Jag rekommenderar att du ser The Quiet Man. Det är en skitmysig film av John Ford som utspelar sig på den Irländska landsbygden någon gång på 20-talet.
Ja instämmer i att The Quiet Man (1952) är mysig med Irlands vackra natur i klar Technicolor. Den enda nackdelen med filmen är den hysteriska irländaren med falsettröst som skulle intervenera hela tiden. Ville strypa fanskapet.
Lite som en Eden Lake (väldigt mycket light) och lite av en hämndfilm med Gillian Anderson och Danny Dyer som råkar ut för ett överfall av ett par våldsamma ortsbor på en enslig bilväg en sen kväll då de är på väg hem från en fest. Vad som sen följer är en väldigt lam och trött hämndhistoria som gränsar till vigilantefilm även om det inte direkt är någon Death Wish eller så, inte så värst våldsamt eller blodigt. Men de som vill se Gillian Anderson topless kan ju se denna (eller gå in på Mr. Skin), rekommenderar inte denna till någon men var väl kul att ha sett, plus att jag fick den rekommenderad av en vän. Svag tvåa!
Jorden ställs inför ett hot större än vad civilisationen tidigare upplevt. Ett radioaktivt jättelikt monster utplånar allt i sin väg när hon skoningslöst trampar ner allt som människor skapat. Men mänskligheten låter sig inte trampas på hur som helst. Monstrens monster Godzilla är tillbaka.
2års väntan är äntligen över och 10år frånvaro har Godzilla äntligen återvänt till vita duken. Samtidigt som det också är den första Godzilla filmen jag ser på bio.
Jag var hypad som fan. Alla som känner mig vet vilket stort G-fan jag verkligen är, jag kunde inte vara mer gladare att äntligen en Godzilla film kom ut efter så här lång tid. Trailern verkade otroligt lovande och det kändes som vi återvände tillbaka till den mörare och mer allvarligare Godzilla filmen som vi inte haft sedan 1995 med Godzilla vs. Destroyah. Samtidigt som det var en amerikansk Godzilla film som gjorde kungen rättvisa efter 1998 skiten.
Jag vet inte vad jag ska säga, detta var för mig den största besvikelsen jag någonsin varit med på under mitt biotittande som började i Maj 2011. Jag ville älska denna filmen, mer än någonting annat ville jag verkligen det. Men där var så många saker jag störde mig på under filmens gång att jag verkligen inte kan undgå sanningen.
Var börjar jag någonstans?
Varför inte börja med kungen själv Godzilla. Där är absolut ingenting fel med Godzilla alls i filmen. Jag vet jag inte gillade designen innan, men i kontrast med filmen så funkade designen väldigt bra och jag hade inga som helst problem med designen alls.
Problemet ligger i att Godzilla inte ens är huvudattraktionen i hans egna film. Det går 1 timme innan vi ens ser glimten utav Godzilla, men när han väl är med så klipper filmen konstant bort från honom och han är enbart med i ett par få scener och lägger vi in de totala minuterna han är med i filmen blir det säkert bara en 15 minuter.
I de japanska filmerna så tar det en 40 minuter innan Godzilla väl dyker upp, men när han väl dyker upp så stannar han kvar i filmen resten ut och filmen fokuserar främst på Godzilla från dem 40 minuterna och framåt. Men faktumet är att Gareth Edwards är mer intresserad utav människorna och MUTO monstren i filmen än vad han är i Godzilla.
Jag skojar inte, filmen fokuserar på MUTO monstren mer och ger en längre bakhistoria till dem än vad han ger Godzilla. Filmen kunde lika gärna ha hetat MUTO.
Men det lägsta droppen för mig är när Godzilla väl dyker upp första gången så blir det en fight mellan Godzilla och MUTO monstret. Vad gör Gareth Edwards? Han klipper innan fighten till ett barn som ser det på TV, säger åt sin moder och sedan klipper den till nästa dag. En Godzilla film som klipper ut en fight... Jag... Jag förstår det bara inte... Varför skulle du ens tänka den tanken?
Jag går in i en sådan här film och förväntar mig en fight mellan Godzilla och MUTO, men att du sedan klipper bort fighten är ju det lägsta du kan göra mot ett fan i denna genren. Det är som att du tar och klipper bort innan Jason Voorhees i Fredag den 13:e innan han mördar någon, eller klipper i en komedifilm innan skämtet görs eller är sagt. Det är exakt samma sak och jag vill verkligen fråga Gareth Edwards vad han tänkte där och varför?
