2014-11-07, 09:58
Bannlyst
avstängningsknappen på datorn har jag hört ska vara en väldigt bra låt speciellt i avslappningssyfte.

och gällande egot så tror jag det är omöjligt att bli av med det i den här världen. Finns bara en väg ut tror jag och det är genom korset.
Citera
2014-11-07, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
avstängningsknappen på datorn har jag hört ska vara en väldigt bra låt speciellt i avslappningssyfte.

och gällande egot så tror jag det är omöjligt att bli av med det i den här världen. Finns bara en väg ut tror jag och det är genom korset.

Ingen talar om det du talar om.

/din Powerfulness
Citera
2014-11-07, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Powerfulness
Ingen talar om det du talar om.

/din Powerfulness
sedan när blev jag en papegoja?
Citera
2014-11-07, 19:39
Bannlyst
Citat:
sedan när blev jag en papegoja?

Läs mitt svar i den andra tråden om herrens pillesnopp.

/din önskvärda Powerfulness
Citera
2014-11-07, 21:00
Medlem
Citat:
...
Javisst är det svårt att helt bli av med sitt ego. Men det är avsikten och ansträngingen som räknas.
Här kommer en fin video - jag tror att du kommer att gilla den:

https://www.youtube.com/watch?v=xYoJbOgITzA
Citera
2014-11-08, 09:18
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Javisst är det svårt att helt bli av med sitt ego. Men det är avsikten och ansträngingen som räknas.

I den här analogin finns det ju en lång tid då gud är försvunnen. Om kärnan skapar trädet och sedan dyker upp igen i äpplet har det gått rätt lång tid. Dessutom är det en helt annan kärna.
Analogin haltar betydligt tycker jag.
Gud, medvetandet, kärnan, försvann aldrig egentligen utan har varit där hela tiden. Barken, grenarna, löven, allt är samma kärna, medvetande, gud. På samma sätt är allt i universum samma. Att hävda att medvetandet bara är människan är rätt ytligt.

Dessutom tycker jag att ordet, begreppet gud är helt överflödigt och belastat med allt för många negativa associationer iom den förhärskande monoteistiska personliga aspekten.
Religionen har dödat gud, ordet är oanvändbart i en diskussion som denna.
Citera
2014-11-08, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
I den här analogin finns det ju en lång tid då gud är försvunnen. Om kärnan skapar trädet och sedan dyker upp igen i äpplet har det gått rätt lång tid. Dessutom är det en helt annan kärna.
Analogin haltar betydligt tycker jag.
Gud, medvetandet, kärnan, försvann aldrig egentligen utan har varit där hela tiden. Barken, grenarna, löven, allt är samma kärna, medvetande, gud. På samma sätt är allt i universum samma. Att hävda att medvetandet bara är människan är rätt ytligt.

Dessutom tycker jag att ordet, begreppet gud är helt överflödigt och belastat med allt för många negativa associationer iom den förhärskande monoteistiska personliga aspekten.
Religionen har dödat gud, ordet är oanvändbart i en diskussion som denna.
Du har inte fattat någonting! Den här videon är helt enkelt genial! jag har inte sett något bättre! Men du kanske kan skapa en bättre video?(vilket är mycket svårt att tro!)
GUD kommer alltid att vara "användbart", i vilken sammanhang som helst, eftersom HAN är den ende som finns. Vår värld är en illusion - det har redan Platon förstått, men du kommer aldrig att fatta det!
Citera
2014-11-08, 21:42
Bannlyst
Citat:

jo, den var bra. Jag gillade speciellt det om orsak <--> verkan.

Att människan är frukten på trädet och att vi hittar fröet inom oss själva. Om frukten är orsaken till att fröet såddes så är det även verkan vi hittar inom oss själva = Gud / fadern. Och när vi gjort det får vi så känna på hans kärlek. Det sista lade jag till själv.

Finns förresten gott om liknelser till träd i bibeln.
Senast redigerad av saggeliten 2014-11-08 kl. 22:01.
Citera
2014-11-08, 21:44
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du har inte fattat någonting! Den här videon är helt enkelt genial! jag har inte sett något bättre! Men du kanske kan skapa en bättre video?(vilket är mycket svårt att tro!)
GUD kommer alltid att vara "användbart", i vilken sammanhang som helst, eftersom HAN är den ende som finns. Vår värld är en illusion - det har redan Platon förstått, men du kommer aldrig att fatta det!
Du tycker den är genial. Jag tycker den är på dagisnivå. Bara det att kalla gud för HAN säger ju att den som inte fattar nånting här är du. Gud är ett ord, inget annat.

Att världen är en illusion har inget med gud att göra. Platon levde innan jesus och var knappast religiös i en monoteistisk anda. Han har vad jag vet aldrig uttryckt sig om gud öht.
Citera
2014-11-08, 22:09
Bannlyst
Jag tror att de största hjältarna är de som offrar sina liv för sanningen. Folk har ju blivit halshuggna och dödade för att de försvarat tron på Jesus.

Luk 9:23
Och han sade till alla: ”Om någon vill gå i mina spår måste han förne*ka sig själv och varje dag ta sitt kors och följa mig. Ty den som vill rädda sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall rädda det.

Luk 18:22
Gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga; då får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig.
Citera
2014-11-09, 09:01
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag tror att de största hjältarna är de som offrar sina liv för sanningen. Folk har ju blivit halshuggna och dödade för att de försvarat tron på Jesus.

Rättelse: ....de som offrar sina liv för vad de tror på. Du säger ju själv att de försvarat tron på jesus.

Och om hjältar är folk som offrar livet för vad de tror på så måste vi räkna in hitler et consortes.

Kan vi släppa religionen nu? Tråden handlar om egot, inte om gud&jesus.
Citera
2014-11-09, 11:03
Medlem
Släpp allt. Släpp ägandeskapet av dina tankar, släpp försöken att styra dina tankar.

Släpp allt.

Och till sist släpper du själva släppandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in