[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av
ljusljud
Det högre jaget behöver inte droger, och skulle aldrig använda skadliga droger

Dock är det högre jaget inte rädd för att ha roligt. Det har inget med egot att göra.
Det högre jaget, om vi nu ska kalla det så, har extremt roligt utan droger. Så här:
https://www.youtube.com/watch?v=DfvgvDkdG2M
https://www.youtube.com/watch?v=whAFLhSWdsA
Jag har själv drabbats av hysteriska skrattattacker och vet vad det handlar om. Jag har också rökt på och fått skrattattacker men det är öht inte samma sak. Att det högre jaget skulle vilja ta droger för att ha roligt är bara jävligt dumt och visar på en väldig oförståelse; verkar mera vara ett sätt att legalisera rökandet inför sig själv. "Men det är ju mitt högre jag som röker på så vadårå, e ju helt ok juh".
Bara häromveckan hade jag den värsta skrattattack jag haft i hela mitt liv, jag och min fru hade sett det andra av klippen ovan och hon säger "egentligen är det roligare än så" varvid jag bryter ihop i tio minuter av konstant gapflabb kramp- i- magen style. Jag kan inte hejda mig så klart. Hur kan det vara roligare än så?
Men hon har rätt. Det var nog mer ordvalet "roligt" som fick igång mig. Det som är bakom egot, det högre jaget, det sanna jaget, självet, är ren lycksalighet och bliss, subtilare och lugnare än gapflabb men mer hänförande. Att detta jag skulle vara intresserat av droger whatsoever är, ursäkta, korkat att påstå.
Citat:
Högre jag = Ditt sanna jag (Inte illusion)
Lägre jag = Din mänskliga kropp + egot (Illusion)
Ditt medvetande är en del av det högre jaget.
Så om jag inte har kontakt med det högre jaget är jag medvetslös?
Och när du säger att det högre jaget integrerar med det lägre jaget, betyder det då att icke-illusionen integrerar med illusionen? Vad är vitsen med det isf? Varför inte bara plocka bort illusionen? Insikten i verkligheten bortom egot undanröjer illusionen, man vaknar helt enkelt.
Citat:
Självklart kan en person som släppt egot göra som Buddha, sitta och meditera hela dagarna och knappt äta nånting, och ändå vara helt lycklig. Problemet är att du får det att låta som att detta är det enda sättet att leva utan ego

Hur många blir motiverade till att släppa egot om resultatet av det blir att man lever som Buddha?
Nu var det ju bara fram till och under upplysningsfasen som buddha späkte sig och "överdrev" sin meditation.
Efter uppvaknandet kan man naturligtvis spralla omkring som vanligt, med skillnaden att man genomskådat illusionen om egot.
Flamreds liknelse med bilen fungerar bra här. Vi kör fortfarande bil, eftersom den är nödvändig för att kunna ta sig någonstans. Vi gör oss inte av med bilen, vi bara inser att den inte är sammanväxt med oss och att vi kan kliva ur den precis när vi vill.