Jag ser inte en Godzilla film för människornas skull, jag ser en Godzilla film för att se Godzilla fightas mot andra monster eller bara Godzilla (originalet och 1985-versionen). Sedan hjälper det inte att han inte bara gör det en gång utan även en andra gång.
Sen kommer vi in på människorna.
All marknadsföring till denna filmen får dig att tro att Bryan Cranston är huvudpersonen, men nej låt dig inte luras. Aaron Taylor-Johnson är huvudpersonen och det är verkligen en surdeg att bita igenom när du har Bryan Cranston i din film. Jag hade inte haft några som helst problem om Bryan Cranston hade varit huvudpersonen tillsammans med Aaron Taylor-Johnson och Ken Watanabe.
Men Bryan Cranston är bara med i de första 40 minuterna innan han dör. Vilket suger jävligt hårt då han är den enda som inte bara ger en fantastisk insats (vilket han alltid gör). Men han är också den enda intressanta karaktären i hela filmen. Det som svider ännu mer är att Bryan Cranston dör innan Godzilla ens dyker upp. Jag hade mer än gärna velat se Godzilla och Bryan Cranston i samma scen. Heisenberg och Godzilla, vilken möjlighet det hade varit för miljontals fans över hela globen.
Det är inte att Aaron Taylor-Johnson gör en dålig insats, men hans karaktär är inte intressant vilket gör att man inte riktigt bryr sig vad som händer honom eller vad han sysslar med. För varje gång han gör något vill du bara se monstren fightas. Men under fightscenerna får vi beskåda Aaron Taylor-Johnson istället vad han gör. Det vill jag inte se, och jag lovar att det vill inte något annat G-fan se, vi vill se Godzilla fightas!
Till slut så känns hela filmen som en enda stor uppbyggnad mot sista akten då vi i slutet äntligen får se Godzilla fightas mot MUTO monstren. Men uppbyggnaden till fighten är inte riktigt värt det. Vi sitter och väntar mestadels av tiden att Godzilla ska dyka upp, och naturligtvis tar det tid såklart. Så vi får njuta lite av Bryan Cranston under tiden.
Men när Godzilla väl dyker upp så försvinner han lika fort och dyker inte upp fören nära slutet igen då den stora fighten tar plats. Men fighten är inte värt 1 timme och 45 minuters väntan, där vi konstant fokuserar på människorna och på MUTO monstren. Ja det är härligt att Godzilla fightas ett annat monster i filmen och det är härligt att vi får bakhistoria till monstren, men när MUTO monstren är med mer än Godzilla och Godzilla bara är räddaren i nöden som dyker upp här och där blir det inte bara retande, utan också ledsamt. Så när fighten väl kommer så är den inte lika tillfredsställande som den borde vara eller var.
Efter allt det så kan jag åtminstone fokusera på det positiva.
Fightscenerna är väldigt snygga och det var 15 minuter awesomeness. Att se Godzilla på vita duken vrålandes och slåss mot ett annat monster var verkligen höjdpunkten av allting och troligtvis det bästa som lär hända mig resten av veckan ut. Samtidigt som effekterna är otroligt bra gjorda. Något som Gareth Edwards också lyckades med i hans andra film Monsters. Han är en visuell effekts snubbe och gör verkligen bra ifrån sig på ett visuellt sätt.
Varje scen Godzilla faktiskt är med i så är det mer än bra. Första gången vi ser Godzilla i filmen så åker kameran från fötterna och uppåt och sedan ser vi hans ansikte och sedan gör han sitt klassiska vrål, då fick jag seriöst gåshud.
Bryan Cranston gjorde som vanligt otroligt bra ifrån sig. Han är en av mina nya absoluta favorit skådespelare någonsin. Han kan göra både komedi och drama och äga lika mycket i varje genre roll. Även här visar han sina talanger till fullo.
En fin bonus är att filmen faktiskt har ett intro i början. Något som är extremt sällsynt i dagens filmer så att äntligen se ett bra intro till en bra film kändes rätt så gött.
