Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Eller i alla fall för het för Bergh. Känner inte till honom... är han månne en sån där timbroit som är ute efter att krossa facket genom att ösa på med somalier tills systemet brakar? Förstår att han vill sopa utbildningsparametern under mattan då. Vem ska väva Ikeamattor för 3 kr/tim i Sverige annars?
Jag förstår inte deras brist på självbevarelsedrift där. Om de fortsätter så kommer opinionen att se till att det inte blir någon invandring till slut. Om det är livsviktigt för näringslivet att hålla pipelinen öppen för arbetskraftsinvandring så borde de lobba för att få politikerna att sätta en kork i asylröret. Vill man rädda den bättre sortens invandring långsiktigt får man offra den sämre.
Bergh är nationalekonom med säte i Lund och jag har läst en del av honom de senaste åren. Han är i alla fall inte invandringskritisk utan din prognos ("timbroit som är ute efter att krossa facket...") är nog rättvisande i det avseendet. Politiskt tror jag dock att han står MP och FP nära. På sin blogg (berghs betraktelser) tangerar han då och då migrations- och integrationsfrågor och även om han aldrig hymlar med t.ex. invandrares låga sysselsättningsrgad så har jag aldrig sett honom kritisera invandringspolitiken direkt. Men han kan förstås ha ändrat sig.
Har för övrigt funderat lite på hur man ska "fixa" invandringspolitiken. SDs 10% är nog en väckarklocka för mången sosse och moderat (framför allt). Med tanke på att yttervänsterns gör vissa framsteg (V, F! och MP), dock inte så stora som media vill få det till (V still, MP ökar pga miljöfrågan och inte vänsterpolitik och F! är ett spännande mediaexperiment som PP och Junilistan och Ny demokrati), så är det oroväckande för S inför framtida regeringsbildningar. Jag ser det inte som uteslutet att vi får en bred regering bestående av S och M. En regering som försöker hitta konsensus i några riktigt heta frågor; invandringen, kvoteringen, försvaret, energin. Invandringspolitiken skulle då likformas efter europeiskt stuk. Det för att, precis som du säger, rädda arbetskraftsinvandringen. Det är samma trend som syns i hela Europa och Reinfeldts gode vän David Cameron driver själv linjen ganska hårt.