Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-23, 23:44
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Är 199 kr/kg för butiksstyckad entrecote "okej" pris eller dyrt?
Citera
2014-05-24, 00:21
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Är 199 kr/kg för butiksstyckad entrecote "okej" pris eller dyrt?

Skulle aldrig betala så mycket för en köttbit...
Citera
2014-05-24, 00:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
För färsk svensk är det semidyrt. Vill man ha svenskt rekommenderar jag City Gross, som dessutom har hög kvalitet. Annars tycker jag de brasilianska frysta på Maxi är ok, om det får tina långsamt i kyl.
Citera
2014-05-24, 00:53
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Nu var det inte riktigt det jag frågade efter. Men hade inte ens oxfilé för 199 kr/kg lockat??
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
För färsk svensk är det semidyrt. Vill man ha svenskt rekommenderar jag City Gross, som dessutom har hög kvalitet. Annars tycker jag de brasilianska frysta på Maxi är ok, om det får tina långsamt i kyl.
Jag köpte entrecoten på en mindre ICA-butik så hade inte så många alternativ. Men så fruktansvärt dyrt kändes det trots allt inte.
Citera
2014-05-24, 01:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Nu var det inte riktigt det jag frågade efter. Men hade inte ens oxfilé för 199 kr/kg lockat??

Oxfilé är överreklamerat och inte värt dom obscena prislapparna dom sätter på stackarn. Ska vara en jäkligt fin välmelerad bit för att jag skulle vara villig att betala den prislappen.
Citera
2014-05-24, 11:09
Medlem
Hur använder man en kaffekokare (ej bryggare)? Den består av tre delar; en botten som är gjord att stå mot spisen, en kopp/filter med en pinne på och en toppdel som är utformad som en kanna. Koppen kan sättas ihop med botten och sen kan man skruva ihop botten och toppen.

Trodde helt enkelt jag skulle fylla den övre delen med vatten och koppen med kaffe, och sen skulle vattnet droppa igenom kaffet/filtret vid kokning. Det verkar inte fungera.
Citera
2014-05-24, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Hur använder man en kaffekokare (ej bryggare)? Den består av tre delar; en botten som är gjord att stå mot spisen, en kopp/filter med en pinne på och en toppdel som är utformad som en kanna. Koppen kan sättas ihop med botten och sen kan man skruva ihop botten och toppen.

Trodde helt enkelt jag skulle fylla den övre delen med vatten och koppen med kaffe, och sen skulle vattnet droppa igenom kaffet/filtret vid kokning. Det verkar inte fungera.
Det låter som en mockabryggare.
Fyll botten med vatten upp till där ventilen (en metallpryl) börjar, inte över den. Jag brukar använda vatten som jag kokat upp i vattenkokare. Koppen fylls till bredden med kaffe och man pressar ner kaffet med en sked eller särskild press så att kaffet får mycket smak. Sätt i koppen i botten och skruva ihop kokaren. Sätt den på en kokhet platta. Det bör inte ta mer än någon minut att brygga kaffet. Ta bort bryggaren när den börjar bli tystare.
Citera
2014-05-24, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det låter som en mockabryggare.
Fyll botten med vatten upp till där ventilen (en metallpryl) börjar, inte över den. Jag brukar använda vatten som jag kokat upp i vattenkokare. Koppen fylls till bredden med kaffe och man pressar ner kaffet med en sked eller särskild press så att kaffet får mycket smak. Sätt i koppen i botten och skruva ihop kokaren. Sätt den på en kokhet platta. Det bör inte ta mer än någon minut att brygga kaffet. Ta bort bryggaren när den börjar bli tystare.
Jaha, man ska ha vattnet i botten alltså. Tack så mycket för hjälpen!
Citera
2014-05-28, 07:44
Medlem
JohnniePumas avatar
Har någon ett bra recept på jordärtskockspuré, går det att göra purén i förväg och därefter värma upp den eller blir det bättre om man endast genomför vissa moment i förväg och sedan monterar ihop den strax innan servering?
Citera
2014-05-28, 18:50
Medlem
Kan jag ersätta bourbon whiskey till en BBQ-sås med något annat?
Citera
2014-05-28, 19:02
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Kan jag ersätta bourbon whiskey till en BBQ-sås med något annat?

Gissning, men kanadensisk whisky typ Lord Calvert eller Black Velvet, eller irländsk whiskey, typ Tullamore Dew. Tennessee whiskey som Jack Daniel's lär ju funka, eftersom det passar in på definitionen av bourbon.
Citera
2014-05-28, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Gissning, men kanadensisk whisky typ Lord Calvert eller Black Velvet, eller irländsk whiskey, typ Tullamore Dew. Tennessee whiskey som Jack Daniel's lär ju funka, eftersom det passar in på definitionen av bourbon.

Syftade på icke-alkoholhaltig dryck, men tack iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in