Sedan kan jag inte undgå faktumet att i slutändan var detta ändå en bra monsterfilm. Ja det kanske inte var en bra Godzilla film, men som en monsterfilm lyckades den göra väldigt bra ifrån sig.
Den tar sig ganska så seriöst och är inte som alla andra blockbuster filmer som brukar dumma ner karaktärerna till fullo och ha meninglösa comic-relif och en usel handling. Filmen tar monstren som ett seriöst hot och gör så bra dem bara kan för att stoppa dem. Från ett människoperspektiv under en monsterattack så är det en bra film.
Men är det sådant Godzilla fans är ute efter i en Godzilla film? Nej inte direkt... Visst är det nytt och fräscht i en sådan här film, men i slutändan står faktumet fortfarande kvar. Jag ser en Godzilla film för Godzilla, inte människorna.
I sin helhet en besvikelse för min del. Grejen är det, hade filmen inte klippt under Godzilla fighterna och visat fighterna i sin helhet, haft mer fokus på Godzilla och även gjort Bryan Cranston huvudpersonen hade jag nog med största sannolikhet gillat denna filmen otroligt mycket. För det är dem tre sakerna som i slutändan gör att jag inte kan uppskatta denna filmen till fullo.
Jag ville verkligen älska denna filmen, det ville jag så gärna mer än någon annan film detta året. Som en monsterfilm är den väldigt bra, men som en Godzilla film är den inte dålig utan snarare mer svag. Men samtidigt måste jag ha i åtanke att det är en annorlunda Godzilla film vi ser.
I slutändan var Gareth Edwards mer intresserade utav människorna och hans egna skapande MUTO monster mer än vad han var i Godzilla.
Håller inte med dig, uppbyggnaden var ju kunglig! Älskade hur Edwards retades med publiken till den stundade fighten som enligt mig var galet bra. Att han sen kom in efter en timma gjorde absolut ingenting, det var ju nästan det som gjorde det extra bra. Man satt där spänd hela tiden och när han visades första gången fick jag min första utav totalt 3 rysningar under filmens gång. Nej, jag tycker Edwards prickade allting rätt och kände inte alls att han ville visa sina egna monster mer än Godzilla, han ägde ju ändå sönder dem? Sen störde jag mig kanske lite på det sidospåret med människorna och bomben, och man kanske kunde fått snäppet bättre på sista fighten med att de stod och taunta varandra ala old school men man kan inte få allt.
Nej detta var en jävligt bra film och jag hoppas verkligen på fler Godzilla-filmer nu. Allt jag förväntade mig infriades plus lite till, så förstår inte ditt missnöje!
Och tycker inte alls att filmen kunde hetat MUTO, tycker de ger en sjukt bra bakgrundshistoria till Godzilla som funkar riktigt bra, och sen kanske man skall se det som den första filmen i flera filmer? Kanske inte ge allt med en gång, bygga upp lite. Precis som de gör i filmen från 54 där Godzilla knappt ens är med i slutet i vattnet när de dödar honom.
Men i slutändan så kickar Godzilla röv och ser bättre ut en någonsin på köpet, kunde inte infriats bättre enligt mig. Nya Godzilla favoriten följt av Godzilla X Mechagodzilla Kunde inte annat än att bli lite rörd i slutet när headlinen om att Godzilla räddar mänskligheten kommer upp i slutet. Fantastiskt avslut på en fantastisk film!
Håller inte med dig, uppbyggnaden var ju kunglig! Älskade hur Edwards retades med publiken till den stundade fighten som enligt mig var galet bra. Att han sen kom in efter en timma gjorde absolut ingenting, det var ju nästan det som gjorde det extra bra. Man satt där spänd hela tiden och när han visades första gången fick jag min första utav totalt 3 rysningar under filmens gång. Nej, jag tycker Edwards prickade allting rätt och kände inte alls att han ville visa sina egna monster mer än Godzilla, han ägde ju ändå sönder dem? Sen störde jag mig kanske lite på det sidospåret med människorna och bomben, och man kanske kunde fått snäppet bättre på sista fighten med att de stod och taunta varandra ala old school men man kan inte få allt.
Nej detta var en jävligt bra film och jag hoppas verkligen på fler Godzilla-filmer nu. Allt jag förväntade mig infriades plus lite till, så förstår inte ditt missnöje!
