonblick senare är de borta. Nästa gång du frågar byggs ett nytt jag och en ny värld upp ur minnet. Om du sedan börjar tro att du var medveten hela tiden och skapar ideer om medvetandeströmmar eller liknande kommer du bara att snärja in dig mer i förvirringen.

Citat:
Ditt medvetande.
Vems medvetande?

Citat:
Från vårat 3D perspektiv är droganvändning en flykt. Men från ett högre perspektiv existerar inte koncept som 'att fly', allting bara är. En upplevelse är bara en upplevelse från ett högre perspektiv, inte en flykt.
Vilka är de här perspektiven du pratar om och vad betyder "perspektiv" för dig?
Om du bestämmer dig för att skjuta horse så är det ingen flykt utan bara "en upplevelse ur ett högre perspektiv?"
Vilken bra ursäkt.
Om allting bara är, varför droga sig öht? Man tar ju droger för att förändra sig själv. Om det inte räcker med att bara vara så är man inte där.
Freedom is not wanting to change the situation, det är ett högre perspektiv om något.

Citat:
Med din tillåtelse, vill jag hjälpa dig att ta det nästa steget i din utveckling.
Tack. Hur då?
Senast redigerad av proconsul 2015-02-04 kl. 22:17.
Citera
2015-02-04, 22:42
Medlem
Citat:
Hela världen är en illusion.
Haha varför då?
Citera
2015-02-04, 22:58
Medlem
Citat:
Fast det har inte med medvetande att göra. Även "oupplysta" människor är medvetna/har medvetande. Alla har det, fast bara när vi ställer frågan. Om jag frågar mig själv "är jag medveten nu?" kommer svaret att bli "Ja". Men resten av tiden då? Vi kan inte veta det.
Det är en skillnad på att ha ett medvetande och att vara medveten.
Citat:
Vems medvetande?
Ditt medvetande.
Citat:

Vilka är de här perspektiven du pratar om och vad betyder "perspektiv" för dig?
Om du bestämmer dig för att skjuta horse så är det ingen flykt utan bara "en upplevelse ur ett högre perspektiv?"
En person som släppt egot och integrerat sitt högre jag skulle inte använda heroin eftersom det är skadligt. Men personen skulle kunna använda cannabis till exempel, och det skulle inte komma från ett behov av att fly från verkligheten, utan från en vilja att utforska den här dimensionen.
Citat:
Tack. Hur då?
Ditt nästa steg är att minnas vem du var innan du föddes här på jorden, att minnas vem ditt högre jag är. Här kan du läsa mer om hur man gör det: http://in5d.com/ten-steps-to-contact...r-higher-self/
Citera
2015-02-05, 01:51
Medlem
Man kan gärna skratta åt sin hjärna och med den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in