2013-03-05, 22:02
  #397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NO-NOOB
Fogden har jagat mig ett bra tag nu men jag har lyckats hålla mig undan, har cash nu så jag ska betala av lite skulder men måste jag betala till fogdeäcklet eller kan jag tex Betala direkt till Svenivars AB och slippa fogdens avgifter?

Seriösa svar tack!

Edit: FIY (bra att veta) Så gjorde jag tabben en gång att öppna dörren när asgamen stod där han frågade om jag hette *No-noob* och jag svarade NEJ! Drog till med ett namn och personnummer och sa att NO-noob var ute på resande fot, det fungerade, gamen gick iväg!

Ta hand om er!

Ligger skulderna för utmätning så spelar det inte någon roll vem du gör betalningen till. Har du tänkt att försöka göra upp om avbetalningsplaner får du vända dig till svenivars AB och andra intresserade och be dem återkalla verkställigheten. på så vis slipper du undan 600 kr grundavgift per år och enskilt mål.

Du KAN om du gör inbetalningar till kfm ringa deras kundtjänst först och ta reda på skuldnummer/ärendenummer för respektive skuld. Är du sedan fiffig betalar du och anger ditt personnummer och en specifik skuld som i första hand ska avräknas, välj då den skuld med högst ränta först, på så vis tickar det ju på mindre ränta sedan.. i meddelanderutan blir det alltså "no-noobs personnummer, skuld nr 7 avräknas i första hand"
Pröjsar du dessutom av en hel skuld hos kfm så blir det ju en grundavgift om året mindre framöver.
Citera
2013-03-12, 00:26
  #398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Ligger skulderna för utmätning så spelar det inte någon roll vem du gör betalningen till. Har du tänkt att försöka göra upp om avbetalningsplaner får du vända dig till svenivars AB och andra intresserade och be dem återkalla verkställigheten. på så vis slipper du undan 600 kr grundavgift per år och enskilt mål.

Du KAN om du gör inbetalningar till kfm ringa deras kundtjänst först och ta reda på skuldnummer/ärendenummer för respektive skuld. Är du sedan fiffig betalar du och anger ditt personnummer och en specifik skuld som i första hand ska avräknas, välj då den skuld med högst ränta först, på så vis tickar det ju på mindre ränta sedan.. i meddelanderutan blir det alltså "no-noobs personnummer, skuld nr 7 avräknas i första hand"
Pröjsar du dessutom av en hel skuld hos kfm så blir det ju en grundavgift om året mindre framöver.

Detta går dock inte att göra i krav från staten där de som legat längst (eller vissa med prioritet) betalas först. Men till enskilda fordringsägare går det! Bara som en parantes till ditt i övrigt korrekta inlägg!
Citera
2013-03-12, 06:37
  #399
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D1891
Detta går dock inte att göra i krav från staten där de som legat längst (eller vissa med prioritet) betalas först. Men till enskilda fordringsägare går det! Bara som en parantes till ditt i övrigt korrekta inlägg!

Det går att göra riktade betalningar även om man har prioriterade statliga (allmänna skulder) också. Vid löneutmätning så går dock de prioriterade allmänna skulderna först och övriga mål får pengar först när prioskulderna är färdigbetalda. Om KFM hittar pengar på ett bankkonto eller dyligt gäller inte heller prioriteringsordningen utan alla skulder får en till skuldstorleken proportionelig del.
Jag är dock inte säker på om man kan "välja och vraka" bland de allmänna målen, men med egna frivilliga inbetalningar borde det funka?

Källa? Samtal med en kronofogde för ngt år sedan som sa att statens gräddfil begränsades till enbart löneutmätning 2004 (tror jag det var), samt egen erfarenhet när jag hjälpt en släktning med både prioriterade och oprioriterade skulder, där vi av ränteskäl betalat in pengar på enskilda mål trots att det i det fallet låt prioriterade underhållsstödsskulder för indrivning.
Det finns att läsa om det i utsökningsbalken också, jag är dock på tok för trött nu för att reda ut vart tusan det står
Citera
2013-03-12, 09:15
  #400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Det går att göra riktade betalningar även om man har prioriterade statliga (allmänna skulder) också. Vid löneutmätning så går dock de prioriterade allmänna skulderna först och övriga mål får pengar först när prioskulderna är färdigbetalda. Om KFM hittar pengar på ett bankkonto eller dyligt gäller inte heller prioriteringsordningen utan alla skulder får en till skuldstorleken proportionelig del.
Jag är dock inte säker på om man kan "välja och vraka" bland de allmänna målen, men med egna frivilliga inbetalningar borde det funka?

