2013-12-23, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Jag får nog vara lite tydligare. I nybyggen får du ta ut högre hyra, det stämmer, men de räknar ut den hyra du får ta ut på att dessa lägenheter håller en högre standard och sedan sätter de hyran där den skulle hamna vid jämvikt. (Att de tror att de kan räkna ut priser är i sig absurt, men det är så systemet fungerar).

Det kallas kvalitetshyra har jag för mig, och är en utökning på bruksvärdessystemet vi har.

Du får inte ta ut marknadshyra för nya bostäder, det är fortfarande hårt prisreglerat, bara att de tillåter en högre hyra nu. En högre hyra betyder inte nödvändigtvis marknadshyra. Man kan få en uppfattning om marknadshyran ifrån de som hyr ut i andrahand.
Jag tror att vi sparkar mot samma mål, det verkar som det bara är hur vi uttrycker oss som skiljer.

Citat:
Tror det normala är att det omförhandlas varje år. Tycker det låter som en bra idé att kasta ut alla fackpampar och pensionärer ifrån innerstan. Varför ska de bo precis vid jobben?
Är det verkligen så? Det var länge sedan jag bodde i HR i Sverige, men då var det nog ett slags "tillsvidarekontrakt" med indexering av hyra jag skrev på. Där jag bor nu är det normala treårskontrakt som övergår i nioårskontrakt om inget sägs senast tre månader innan övergången. Jag tror att ett sådant system skulle funka bra i Sverige också när man hamnat i en stabil situation. Det stora problemet är väl att hantera övergången...
Citera
2013-12-27, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Jag tror att vi sparkar mot samma mål, det verkar som det bara är hur vi uttrycker oss som skiljer.

Kan vara så. Jag tycker dock det är fel att säga att eftersom man tillåter högre pris på nya bostäder så skulle det betyda att hyresmarknaden inte var reglerad. Priset som sätts, och låtsas räknas ut som om det vore jämvikt, är i vilket fall inte korrekt även om vi ska tro man kan räkna ut priser på det viset, eftersom bostadsmarknaden är långt från jämvikt. Och om man vill stimulera nybyggen så bör hela poängen vara att man ska faktorisera in det faktum att hyresmarknaden är så långt ifrån jämvikt som den är.

Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Är det verkligen så? Det var länge sedan jag bodde i HR i Sverige, men då var det nog ett slags "tillsvidarekontrakt" med indexering av hyra jag skrev på. Där jag bor nu är det normala treårskontrakt som övergår i nioårskontrakt om inget sägs senast tre månader innan övergången. Jag tror att ett sådant system skulle funka bra i Sverige också när man hamnat i en stabil situation. Det stora problemet är väl att hantera övergången...

Jag tror det varierar vilt.

Assar Lindbeck har skrivit lite om hur man skulle kunna inför en övergång. Jag tror dock det är lönlöst att prata i de termer att man ska fördela om förtjänsterna av nybyggen så att det inte slår mot de som hyr. Till den månen man lyckas göra det är månen man minskar vinstandelarna för nybyggen och således förlänger tiden innan man når jämvikt. Jag tror det bästa vore att man helt enkelt sätter ett stardatum för att hyresregleringarna ska försvinna långt in i framtiden. Då kommer vi få en del nybyggen även före samt enorma incitament för att planera nya byggen. Om man ska göra det ser jag dock helst att man först gör något åt den låghängande frukten i byggesregleringarna och den processen.

Nu är vi dock nog OT. Detta ska vara en läxtråd
Citera
2013-12-27, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Kan vara så. Jag tycker dock det är fel att säga att eftersom man tillåter högre pris på nya bostäder så skulle det betyda att hyresmarknaden inte var reglerad.
Jag med, tur att jag inte skrev så
Citera
2013-12-28, 12:42
Medlem
elaniors avatar
Tack för hjälpen alla inblandade!

Sedan har jag en sista fundering. Vi skriver ett arbete i mikro och jag har valt att skriva om den svenska skolan. Jag ska förklara problem och brister som har uppmärksammats med övergången från det statliga ägandet till det kommunala/privata ägandet av skolor. Sedan ska jag förklara detta med hjälp av ekonomisk teori.
Funderar på att skriva om övergången från en monopolmarknad till en mer marknadsliberalism? Vad tror ni om detta?

Skulle verkligen uppskatta all möjlig hjälp!
Citera
2013-12-28, 15:35
Medlem
Har en liten fråga där hjälp skulle uppskattas.

anta två länder, Land A och land B, där arbete är den enda produktionsfaktorn. Det finns tre varor, X,Y och Z. Arbetsåtgången är följande.

X Y Z

Land A 10 20 15

Land B 12 8 10

Beräkna det intervall som den relativa lönen (wA/wB) måste ligga mellan om land A exporterar 2 av varorna och land B exporterar 1 vara.

tack på förhand
Citera
2014-01-05, 16:51
Medlem
Mrad0s avatar
Hej!

