Citat:
Ursprungligen postat av
Sophisticatedcutiepie
I det fall det är KFM som säljer ditt hus, så kan dom sälja det för 50.000 bara för att få in pengar. Dom tar inte hänsyn till husets värde i övrigt.
Men visst, är din skuld på 100k och det ligger hos KFM, så säljer dom förmodligen huset för 100k för att få sina pengar. Dom bryr sig inte om att du ska göra någon vinst.
KFM gör en skälighetsbedömning av de bud som kommer in.
KFM ska till och börja med ha täckning för de kostnader som uppkommit i och med försäljningen, det brukar vara kring 40000 kr, efter det är det frågan om vem det är som begärt utmätningen på hur högt skyddsbelopp (lägsta godtagbara) som sätts.
Är det banken som har bästa rätt i pantbreven så sätts skyddsbeloppet till, om jag inte minns tokigt, kronofogdens kostnader, och sen blir det upp till banken om banken godtar de bud som kommer in, annars kallar man till en ny auktion.
Om det är så att tex nordea har låna ut pengar och har pant på 100000 i kåken, och Henkes Rör är den som begärt utmätning i kåken, så kommer skyddsbeloppet sättas till kfms kostnader + Nordeas rätt, vilket är 100000 plus ett fast och ett rörligt tilläggsbelopp som jag inte riktigt minns hur tusan man räknar ut. Kring 120k någonstans borde det landa, jag är osäker om Henkes fordran tas med i skyddsbeloppet, men annars är det lägsta bud som överhuvdutaget kan godtas i Henkefallet kring 160k.
Om en värdering visar att kåken är värd 2 miljoner, så kommer dock inte ett bud på 160001 kr att passera fogdens skälighetsbedömning, utan auktionen kommer avslutas och det kommer bli ny auktion vid senare tillfälle.
Om Nordea är den som sökt utmätningen och allt annat är lika, så är det lägsta kfm godkänner 40k, sedan är det upp till banken om det ska godtas, efter det tas en skälighetsbedömning in.
Har själv försökt mig på dumheten att buda hem en kåk värd knappt 2 miljoner på exekutiv auktion, Swedbank hade sökt utmätning, vill minnas att skyddsbeloppet (kostnader och något annat som hade prio före banken) låg på 75000. jag bjöd 150000. Fogden konstaterade att jag klarade skyddsbeloppet, ställde frågan till banken (Som var sugen på 1.7 mille om jag inte minns fel) som då sa nej, dom skulle ju få en "liten" restskuld att försöka lugga sin kund på, på 1625000, det var dom inte sugen på.
Kåken såldes vid ett auktionstillfälle någon månad senare för 1.1 miljon tror jag.