2014-05-17, 13:16
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tussan90
om kronofogden skickar hem papper om löneutmätning hur fort brukar man ha på sig då innan papprena ska va inne?:/

Du kommer inte behöva skicka in några papper, KFM kommer enbart informera dig om att löneutmätning påbörjas. Dom kontaktar arbetsgivaren direkt och du behöver inte göra något som helst. Sedan kommer du enbart få resterande lön utbetalat efter att KFM har fått sitt.

KFM kan vara ganska snabba på att få igång en löneutmätning.
Citera
2014-05-17, 13:18
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Tack för kloka svar..usch känner mig korkad nu som bestred detta men nu e gjort e gjort:/ jag hoppas iaf att dom går led på avbetalnings plan

Jag säger inte detta för att vara elak, men:

Ärligt talat, varför skulle de gå med på det nu? De gick inte med på det innan skulden förfallit, och nu har du dessutom krånglat och kostat dem tid. Sannolikehten är nog större att du har en stämpel i stil med "strulkund" i deras system nu.

Det mest kostnadseffektiva för dem i detta läge är helt enkelt att låta processen ha sin gång och dra dig till tingsrätten.

Återigen, du kan såklart närsomhelt frivilligt kontakta dem, och försöka förhandla igen. Gör det isåfall INNAN de hunnit få svaret på bestridandet.
Citera
2014-05-17, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag säger inte detta för att vara elak, men:

Ärligt talat, varför skulle de gå med på det nu? De gick inte med på det innan skulden förfallit, och nu har du dessutom krånglat och kostat dem tid. Sannolikehten är nog större att du har en stämpel i stil med "strulkund" i deras system nu.

Det mest kostnadseffektiva för dem i detta läge är helt enkelt att låta processen ha sin gång och dra dig till tingsrätten.

Återigen, du kan såklart närsomhelt frivilligt kontakta dem, och försöka förhandla igen. Gör det isåfall INNAN de hunnit få svaret på bestridandet.

Att jag bestred va för att andra ja pratat me som haft me vivus o göra...vivus vägrade avbetalnings plan o peronen bestred och det gick till tingsrätten o efter de va de inga problem me avbetalningsplan. Men va ska ja göra nu då????:*( Ska ja ringa vivus o säga som det är att jag har bestridit men ångrat mig...försöka med en avbetalningsplan igen?:/ nä känns åt helvete. Från den dagen jag skrev under föreläggandet hur många dagar dröjer de innan de blir utslag??:/ har för mig de e 17 dagar? Då kan dom ju börja driva in skulden o jag har inget av värde här hemma...är livrädd dom ska ta min ena bil dock e den avställd pga av att den e trasig o inte gick igenom besiktningen har inte haft råd o laga de än...bilen e värd ca 13 tusen...kan dom ta den? Läste på kronofogdens hemsoda att dom tar först de som är minst skada...o kan man betala sin skuld med löneutmätning på 3 månader så nöjer kronofogden endast me de elr hur funkar de!???:/ Känner mej helt lost nu..
Citera
2014-05-17, 15:18
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Att jag bestred va för att andra ja pratat me som haft me vivus o göra...vivus vägrade avbetalnings plan o peronen bestred och det gick till tingsrätten o efter de va de inga problem me avbetalningsplan. Men va ska ja göra nu då????:*( Ska ja ringa vivus o säga som det är att jag har bestridit men ångrat mig...försöka med en avbetalningsplan igen?:/ nä känns åt helvete. Från den dagen jag skrev under föreläggandet hur många dagar dröjer de innan de blir utslag??:/ har för mig de e 17 dagar? Då kan dom ju börja driva in skulden o jag har inget av värde här hemma...är livrädd dom ska ta min ena bil dock e den avställd pga av att den e trasig o inte gick igenom besiktningen har inte haft råd o laga de än...bilen e värd ca 13 tusen...kan dom ta den? Läste på kronofogdens hemsoda att dom tar först de som är minst skada...o kan man betala sin skuld med löneutmätning på 3 månader så nöjer kronofogden endast me de elr hur funkar de!???:/ Känner mej helt lost nu..

Jag personligen tycker det är fullkomligt idiotiskt att dra en så liten skuld till tingsrätten om man ser på vilka konsekvenser det kan få för dig framöver, jag begriper inte vilken sorts människor som ger ett sådant råd. Men, du agerar såklart som du vill.

Ja, självklart kan de ta bilen. Men det är inte sannolikt att de gör det om du, precis som du själv skrev, bedöms att klara skulderna på rimlig tid genom löneutmätning.

Eftersom du bestridit skulden som kommer det inte att bli något utslag från Kronofogden. Det känns lite som om du har läst/hört en massa och blandar högt och lågt ifrån det.
Citera
2014-05-17, 17:07
Medlem
Citat:
Jag personligen tycker det är fullkomligt idiotiskt att dra en så liten skuld till tingsrätten om man ser på vilka konsekvenser det kan få för dig framöver, jag begriper inte vilken sorts människor som ger ett sådant råd. Men, du agerar såklart som du vill.

Ja, självklart kan de ta bilen. Men det är inte sannolikt att de gör det om du, precis som du själv skrev, bedöms att klara skulderna på rimlig tid genom löneutmätning.

Eftersom du bestridit skulden som kommer det inte att bli något utslag från Kronofogden. Det känns lite som om du har läst/hört en massa och blandar högt och lågt ifrån det.