Jag håller på med ett gymnasiearbete om finansiella kriser och har kommit in på ämnet "regleringar på finansmarknaden". Ämnet känns otroligt brett och det är svårt att få något sammanhang. Mitt mål är att på 1-2 sidor enkelt redogöra för hur regleringar ser ur idag. Jag har läst runt lite om bl.a. Basel II och III, men det känns lite avancerat. Någon som har några tips?
Citera
2014-01-05, 23:01
Medlem
Hej! Jag hade behövt hjälp med en uppgift som jag befarar är väldigt simpel.
Den lyder: Vad är den effektiva räntan på ett konto som ger årlig nominell ränta på 11.5% och ger kvartalsvis förräntning?

Svaret är 12.01%, men jag vet inte hur jag skall gå till väga för att komma dit.

Tack för hjälp!!
Citera
2014-01-06, 02:53
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VictoriaSv
Hej! Jag hade behövt hjälp med en uppgift som jag befarar är väldigt simpel.
Den lyder: Vad är den effektiva räntan på ett konto som ger årlig nominell ränta på 11.5% och ger kvartalsvis förräntning?

Svaret är 12.01%, men jag vet inte hur jag skall gå till väga för att komma dit.

Tack för hjälp!!

Räkna ut räntan bitvis för kvartal ett, sedan två etc... Det finns en formel i din bok för att simplifiera.
Citera
2014-01-08, 16:08
Medlem
Någon som kan förklara avkastningskurvan på ett bra sätt och varför priset på en obligation sjunker då räntan stiger? Jag tänker ju att om räntan stiger så ökar värdet, då borde väl priset öka?

Och varför en position på terminsmarknaden innebär exponering mot kreditrisk?
Citera
2014-01-08, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaerngott
Någon som kan förklara avkastningskurvan på ett bra sätt och varför priset på en obligation sjunker då räntan stiger? Jag tänker ju att om räntan stiger så ökar värdet, då borde väl priset öka?

Och varför en position på terminsmarknaden innebär exponering mot kreditrisk?

En obligation ger fasta betalningar (vi säger i nominellt belopp). Dessa penningars framtida reella värde minskas in inflationen ökar (räntan).

Som alltid finns risk att den som skall betala dig ej betalar.

Detta kan man försäkra sig emot, men då kan ju den du försäkrat dig hos ev gå under (kallas generellt couterbarty risk).
Citera
2014-01-10, 17:32
Medlem
Hej, jag sitter med ett häfte övningsuppgifter inför en kommande tentamen i Finansiell analys.

Information:
Förväntad avkastning aktie X: 12%
Förväntad avkastning aktie Y: 8%
Standardavvikelsen för avkastningen aktie X: 8%
Standardavvikelsen för avkastningen aktie Y: 5%
Korrelationskoefficienten mellan avkastningarna: 0,2

UPPGIFT: Beräkna förväntad avkastning och standardavvikelse för följande portföljer:

Portfölj 1: 50% av aktie X och 50% av aktie Y
Portfölj 2: 25% av aktie X och 70% av aktie Y
Portfölj 3: 75% av aktie X och 25% av aktie Y

Jag har räknat ut den förväntade avkastningen för samtliga portföljer 1) 10% 2) 9% 3) 11%

Hur går jag till väga för att räkna ut standardavvikelsen? Vad är det för formel som gäller??

FACIT: Standardavvikelsen skall bli 1) 5.12% 2) 4.59% 3) 6.37%
Citera
2014-01-13, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VictoriaSv
Hej, jag sitter med ett häfte övningsuppgifter inför en kommande tentamen i Finansiell analys.

Information:
Förväntad avkastning aktie X: 12%
Förväntad avkastning aktie Y: 8%
Standardavvikelsen för avkastningen aktie X: 8%
Standardavvikelsen för avkastningen aktie Y: 5%
Korrelationskoefficienten mellan avkastningarna: 0,2

UPPGIFT: Beräkna förväntad avkastning och standardavvikelse för följande portföljer:

Portfölj 1: 50% av aktie X och 50% av aktie Y
Portfölj 2: 25% av aktie X och 70% av aktie Y
Portfölj 3: 75% av aktie X och 25% av aktie Y

Jag har räknat ut den förväntade avkastningen för samtliga portföljer 1) 10% 2) 9% 3) 11%

Hur går jag till väga för att räkna ut standardavvikelsen? Vad är det för formel som gäller??

FACIT: Standardavvikelsen skall bli 1) 5.12% 2) 4.59% 3) 6.37%

Hur du summerar framgår här; obs att du har en correlation och en helt oberoende fördelningar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sum_of_normally_distributed_random_variables
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in