Citat:
Det finns bara en sak som kan trigga ett sådant paradigmskifte, och det är att ett eller flera sjuklöverpartier börjar tala sanning om asylinvandringen och beskriva den som ohållbar och tärande på välfärden. De vet att det är så, och M är det enda parti som faktiskt har talat om det, om än försiktigt och undflyende.Hösten 2007 sa Bildt och Billström till USA:s ambassadör i Bagdad att "utan ett regelverk för att skicka tillbaka tillståndslösa skulle invandringsproblemet skena okontrollerat i ett land med nio miljoner invånare". De sa dessutom att "de flyktingar som anlänt till Sverige efter 2003 var svårare att integrera i samhället, eftersom de kom 'blottställda, lågutbildade, och utan yrkes- eller språkkunskaper'."
I april 2009 åkte Billström på EU-turné för att försöka övertala andra medlemsländer om att dela på flyktingströmmen från Irak.
I juli 2010 sa Reinfeldt i en partiledardebatt i SVT: "om det är så att [antalet socialbidragstagare] stiger så vet jag vad det beror på, men om vi ska diskutera flyktingmottagning så får vi ha det som ett särskilt ämne tycker jag."
I juni 2011 sa Borg att "vi har ett socialbidragsberoende bland invandrare på över 50%" och att bidragsberoendet är "ett mycket stort samhällsproblem" och att "om vi ska ha så här pass stor invandring måste vi få upp sysselsättningsgraderna".
I februari 2013 sa Billström att "väljarna vill ha förändring i invandringen" och att "vi måste diskutera volymerna av dem som kommer".
För ett par veckor sedan var Billström åter igång och tjatade om att övriga EU måste "dela på flyktingbördan" och att "Vi kommer att hamna i en situation där fler och fler medlemsstater som Frankrike, som Tyskland, som Sverige, alla de nio som varje år gör 90 procent av jobbet, förr eller senare kommer att säga, hallå, vi köper inte det här."
Utöver riksdagsherrarna har vi såklart Bo Frank som varnat för den tickande socialbidragsbomben.
Detta skiljer M från övriga sjuklöverpartier eftersom inget av dem har ifrågasatt eller problematiserat asylinvandringen och dess omfattning och hållbarhet offentligt.
Eftersom vi VET att övriga EU givetvis inte kommer att lyssna på Billström denna gång heller, och eftersom vi VET att Syrienströmmen kommer att fortsätta i åratal, så går den svenska asyllinjen som ett snabbtåg rakt mot stupet. Det KOMMER att bli system overload, det ÄR inte hållbart i längden. Punkt.
Det finns alltså ingen andra utvägar än stopp eller krasch. Att man inte byter riktning i vare sig tal eller handling just nu handlar naturligtvis om att det är politiskt omöjligt pga SD. Det går inte att ge dem rätt mitt i en valrörelse. Men efter valet, som man kommer att förlora, har man chansen att göra en omläggning. Och när det kommer från M, som fakta, i form av slipad M-retorik, inleds paradigmskiftet. För ditintills har man kunnat avfärda invandringskritik som lögner, fabler, SD-fantasier, desinformation, rasistpropaganda. "Oss alla" kan avfärda Bylund och Bieler och till och med Sanandaji. Men att ge sig på M-varumärket med den sortens retorik... nej, så dumdristig är inte Scherman.
Kort sagt, jag tror på andra tongångar efter valet och jag kan inte se någon annan kandidat för projektet än M. Om inte de lyfter frågan kommer paradigmskiftet aldrig.