Och tycker inte alls att filmen kunde hetat MUTO, tycker de ger en sjukt bra bakgrundshistoria till Godzilla som funkar riktigt bra, och sen kanske man skall se det som den första filmen i flera filmer? Kanske inte ge allt med en gång, bygga upp lite. Precis som de gör i filmen från 54 där Godzilla knappt ens är med i slutet i vattnet när de dödar honom.
Men i slutändan så kickar Godzilla röv och ser bättre ut en någonsin på köpet, kunde inte infriats bättre enligt mig. Nya Godzilla favoriten följt av Godzilla X Mechagodzilla Kunde inte annat än att bli lite rörd i slutet när headlinen om att Godzilla räddar mänskligheten kommer upp i slutet. Fantastiskt avslut på en fantastisk film!
Jag önskar verkligen jag hade samma känsla som dig just nu. Ja headlinen i slutet "King of Monstes- Saves the Day?" var mycket fint och se honom åka ner i vattnet.
Men retningen var oumbärlig för min del, jag ser en Godzilla film för Godzilla och varje scen han är med är tillfredsställande. Men det tar för lång tid med sin uppbyggnad och när han väl är visad så struntar Gareth i Godzilla ett tag innan han tar och dyker upp igen framåt slutet.
Ja slut fighten var bra och absolut han ägde ut MUTO monstren (vad annars liksom?), men det var lite för lång tids uppbyggnad där vi istället blev retande igenom två fighter vi inte fick se och följa karaktärer som inte var intressanta.
Jag vill nästan se om filmen och se om det hjälper... Fan vad jag ville älska denna filmen, fan jag önska jag var i dina skor just nu...
Jag önskar verkligen jag hade samma känsla som dig just nu. Ja headlinen i slutet "King of Monstes- Saves the Day?" var mycket fint och se honom åka ner i vattnet.
Men retningen var oumbärlig för min del, jag ser en Godzilla film för Godzilla och varje scen han är med är tillfredsställande. Men det tar för lång tid med sin uppbyggnad och när han väl är visad så struntar Gareth i Godzilla ett tag innan han tar och dyker upp igen framåt slutet.
Ja slut fighten var bra och absolut han ägde ut MUTO monstren (vad annars liksom?), men det var lite för lång tids uppbyggnad där vi istället blev retande igenom två fighter vi inte fick se och följa karaktärer som inte var intressanta.
Jag vill nästan se om filmen och se om det hjälper... Fan vad jag ville älska denna filmen, fan jag önska jag var i dina skor just nu...
Önskar du var där med! Går runt som i eufori, älskade denna från topp till tå. Så sjukt coolt var det när han drog fram sin reactor-beam, fick rysningar då också! Men jag håller med dig lite, retade mig också på första fighten vid Hawaii å de bytte till ungen för då när jag såg Godzilla i ansiktet rös jag till som fan, och det förstördes lite av ungen. Hade vart bättre om de bara kastat sig ut i vattnet eller nåt om man ville undgå en fight i det skedet. Sen tyckte jag också det var synd att Cranston dog så tidigt! Var helt klart den bästa karaktären i filmen och människorna brydde jag mig inte om heller, så blev lite irriterade på det med men tyckte slutfighten var så episk att det var värt väntan! Hoppas det kommer en tvåa som kanske faller dig mer i smaken Hoppas denna spelar in mycket pengar så vi får se en uppföljare.
Kul med lite recensioner av Godzilla (2014). Har dock inte läst dem . Ska se den som ni, orörd.
såg i vilket fall klart Godzilla vs. Mothra (1992). Härligt Indiana Jones inledning haha totalt rippat . Sedan var äntligen (!) de sjungande kosmos-tvillingarna tillbaka med vishet och sång.
Mothra är lite av en trist motståndare dock, först en puppa sedan en fjäril.. Inte ens elakingen Battra var särskilt intressant. Men gillar filosofin i filmen om motsatser som behöver varandra för harmoni i moder jord.
Godzilla är badass som fan här och gillar explosioner och eld kring honom när han intar en stad, lite fränare städer än tidigare byggen och gillar "Parishjulet" mot slutet.
