2014-05-19, 18:42
Medlem
MendelejevPSs avatar
Behöver hjälp med denna!

Ett snöre som är 24 meter långt delas i två olika långa delar. Av varje del formas en kvadrat. Undersök om kvadraternas sammanlagda area kan vara 17 kvadratmeter.
Citera
2014-05-19, 18:45
Medlem
(x-h)^3+h(x+h)^2

x^3-3xh+h^3+h(x^2+2xh+h^2)

x^3-3xh+h^3+x^2h+2h^3x+h^3

Gud vilket snurr det blir, men är det rätt hittills?
Citera
2014-05-19, 18:55
Medlem
Har ytterligare ett tal som jag behöver få förklarat, helst utförligt om så är möjligt.

√x*√ x*√x *
_________
√ x+√ x+√ x

Symbolförklaringar:
Har eventuellt använt fel symboler nu när jag överför uppgiften hit men med * avses multiplicering och med ____ division samt √= roten ur.
Citera
2014-05-19, 19:02
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatkvadrat
Har ytterligare ett tal som jag behöver få förklarat, helst utförligt om så är möjligt.

√x*√ x*√x
_________
√ x+√ x+√ x

Symbolförklaringar:
Har eventuellt använt fel symboler nu när jag överför uppgiften hit men med * avses multiplicering och med ____ division samt √= roten ur.

Nämnaren √ x+√ x+√ x kan skrivas som 3*√x

Täljaren kan skrivas som √x*√ x*√x = (√x)^3=(√x)^2*√x=x*√x eftersom (√x)^2=x

Alltså får du (x*√x)/(3*√x)=x/3

Fråga på om det är något steg du inte hänger med på
Senast redigerad av preben12 2014-05-19 kl. 19:09.
Citera
2014-05-19, 19:04
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleurgh
Hej hade någon kunnat vara så snäll och steg för steg beskriva för mig hur man ska göra här?
Uppgiften är som följer:

Bestäm den lösning till differentialekvationen:
y'(x)+ y(x)/x= 2/(x^2-1)
Där x>1 samt y(2)=0

Jag började personligen med att skriva om det som
dy/dx+ y(x)/x= 2/(x^2-1)
Men sedan vet jag inte hur man ska gå till väga för jag lyckas inte få varken x eller y ensamt i ett led så att jag kan integrera, och vet inte hur jag ska göra annars, eller det kanske t.om finns en lättare metod? Har kollat upp lösningar på wolfram o dyl men hänger inte med i resonemanget alls

Tackar i förväg

För detta måste du använda en metod som heter integrerande faktor. Man kan se vänsterled som en produktregel när man deriverar. Så nu måste man "motverka den". Skriver ner sambandet för integrerande faktor

[;y'+g(x)y=f(x);]

I vårt fall som du har presenterat är vårt g(x)=1/x och f(x) 2/(x^2-1). Så integrerande faktor säger att vi kan skriva om detta som

[;\dfrac{d}{dx}(e^{G(x)}y)=e^{G(x)}f(x);]

Så vi behöver ta fram en primitiv funktion av g(x). Den primitiva funktionen av 1/x är lnx. e^(lnx) är bara x.
Det ger oss följande

[;\dfrac{d}{dx}(x\cdot y})=\dfrac{2x}{x^2-1};]

Integrerar båda sidor, när vi integrerar vänsterled så försvinner derivatan så den blir kvar som den är, vi fokuserar på högerled

[;x\cdot y=\int{\dfrac{2x}{x^2-1}dx;]

Såg krångligt ut att integrera högerled så vi gör en substitution. u=x^2-1 och du/dx=2x. Löser ut dx så det blir dx=du/2x och ersätter dx i uttrycket

[;x\cdot y=\int{\dfrac{2x}{2xu}du;]

2x tar ut varandra i nämnare och täljare så kvar blir 1/u och integralen på det blir lnu+C. Substituerar tillbaka vad u var ursprungligen samt vi löser ut funktionen y i vänsterled, dvs dividerar på x på båda sidor.

[;y=\dfrac{ln(x^2-1)}{x}+\dfrac{C}{x};]

Sätter in vårt värde som du sa y(2)=0

[;y(2)=\dfrac{ln(4-1)}{2}+\dfrac{C}{2}=0;]

Löser ut C i vänsterled

[;C=-ln3;]

Svaret blir [;y=\dfrac{ln(x^2-1)}{2}-ln3;]

För att hänga med i vad jag har skrivit så förslår jag att du kollar länken i min kommentar. Kommer bli så himla rörigt annars att skriva detta utan latextext. Om du inte redan har pluginet installerat dvs.

Hoppas det hjälpte!
Citera
2014-05-19, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
y'(x)+ y(x)/x= 2/(x²-1)

Multiplicera båda led med x:
xy'(x) + y(x) = 2x/(x²-1).

Men xy'(x) + y(x) = (xy)', så

d(xy)/dx = 2x/(x²-1).

