2014-05-22, 04:58
Medlem
Tro mig jag drog ut på delgivnings kvittot tills kronofogden sa att en delgivnkngsman va påväg:/ ....det som har hänt nu är att kronofogden har fått mitt delgivningskvitto med bestridande på. Vivus har nu fram till den 18e på sig nu o bestämma sig om de blir avbetalningsplan elr om dom ska skicka de vidare till tingsrätten o jag vette fan va de blir av dom 2 alternativen:/ jag bönar o ber att de blir en avbetalningsplan. Om dom skickar de vidare till tingsrätten efter den 18e..hur många dar veckor brukar ringsrätten ha på sig innan dom bestämmer sig för hure blir?:/ blir ja meddelad via brev??

Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143
Nej du det är inte idiotiskt någonstans. Du har ett genuint intresse för juridik jättebra men snälla har du inte 100%ig kunskap så skrämt inte upp folk med ditt jävla SKITSNACK!.
tussan du gjorde delvis rätt vid ditt bestridande. Egentligen skulle du ha hållt dig undan genom att inte skriva under delgivningskvittot till att börja med för att vinna tid. Det viktigaste för dig bör vara att undvika en betalningsanmärkning och inte skämmas för nu är det som är. Tro mig jag har haft en anmärkning för en pissgrej och det är jävligt jobbigt att ha en hängandes över sig.

Nu när du bestridit kravet så kopplas KFM ur och Vivus har två alternativ antingen så drar dom tillbaka ärendet föga troligt. Eller så tar dom det till rätten för att få ett konstaterande på att deras krav på dig är korrekt. Sådana här mål är inte prioriterade av rätten så det kommer dröja flera månader innan det tas upp till muntlig förhandling. Och även när du kommer dit och förlorar vilket du kommer göra så blir det ingen anmärkning utan rätten utfärdar en dom mot dig där de kommer säga att vivus har ett korrekt krav på dig som ska betalas inom 3 veckor. Betalar du inte inom den tiden så skickas det till KFM och blir en anmärkning.

Så jo handläggaren du talade med på KFM gjorde dig ditt livs tjänst ska du veta om du inte har någon anmärkning, du bör pussa hens fötter när du klarat dig ur det här.
Senast redigerad av tussan90 2014-05-22 kl. 05:03.
Citera
2014-05-22, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tussan90
Tro mig jag drog ut på delgivnings kvittot tills kronofogden sa att en delgivnkngsman va påväg:/ ....det som har hänt nu är att kronofogden har fått mitt delgivningskvitto med bestridande på. Vivus har nu fram till den 18e på sig nu o bestämma sig om de blir avbetalningsplan elr om dom ska skicka de vidare till tingsrätten o jag vette fan va de blir av dom 2 alternativen:/ jag bönar o ber att de blir en avbetalningsplan. Om dom skickar de vidare till tingsrätten efter den 18e..hur många dar veckor brukar ringsrätten ha på sig innan dom bestämmer sig för hure blir?:/ blir ja meddelad via brev??

Vivus kommer med stor sannolikhet att dra detta till Tingsrätten och du kommer att kallas dit för en kortare förhandling där din skuld fastställs. Ärendet återgår till KFM nu på ett ännu större belopp då du också får betala Vivus kostnader för att det kom upp i Tinget.... Någon avbetalningsplan är knappast aktuell eftersom de redan tidigare sagt nej till den...
Tingsrätten kallar dig medelst brev....
Citera
2014-05-22, 09:07
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:
Alltså jag förstår att du är väldigt nervös och orolig men försök ta två djupa andetag och läs om mitt inlägg. Ditt MÅL bör vara att undvika anmärkning eller hur? Nu har du gjort det första i den processen bestridit det och tagit det till rätten. Du behöver ju inte ett skriftligt beslut om avbetalningsplan eller hur? Lägg undan pengar på eget bevåg under tiden processen fortlöper, du hade ett jobb såg ja. På max 3 månader så ska du ha kunnat ordna fram 15 papp som det hela kan komma att kosta dig +- 1000 SEK.

Du kommer få besked från TR att du blivit stämd och ni kommer ha skriftväxling. Även där DRA ut på tiden så länge du bara kan för varje skriftväxling, 3 veckor i stöten. Det blir mkt tid om det ska in några bilagor eller dylikt. Samt att när det väl blir dags för förhandling så kan du ringa in dig sjuk eller liknande och lämna förhinder 1 eller 2 ggr DET är HELT OK.

