Citat:
Hej igen kollade igenom, kan mkt väl haft fel. Intuitivvt verkar du ha rätt 200% ökning på det ena generarar en 200%*-0,4= -80 % pådet andra. Och 0,2*200000=40000.
Dock fick jag för mig att bara skriva formeln för det generella då endast 2 värden kända.
elast = (q1-q2)/(p1-p2) * (p1+p2)/(q1+q2) löste för q2 o fick 133333. Men dessa verkar ej stämma.
Skall vidstå att 40000 verkar smidigt och bra.
Hade du dock haft en prisökning från 50 till 200, dvs på 300% så hade ju q sjunkit med -0.4*300=-120%, är ju mkr kontigt att erhålla neg q. Påståendet att vår elasticitet skall vara konstant över intervallet är kankse det som är konstigt.
Jag har kollat - jag har utgårr från arc elasticity i ekv ovan detta behöver ej göras då man har given elasticitet. Men kan vara en uppskattning då man bara har 2 värden att gå på. Denna kan ge kassa skattningar om avståndet mellan punkterna är stora. Mitt fel.
Dock fortafarnde en konstig sak. Är elasticiteten -0.4 för hela intervallet ett vettigt antagande.
Detta kan ses genom att i så fall anta konstant elast. Vi vet att elast=dq/dp * p/q ->
löser vi detta för våra fösta värden -> att dq/dp = -1600 -> stoppar vi sedan in p2 och löser för q2 för vi ett otroligt värde på 600tusen.
Tycker att ditt svar verkar korrekt.