Önskar du var där med! Går runt som i eufori, älskade denna från topp till tå. Så sjukt coolt var det när han drog fram sin reactor-beam, fick rysningar då också! Men jag håller med dig lite, retade mig också på första fighten vid Hawaii å de bytte till ungen för då när jag såg Godzilla i ansiktet rös jag till som fan, och det förstördes lite av ungen. Hade vart bättre om de bara kastat sig ut i vattnet eller nåt om man ville undgå en fight i det skedet. Sen tyckte jag också det var synd att Cranston dog så tidigt! Var helt klart den bästa karaktären i filmen och människorna brydde jag mig inte om heller, så blev lite irriterade på det med men tyckte slutfighten var så episk att det var värt väntan! Hoppas det kommer en tvåa som kanske faller dig mer i smaken Hoppas denna spelar in mycket pengar så vi får se en uppföljare.
Fick också gåshud tre gånger i filmen, första gången vi ser Godzilla och han ryter, när han använder sin reactor-beam samt slutet med headlinen. Som jag skrev i min recension, hade filmen inte klippt under Godzilla fighterna och visat fighterna i sin helhet, haft mer fokus på Godzilla och även gjort Bryan Cranston huvudpersonen hade jag nog med största sannolikhet gillat denna filmen otroligt mycket. För det är just dem tre sakerna jag störde mig mest på.
Självklart hoppas jag denna tjänar massivs med pengar så vi kan få en uppföljare, jag är så stort fan att jag lär gå se den öppningsdagen! Jag hoppas även Toho snart tar och gör en ny Godzilla serie, hade varit skoj det med
Kan säga att efter sett denna och alla andra Godzilla filmer så är detta min 13 favorit utav alla filmerna, vilket inte är en så dum placering.
När tid och rum inte längre är ett uppkommande faktum, är då existens en nödvändig närvaro?
Livet döden, kärleken hatet. Lyckan, rädslan, tårarna, skrattet. Det förflutna är bara fragmentariska atomer uppbyggda i sinnet, framtiden är bara ingenting. Idag, igår, imorgon.
Som en smältande is, som en brinnande skog, kommer det aldrig tillbaka igen - det var då, nu är nu.
Mallick briljerar mig igen - två timmars poesi, två timmars konst, två timmars tid.
Mallick använder ännu än gång sin loverboy Lubezki som fotograf - jag svävar, jag lever, inte, eller.
Vi svävar mjukt på fluffiga moln, djupa berättarröster korsar varandra på engelska, franska, italienska och spanska. Är jag i himlen?
När en film har en handling som egentligen inte kan beskrivas med ord - är resultatet nio utav tio gånger magnifikt. Eller man kan vinkla det på ett annat sätt - när en film har en handling som kan tolkas som helt visst skilda filmer från människa till människa - då har den lyckats.
Dialogen är så djup - men ändå så kan jag inte återkalla en enda hel fras från filmen. Fragmentariska ljudvibrationer har etsat sig fast till ett magnifikt foto. Även om jag känner mig så fullt medveten om precis vad karaktärerna har sagt - så har jag ingen aning om vad som egentligen sades i filmen.
Det är inte så att jag lägger ut något poetiskt spel nu för att beskriva briljansen i filmen - jag har faktiskt ingen aning om vad som sades i filmen. Det var prat om gud - men det tror jag nog endast jag kan återkalla pågrund av de magnifika bilderna från kyrkorna som var med.
För bildminnet av denna film blir så starkt att det totalt slår ut all dialog. Just i stunden så gör sig dialogen perfekt och kompletterar bilderna något så komplext att det hela slutar upp i någon poetisk-orgasm som intensivt slår till. Men tio sekunder senare sitter jag som dement och tänker tillbaka på vad som hände i filmen för tio sekunder sedan, när jag tänker tillbaka på detta så slås jag ut av ännu en poetisk orgie av ord och bilder - det blir som en ond cirkel, bara att den är god.
Poetisk orgie och onda cirklar som är goda - är det dags att sluta upp denna recension nu, om det ens kan kallas för recension, eller är det bara pretentiöst skitsnack? Minns du egentligen vad jag skrev i början av denna recensionen frågar jag nu dig?
Betyg, ja just det - jag tillhör ju det folkslaget som sätter betyg på sina filmer efter att ha sett dem, jag rankar dem till och med i listor - herregud vad jag är värdslig. 8/10.
Senast redigerad av saggesaliv 2014-05-15 kl. 00:53.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!