Som du ser så finns det extremt många sätt att dra ut på tiden mycket. Och kan du inte efter så här lång tid som det går att ordna fram åt dig fixa fram 15 tusen kronor ja då förtjänar du fan att gå runt med en sketen anmärkning och sova i ett grovsoprum.
Citera
2014-05-22, 11:37
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143
Alltså jag förstår att du är väldigt nervös och orolig men försök ta två djupa andetag och läs om mitt inlägg. Ditt MÅL bör vara att undvika anmärkning eller hur? Nu har du gjort det första i den processen bestridit det och tagit det till rätten. Du behöver ju inte ett skriftligt beslut om avbetalningsplan eller hur? Lägg undan pengar på eget bevåg under tiden processen fortlöper, du hade ett jobb såg ja. På max 3 månader så ska du ha kunnat ordna fram 15 papp som det hela kan komma att kosta dig +- 1000 SEK.

Du kommer få besked från TR att du blivit stämd och ni kommer ha skriftväxling. Även där DRA ut på tiden så länge du bara kan för varje skriftväxling, 3 veckor i stöten. Det blir mkt tid om det ska in några bilagor eller dylikt. Samt att när det väl blir dags för förhandling så kan du ringa in dig sjuk eller liknande och lämna förhinder 1 eller 2 ggr DET är HELT OK.

Som du ser så finns det extremt många sätt att dra ut på tiden mycket. Och kan du inte efter så här lång tid som det går att ordna fram åt dig fixa fram 15 tusen kronor ja då förtjänar du fan att gå runt med en sketen anmärkning och sova i ett grovsoprum.

Annars så kan ju du läsa alla våra och Tussens kommentarer. Då ser du att hon inte bryr sig om att få en betalningsamärkning eftersom hon redan har en.

Hon har också berättat att hon kommer att kunna betala skulden inom 3 månader.

Läs!
Citera
2014-05-22, 12:34
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Du din fjant, du klarar inte ens av att citera.

Och du, fjant, vi har pratat med henne om detta så det räcker och blir över, även i ett annat topic, och det är absolut inget du har sagt som vi inte redan har gått igenom.
Hon har redan skrivit under degivningen eftersom hon åkte dit och gjorde det.

Hahaha ditt patetiska avskräde till människa såg det på långt håll att du skulle kolla min posthistorik haha aja skit samma.

Du skulle bara veta vad jag hade gjort med dig och hur Anabolaarg jag hade blivit på ditt kranium. Gå nu ut och låtsas att du kan något i världen.
Citera
2014-05-23, 01:01
Medlem
Jag kommer göra allt för att detta ska va betald inom 3 månader...

Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Annars så kan ju du läsa alla våra och Tussens kommentarer. Då ser du att hon inte bryr sig om att få en betalningsamärkning eftersom hon redan har en.

Hon har också berättat att hon kommer att kunna betala skulden inom 3 månader.

Läs!
Citera
2014-05-23, 08:03
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Jag kommer göra allt för att detta ska va betald inom 3 månader...

Det är jättebra, detta fxar du, håll dig till din plan bara. Lycka till och återkom gärna och berätta hur det gick, eller om du har fler frågor
Citera
2014-05-26, 21:21
Avslutad
Om man har fått hem ett brev om delgivning, gör man då bäst i att skriva på samt betala av skulden eller gör man bäst i att bara betala av skulden direkt? Vad händer om man betalar av men inte skriver på delgivning?
Citera
2014-05-27, 09:34
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Om man har fått hem ett brev om delgivning, gör man då bäst i att skriva på samt betala av skulden eller gör man bäst i att bara betala av skulden direkt? Vad händer om man betalar av men inte skriver på delgivning?

Har det gått till "delgivning" så är det samma sak som om du pyntar skulden direkt. Inte någon "mer" eller "grövre" anmärkning således. Skadan blir alltså inte större om det gått till delgivning.
Citera
2014-05-28, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck

Betalar du behöver du inte skriva på föreläggandet, då ska sökande återkalla målet och allt är frid och fröjd
Citera
2014-05-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Har det gått till "delgivning" så är det samma sak som om du pyntar skulden direkt. Inte någon "mer" eller "grövre" anmärkning således. Skadan blir alltså inte större om det gått till delgivning.

Om man inte är enskild näringsidkare, då åker "anmärkningen" på plats direkt på föreläggandet.
Citera
2014-06-03, 22:01
Medlem
Horrorgrams avatar
Hej,

Detta är åt en väns räkning som hamnat i ekonomiskt trubbel.

Han fick hem papper förra veckan där han skulle skriva i nått och skicka tillbaka samt två skulder på vardera 2500 kr.

Han hade även 10 dagar på sig att betala till inkassobolagen och då skulle ärendet inte gå vidare. Men han har inga pengar och själv är jag student.

Nu till min fråga. Han får ju tillbaka på skatten, kommer kronofogen ta dessa även fast det inte har gått 10 dagar och att han fått en chans att betala till inkassobolagen?

Hur funkar det?

Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in