Industriell Organisation (Räkneuppgifter)
Tja kamrater,
Jag håller på med en inlämning och har kommit en bit och tänkte kolla om jag tänkt rätt. Jag tar denna kurs i distans så känner ingen kursare så skulle vara sjukt tacksam för hjälp.
Frågan:
Ett nöjesfält erbjuder personer att åka på en åkattraktion och marginalkostnaden är 0,5 SEK (och 0 SEK fast kostnad). De har två typer av kunder: lokala personer och turister. För att göra det enkelt så antar vi att det endast finns en av varje typ. Turistens Marginal Valuation är 5 SEK för första åkturen, 3 SEK för andra, 2 SEK för tredje och 0 SEK för fler än så. Lokala personens Marginal Valuation är å andra sidan 3 SEK för första åkturen, 2 SEK för andra, 1 SEK för tredje och 0 för fler än så. Om en kund får samma Surplus genom att åka en till gång eller inte så föredrar han att åka en till gång.
A) Vad är Optimal Unform price?
Så här tänkte jag angående vinsten:
π(5 SEK)=5-0,5=4,5
π(3 SEK)=(3-0,5)*3=7,5
π(2 SEK)=(2-0,5)*5=7,5
π(1 SEK)=(1-0,5)*6=3
Svar: Nöjesfältet skulle med andra ord kunna använda priserna 3 SEK och 2 SEK och få maximala vinsten 7,5 SEK.
B) Om nöjesfältet kan utföra first-degree price discrimination för båda typerna. Vad skulle entréprisrna och pris per åktur vara för att maximera nöjesfältets vinster?
Jag förstod inte riktigt det där med entré-priser så jag svarade så här:
För att kunna få all CS (Consumer Surplus) borde nöjesfältet ta betalt exakt lika mycket som lokala personers och turisters Marginal Valuation. Dvs. kort och gått 5 SEK för turister första åkturen, 3 SEK för andra etc. etc.
C) Anta att nöjesfältet inte kan ta betalt för entrén men kan ta reda på kundens typ (dvs. lokal eller turist) och därmed kunna utföra Third-degree price discrimination. Vad är priset som ger maximal vinst för nöjesfältet för varje typ av klient?
Så här tänkte jag:
Tabell 1. Vinst med olika priser för turister.
π(5 SEK)=5-0,5=4,5
π(3 SEK)=(3-0,5)*2=5
π(2 SEK)=(2-0,5)*3=4,5
Tabell 2. Vinst med olika priser för lokala personer
π(3 SEK)=3-0,5=2,5
π(2 SEK)=(2-0,5)*2=3
π(1 SEK)=(1-0,5)*3=1,5
Dvs. 3 SEK/åktur för turister och 2 SEK/åktur för lokala personer.
D) Om nöjesfältet ej kan ta reda på kundens typ (dvs lokal/turist), men kan använda sig av second-degree price discrimination. Vad är då entré-priset samt pris per åktur som ger maximal vinst?
Så här tänkte jag (jag fattar fortfarande inte det här med entré-priset):
Max vinsten bestäms över hur många gånger personen har åkt:
Tabell 1. Antal gånger = 1
π(5 SEK)=5-0,5=4,5
π(3 SEK)=(3-0,5)*2=5
Tabell 2. Antal gånger = 2
π(3 SEK)=3-0,5=2,5
π(2 SEK)=(2-0,5)*2=3
Tabell 3. Antal gånger = 3
π(2 SEK)=2-0,5=1,5
π(1 SEK)=(1-0,5)*2=1
Med avséende på vad tabell 1, 2 och 3 säger så borde nöjesfältet ta betalt 3 SEK första gången, 2 SEK andra gången och 2 SEK tredje gången. Detta skulle ge 9,5 SEK i vinst.
E) Anta att nöjesfältet istället väljer att utföra second-degree price discrimination genom att erbjuda en meny av två olika typer av fee-quantity bundles (Tt, Qt) och (Tl och Ql). Vad är vinstmaximiserings menyn?
Har ej förstått direkt hur jag skall gå tillväga
Sjukt tacksam för hjälp!