Källa? Samtal med en kronofogde för ngt år sedan som sa att statens gräddfil begränsades till enbart löneutmätning 2004 (tror jag det var), samt egen erfarenhet när jag hjälpt en släktning med både prioriterade och oprioriterade skulder, där vi av ränteskäl betalat in pengar på enskilda mål trots att det i det fallet låt prioriterade underhållsstödsskulder för indrivning.
Det finns att läsa om det i utsökningsbalken också, jag är dock på tok för trött nu för att reda ut vart tusan det står

Så kan det vara. Att man kan betala in pengar till enskilda mål trots att det finns allmänna mål är jag med på. Men jag tror inte man kan välja bland sina a-mål och rikta pengarna på något specifikt utan det delas upp proportionellt!
Citera
2013-03-14, 19:30
  #401
Medlem
Jag vet inte om jag placerar detta rätt... Jag har för första gången i mitt liv bestridit en faktura. Jag fick ett brev hem gällande att sälja min mobil. Portot var betalt.

Problemet är att jag inte beställt det och det heller inte krävdes inloggning för att beställa ett sånt paket. Följaktligen så struntade jag i smsen som sade att de inte mottagit min mobil. Efter andra smset beslöt jag mig för att maila och säga att jag inte skulle sälja min mobil och att det blivit ett misstag. Då sade de att de skulle skicka mig en faktura på "uteblivet material" eller något sådant. Jag fick fakturan som pdf tillsammans med mailet för ett par timmar sen och skrev att jag bestred. Det var tre dagars förfallodag på fakturan. Fick till svar att de noterade min bestridan och att de i morgon skulle skicka ärendet vidare till Kronofogden. Då skrev jag att jag inte ville dra in KFM för 75spänn och att jag ska betala.

Nu är min fråga: Är det så här det går till när man bestrider en faktura? Skickas den då direkt till Kronofogden? Vad händer isåfall efter det?
Citera
2013-03-14, 19:48
  #402
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashinthenight
Då skrev jag att jag inte ville dra in KFM för 75spänn och att jag ska betala.
duktig....böj dig framåt och sära på skinkorna bara

Citat:
Nu är min fråga: Är det så här det går till när man bestrider en faktura? Skickas den då direkt till Kronofogden? Vad händer isåfall efter det?
Hade bara varit att bestrida det till kfm också sen händer inte så mycket mer från deras sida, då kan företaget välja mellan att släppa det hela eller ta det till domstol och då måste dom visa på att du gjort en beställning.
Citera
2013-03-14, 19:59
  #403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
duktig....böj dig framåt och sära på skinkorna bara

Jag förstår var du menar men jag sade så för jag precis börjat att kravla mig ur en långvarig skuld hos KFM och för att jag inget nytt fått skickat dit på över två år. Jag är ingen mes annars men ibland måste man fråga sig om vissa saker är det värda det och jag kom fram till att jag hellre betalar 75 spänn till dom än att de drar det till KFM.

Citat:
Hade bara varit att bestrida det till kfm också sen händer inte så mycket mer från deras sida, då kan företaget välja mellan att släppa det hela eller ta det till domstol och då måste dom visa på att du gjort en beställning.

Så om de lämnar till KFM och jag säger till KFM att jag bestrider så blir det per automatik inte en betalningsanmärkning eller hur? Om jag betalar och de kontaktar KFM innan de sett min betalning: Då kan det väl inget bli med KFM eftersom jag betalat.

