Citat:
Jag tror att vi sparkar mot samma mål, det verkar som det bara är hur vi uttrycker oss som skiljer.Jag får nog vara lite tydligare. I nybyggen får du ta ut högre hyra, det stämmer, men de räknar ut den hyra du får ta ut på att dessa lägenheter håller en högre standard och sedan sätter de hyran där den skulle hamna vid jämvikt. (Att de tror att de kan räkna ut priser är i sig absurt, men det är så systemet fungerar).
Det kallas kvalitetshyra har jag för mig, och är en utökning på bruksvärdessystemet vi har.
Du får inte ta ut marknadshyra för nya bostäder, det är fortfarande hårt prisreglerat, bara att de tillåter en högre hyra nu. En högre hyra betyder inte nödvändigtvis marknadshyra. Man kan få en uppfattning om marknadshyran ifrån de som hyr ut i andrahand.
Det kallas kvalitetshyra har jag för mig, och är en utökning på bruksvärdessystemet vi har.
Du får inte ta ut marknadshyra för nya bostäder, det är fortfarande hårt prisreglerat, bara att de tillåter en högre hyra nu. En högre hyra betyder inte nödvändigtvis marknadshyra. Man kan få en uppfattning om marknadshyran ifrån de som hyr ut i andrahand.
Citat:
Är det verkligen så? Det var länge sedan jag bodde i HR i Sverige, men då var det nog ett slags "tillsvidarekontrakt" med indexering av hyra jag skrev på. Där jag bor nu är det normala treårskontrakt som övergår i nioårskontrakt om inget sägs senast tre månader innan övergången. Jag tror att ett sådant system skulle funka bra i Sverige också när man hamnat i en stabil situation. Det stora problemet är väl att hantera övergången...
Tror det normala är att det omförhandlas varje år. Tycker det låter som en bra idé att kasta ut alla fackpampar och pensionärer ifrån innerstan. Varför ska de bo precis vid jobben?