Citat:
Ursprungligen postat av Nail
xy'(x) + y(x) = (xy)'
Detta steget förstår jag inte helt, om det är produktregeln du menar är den inte xy'(x) + x'y(x) = (xy)' isf?

och jag lyckas inte få y(2)=0 att gälla för ekvationen som fås i slutet men jag är också o säker på hur man behandlar "d(xy)/dx". tackar så mkt för hjälpen ändå men hade gärna behövt lite mer sådan
Citera
2014-05-19, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverringar
(x-h)^3+h(x+h)^2

x^3-3xh+h^3+h(x^2+2xh+h^2)

x^3-3xh+h^3+x^2h+2h^3x+h^3

Gud vilket snurr det blir, men är det rätt hittills?

Du skriver det lite förvirrande, 2h^3x kan tolkas som 2*x*h^3 eller som 2*h^(3x) så skriv 2xh^3 istället. Använd också parenteser för att förtydliga då det kan misstolkas.

Du har gjort två fel här. (x-h)^3 är inte x^3 - 3xh + h^3. Skriv om det som (x-h)^2 * (x-h) så blir det nog lättare. För det andra så skrev du 2h^3x när det ska vara 2xh^2.

Citat:
Ursprungligen postat av Moderatkvadrat

√x*√ x*√x *
_________
√ x+√ x+√ x

Symbolförklaringar:

Du har använt rätt symboler. √x kan man säga är "talet som multiplicerat med sig självt blir x". Om du multiplicerar √x med sig självt, vad får du då? Jo x! Man kan då skriva täljaren som x*√x

√x + √x + √x är samma sak som 3*√x. Hela uttrycket blir då

x*√x
______
3*√x

√x finns både i täljaren och i nämnaren, så kvar blir då x/3.
Citera
2014-05-19, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MendelejevPS
Behöver hjälp med denna!

Ett snöre som är 24 meter långt delas i två olika långa delar. Av varje del formas en kvadrat. Undersök om kvadraternas sammanlagda area kan vara 17 kvadratmeter.
Låt ena delen vara x meter. Den andra är då 24-x meter.
Den första kvadraten får en sida på x/2 meter och därmed arean (x/2)² kvadratmeter.
Den andra kvadraten får en sida på (24-x)/2 meter och därmed arean ((24-x)/2)² kvadratmeter.
Frågan är om x kan väljas så att (x/2)² + ((24-x)/2)² = 17.
Förenkla ekvationen och pröva att läsa den!
Citera
2014-05-19, 19:39
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleurgh
Detta steget förstår jag inte helt, om det är produktregeln du menar är den inte xy'(x) + x'y(x) = (xy)' isf?

och jag lyckas inte få y(2)=0 att gälla för ekvationen som fås i slutet men jag är också o säker på hur man behandlar "d(xy)/dx". tackar så mkt för hjälpen ändå men hade gärna behövt lite mer sådan

x' = dx/dx = 1 :-)

d(xy)/dx = 2x/(x²-1) kan integreras direkt:

xy(x) = ∫ 2xdx/(x²-1) = ∫ 2xdx/((x-1)(x+1))

Partialuppdela integranden i nästa steg:

2x/((x-1)(x+1)) = A/(x-1) + B/(x+1).
Vad blir A och B?
Citera
2014-05-19, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Låt ena delen vara x meter. Den andra är då 24-x meter.
Den första kvadraten får en sida på x/2 meter och därmed arean (x/2)² kvadratmeter.
Den andra kvadraten får en sida på (24-x)/2 meter och därmed arean ((24-x)/2)² kvadratmeter.
Frågan är om x kan väljas så att (x/2)² + ((24-x)/2)² = 17.
Förenkla ekvationen och pröva att läsa den!
Blir inte sidorna då x/4 och (24-x)/4?
Citera
2014-05-19, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DidrikDanielsson
Jag har en fråga angående att hitta normalvektorer till ytor.

Om ytan ges på explicit form tar man +-(-z'x, -z'y, 1), om den ges på implicit form så tar man (f'x, f'y, f'z) och om den är på parameterform så tar man (dr/ds x dr/dt) som jag har förstått det. Sitter nu och räknar på uppgifter på Stokes sats, och ibland får jag inte ytan på något av dessa områden, utan ska på något sätt "se" att normalen ska vara på ett visst sätt. När det är en cirkelskiva i xy-planet, t.ex., verkar det som att normalen blir antingen (1,0,0) eller (-1,0,0). Hur gör man för att sätta en korrekt normal till dessa typer av ytor? Ellipsoider osv...

bump!
Citera
2014-05-19, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Nämnaren √ x+√ x+√ x kan skrivas som 3*√x

Täljaren kan skrivas som √x*√ x*√x = (√x)^3=(√x)^2*√x=x*√x eftersom (√x)^2=x

Alltså får du (x*√x)/(3*√x)=x/3

Fråga på om det är något steg du inte hänger med på

Citat:
Du har använt rätt symboler. √x kan man säga är "talet som multiplicerat med sig självt blir x". Om du multiplicerar √x med sig självt, vad får du då? Jo x! Man kan då skriva täljaren som x*√x

√x + √x + √x är samma sak som 3*√x. Hela uttrycket blir då

x*√x
______
3*√x

√x finns både i täljaren och i nämnaren, så kvar blir då x/3.

Förstår precis, tackar så mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in