Jag kan förstå om det är dumma och självklara frågeställningar för en del men jag är orolig... jag vill inte ner i skiten igen för en sån liten summa.
Citera
2013-03-14, 20:35
  #404
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashinthenight
Jag förstår var du menar men jag sade så för jag precis börjat att kravla mig ur en långvarig skuld hos KFM och för att jag inget nytt fått skickat dit på över två år. Jag är ingen mes annars men ibland måste man fråga sig om vissa saker är det värda det och jag kom fram till att jag hellre betalar 75 spänn till dom än att de drar det till KFM.



Så om de lämnar till KFM och jag säger till KFM att jag bestrider så blir det per automatik inte en betalningsanmärkning eller hur? Om jag betalar och de kontaktar KFM innan de sett min betalning: Då kan det väl inget bli med KFM eftersom jag betalat.

Jag kan förstå om det är dumma och självklara frågeställningar för en del men jag är orolig... jag vill inte ner i skiten igen för en sån liten summa.


Dom ansöker först om ett betalningsföreläggande (som du tänkte bestrida även det..) och det är inte en "betalningsanmärkning". Anmärkningen kommer först när kfm meddelar utslag i ärendet och något sånt blir det inte om du bestrider föreläggandet.

Om du bestrider så får sökanden välja om denne vill gå till tingsrätten för att få en dom där skulden fastställs, den kan då använda som executionstitel (Stavning? ) och lämna till kronofogden för att få in pengarna, anmärkningen skulle då uppstå i och med att domen lämnas till kfm för verkställighet.
Citera
2013-03-14, 20:48
  #405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Dom ansöker först om ett betalningsföreläggande (som du tänkte bestrida även det..) och det är inte en "betalningsanmärkning". Anmärkningen kommer först när kfm meddelar utslag i ärendet och något sånt blir det inte om du bestrider föreläggandet.

Om du bestrider så får sökanden välja om denne vill gå till tingsrätten för att få en dom där skulden fastställs, den kan då använda som executionstitel (Stavning? ) och lämna till kronofogden för att få in pengarna, anmärkningen skulle då uppstå i och med att domen lämnas till kfm för verkställighet.

Jag tackar för ditt svar och känner mig nu mycket lugnare. Jag betalar och glömmer detta så blir det inget bråk i onödan. Man får välja sina strider ibland och jag känner att 75 spänn är billigt för att kunna sova bra på nätterna. Lät det dramatiskt?
Citera
2013-03-22, 17:36
  #406
Medlem
Konofogen utmätning, står skriven hos mina föräldrar! Hjälp någon!

Hej!

Jag står som skriven hos mina föräldrar, har en skuld hos kronofogen. Jag har fått ett brev om att dom ska komma hit om 2 veckor för en utmätning. Jag har en dator och en tv på mitt rum. Hur kan jag komma undan med detta, och dessutom inte riskera att dom tar mina föräldrars saker! Snälla någon kunnig inom samtalsämnet hjälp, uppskattar alla svar/erfarenheter!

Mvh.
Erik
Citera
2013-03-22, 17:42
  #407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekan22
Hej!

Jag står som skriven hos mina föräldrar, har en skuld hos kronofogen. Jag har fått ett brev om att dom ska komma hit om 2 veckor för en utmätning. Jag har en dator och en tv på mitt rum. Hur kan jag komma undan med detta, och dessutom inte riskera att dom tar mina föräldrars saker! Snälla någon kunnig inom samtalsämnet hjälp, uppskattar alla svar/erfarenheter!

Mvh.
Erik

De tar inga saker som inte är dina.
De tar inte datorn eller TVn om det inte är "dyra" saker.

Det hela låter mycket märkligt eftersom "utmätningsbesök" numera är väldigt ovanliga om de inte har förhandsinfo på att det finns betydande värden att säkra.
Citera
2013-03-22, 17:48
  #408
Medlem
Jag står ensam skriven på en bostadsrätt, medans mina föräldrar står skrivna på vår tidigare hyresrätt för att min bror bor där, han har ett deltidsjobb och fick därför inte stå på förstahanskontraktet. Men mina föräldrar bor ju här och det syns tydligt. Jag har ett rum i bostadsrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in