Fick precis mail från en tjej som va i exakt samma sits:/ hon bestred,ärendet gick tebax te vivus o te tingsrätten o vivus gick te tingsrätten o vivus hörde av sig te henne o gick me på avbetalningsplan 2500kr per månad o kunde hon betala in mer vare bara o betala in.... jag håller ju tummarna att de ska bli så men kan ju bli raka motsatsen ist.... ja vettefan ja hoppas de löser sig skapligt de här:s
Citera
2014-05-19, 20:52
Medlem
starfaces avatar
Har en fråga är det nån som vet hurvida kronofogden kan komma år pengar på ett bankkonto i ett annat EU land? Har skulder hos kronokalle men har ett bankkonto i annat EU-land (ej Norden) som jag använder som privatkonto.
Får jag någon förvarning från min utländska bank ifall KFM vill dra pengar eller kan pengarna bara spärras?

Tack på förhand
Citera
2014-05-19, 22:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starface
Har en fråga är det nån som vet hurvida kronofogden kan komma år pengar på ett bankkonto i ett annat EU land? Har skulder hos kronokalle men har ett bankkonto i annat EU-land (ej Norden) som jag använder som privatkonto.
Får jag någon förvarning från min utländska bank ifall KFM vill dra pengar eller kan pengarna bara spärras?

Tack på förhand

Ja, myndigheterna kan samarbeta över landsgränserna inom EU utan några större problem.
Nej, du får självklart ingen förvarning.
Citera
2014-05-19, 23:26
Medlem
starfaces avatar
Citat:
Ja, myndigheterna kan samarbeta över landsgränserna inom EU utan några större problem.
Nej, du får självklart ingen förvarning.

Om man söker sig till banker utanför EU då har KFM samma möjligheter även där? Det är inga större summor vi pratar utan vill mest kunna ha mitt privatkonto med visa kort ifred iom att man är
Brännmärkt av svenska banker.
Citera
2014-05-19, 23:27
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Om man söker sig till banker utanför EU då har KFM samma möjligheter även där? Det är inga större summor vi pratar utan vill mest kunna ha mitt privatkonto med visa kort ifred iom att man är
Brännmärkt av svenska banker.

Egentligen är det där två frågor.

"Har KFM rätt att kräva in pengar i tredje land?": Ja.
"Är det krångligare än inom EU?": Japp.
Citera
2014-05-19, 23:43
Medlem
starfaces avatar
Citat:
Egentligen är det där två frågor.

"Har KFM rätt att kräva in pengar i tredje land?": Ja.
"Är det krångligare än inom EU?": Japp.

Läste på lawline att KFM måste begära handräckning från motsvarande myndighet i det land där utmätningen ska ske. (http://lawline.se/answers/utmatning-av-tillgangar-utomlands)

Borde inte detta innebära att jag blir Meddelad av den myndigheten att det pågår ett ärende kring mitt konto?

Läste vidare i Lag (2011:1537) om bistånd med indrivning av skatter och avgifter inom Europeiska unionen (https://lagen.nu/2011:1537)
Paragraf 4 säger att lagen ej kan tillämpas vid straffrättsliga påföljder vad innebär detta? Min skuld är av den art att jag blivit dömd i domstol att betala ersättning för ett brott. Om jag tolkar lagen rätt så kan dem ej driva in skulder av sådan art?
Tack på förhand.
Citera
2014-05-20, 08:28
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Läste på lawline att KFM måste begära handräckning från motsvarande myndighet i det land där utmätningen ska ske. (http://lawline.se/answers/utmatning-av-tillgangar-utomlands)

Borde inte detta innebära att jag blir Meddelad av den myndigheten att det pågår ett ärende kring mitt konto?

Läste vidare i Lag (2011:1537) om bistånd med indrivning av skatter och avgifter inom Europeiska unionen (https://lagen.nu/2011:1537)
Paragraf 4 säger att lagen ej kan tillämpas vid straffrättsliga påföljder vad innebär detta? Min skuld är av den art att jag blivit dömd i domstol att betala ersättning för ett brott. Om jag tolkar lagen rätt så kan dem ej driva in skulder av sådan art?
Tack på förhand.

Jo, fast nu frågade du om man får förvarning innan tillgångar spärras. Inte om man fick delgivningen gällande utredning/utmätning.

Vad gäller 2011:1537... Alltså, jag tror inte du kan räkna dig själv som en stat inom EU.
Citera
2014-05-20, 09:49
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:

Nej du det är inte idiotiskt någonstans. Du har ett genuint intresse för juridik jättebra men snälla har du inte 100%ig kunskap så skrämt inte upp folk med ditt jävla SKITSNACK!.
tussan du gjorde delvis rätt vid ditt bestridande. Egentligen skulle du ha hållt dig undan genom att inte skriva under delgivningskvittot till att börja med för att vinna tid. Det viktigaste för dig bör vara att undvika en betalningsanmärkning och inte skämmas för nu är det som är. Tro mig jag har haft en anmärkning för en pissgrej och det är jävligt jobbigt att ha en hängandes över sig.

Nu när du bestridit kravet så kopplas KFM ur och Vivus har två alternativ antingen så drar dom tillbaka ärendet föga troligt. Eller så tar dom det till rätten för att få ett konstaterande på att deras krav på dig är korrekt. Sådana här mål är inte prioriterade av rätten så det kommer dröja flera månader innan det tas upp till muntlig förhandling. Och även när du kommer dit och förlorar vilket du kommer göra så blir det ingen anmärkning utan rätten utfärdar en dom mot dig där de kommer säga att vivus har ett korrekt krav på dig som ska betalas inom 3 veckor. Betalar du inte inom den tiden så skickas det till KFM och blir en anmärkning.

Så jo handläggaren du talade med på KFM gjorde dig ditt livs tjänst ska du veta om du inte har någon anmärkning, du bör pussa hens fötter när du klarat dig ur det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in