2014-05-15, 00:35
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
[quote=Lotso|48799813]
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake

Nej det är ändå ingen dålig placering, nu väntar jag på att det skall komma en fet collectors edition blu ray box på den dock, kommer bli NICE
Citera
2014-05-15, 00:58
Medlem
ze_bandits avatar
Jack Ryan Shadow Recruit. Illamående av all USA propaganda. 1/5
Citera
2014-05-15, 02:55
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Labor Day (2013)

Det här var en positiv överraskning! Ensamstående, deprimerade mamman Adele (Kate Winslet) bor med sin son Henry på den amerikanska landsbygden där de lever ett stilla och tillbakadraget liv. En dag under en shoppingtur ger de en skadad man lift (eller mer eller mindre tvingas till det). Den skadade mannen är Frank (Josh Brolin) som precis rymt från fängelset och jagas av den lokala polisen. Frank vill bara ha skydd under en natt och lovar att lämna morgonen därpå. Han vill varken Adele eller Henry något illa utan är tacksam för sitt skydd (olagligt att hysa efterlysta) och hjälper till med hushållssysslorna. Frank stannar en natt och sedan en natt till och sakta men säkert börjar Adele och Frank utveckla känslor för varann. Henry är också nöjd med att få en manlig förebild. De lever i en bubbla men de inser också att om de vill leva tillsammans måste de fly på nytt. Men verkligheten och polisen kryper närmare och närmare.

Skådespeleriet från Kate Winslets sida som det balanserade nervvraket Adele och Josh Brolin som den mystiske Frank, sårad men med ett gott hjärta, gjorde mycket för filmen. Spänningen stegrades succesivt. Killen som spelade Henry gjorde väl ett okej jobb fast han var lite överdrivet mesig. Hans s k flickvän var bedrövlig, kändes som hon läste ur en teleprompter.

Kontrasten är också väl skildrad hur samhället ser på Frank som en "farlig" brottsling, utan förståelse varför personen handlat som han gjort, och hur Adele endast ser Frank som mannen som älskar henne och vill skydda honom till varje pris mot samhället.

Filmen är regisserad av Jason Reitman (Juno) men den liknar inte alls vad han tidigare gjort stilmässigt. Känns mer som en Lasse Hallström-film baserad på en Nicholas Sparks-roman. Fast på ett positivt sätt. Oväntat att Tobey Maguire dyker upp i en liten roll.

Betyg: 4/5
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2014-05-15 kl. 03:41.
Citera
2014-05-15, 03:13
Medlem
Kirk.Douglass avatar
The Grand Budapest Hotel (2014)

Jag älskar Wes Anderson men att gå på bio och se en film när man sovit kanske 1 h föregående natt, varit uppe sen kl 6 och jobbat i 9 h för att sedan slumra till biografen är inte de bästa förutsättningarna. Varför mitt omdöme om filmen får ses i detta ljus.

Men TGBH är i mitt tycke inte en av Andersons bättre. Jag hade gärna sett mer av filmen utspelas på hotellet under 30-talet, vilket var det detaljrikaste i filmen, för de många utomhusscenerna och andra interiörerna hade inte alls samma charm. Helheten blev inte lika snygg som andra av Andersons filmer.

Dessutom var bildspråket oftare vidbilder än närbilder, vilket också gjorde att detaljrikedomen inte kom fram på samma vis.

TGBH har fått kritik för att historien skulle vara för enkel och stil över substans men det håller jag inte med om. Tycker det är ett bra manus som håller intresset uppe.

Filmens kung är Ralph Fiennes som äger varenda bildruta och Tony Revolori som Zero imponerade också. Längesen man såg Adrien Brody och trevligt att återse honom i en för honom ovanlig roll som skurk. Jag hade gärna sett mer av Tilda Swinton. Instämmer dessutom i kritiken att filmen saknar en substansiell kvinnlig karaktär som inte bara blir ett anhang till männen.

Vid tillfälle ser jag nog om filmen och kanske då reviderar jag betyget (jag missade kanske 10 minuter totalt när jag slumrade till men förstod att det var någon som mördades). I nuläget en godkänd mellanfilm från Wes Anderson.

Betyg: 3/5

Min lista över Wes Andersons filmer (bäst-sämst):

1. Moonrise Kingdom
2. The Life Aquatic with Steve Zissou
3. The Darjeeling Limited
4. Rushmore
5. The Grand Budapest Hotel
6. The Royal Tenenbaums
7. Fantastic Mr Fox

Har ej sett Bottle Rocket.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2014-05-15 kl. 03:47.
Citera
2014-05-15, 10:10
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
såg i vilket fall klart Godzilla vs. Mothra (1992).

Kul med en recension av den, skulle egentligen ha sett den igår tillsammans med en vän men blev rätt sent och jag var tvungen att åka hem, så blev inte av, men lämnade min DVD-utgåva av filmen hos honom så någon dag framöver ska jag se den.
Citera
2014-05-15, 10:56
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
To the Wonder (2012)

Betyg, ja just det - jag tillhör ju det folkslaget som sätter betyg på sina filmer efter att ha sett dem, jag rankar dem till och med i listor - herregud vad jag är värdslig. 8/10.
Kul att du tyckte om den, tror det är min favorit av Malick.
Citera
2014-05-15, 11:44
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Kul att du tyckte om den, tror det är min favorit av Malick.
Håller Tree Of Life som hans bästa, en solklar tia för mig. The Thin Red Line och Badlands är både nior, varav TTRL är den starkaste nian jag någonsin delat ut. Har inte bestämt mig om jag tyckte om To the Wonder mer än Days of Heaven, de är väldigt lika vad det gäller betygsmässigt.

The New World har jag ännu inte sett, mest för att storyn inte lockat mig men kommer nog att se den snart.
Citera
2014-05-15, 11:49
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Min lista över Wes Andersons filmer (bäst-sämst):

1. Moonrise Kingdom
2. The Life Aquatic with Steve Zissou
3. The Darjeeling Limited
4. Rushmore
5. The Grand Budapest Hotel
6. The Royal Tenenbaums
7. Fantastic Mr Fox

Har ej sett Bottle Rocket.
Har du sett någon av hans kortfilmer? Hotel Chevalier är den bästa enligt mig, de andra är mer eller mindre endast sevärda.

Så här ser min Wes-lista ut -

1. Life Aquatic
2. Royal Tenenbaums
3. Moonrise Kingdom
4. The Grand Budapest Hotel
5. The Fantastic Mr. Fox
6. Rushmore
7. Darjeeling Limited
8. Bottle Rocket

På min imdb-lista så har jag även skrivit lite kommentarer till filmerna - min första regissörs-lista med kommentar, planerar att göra sådana listor på de flesta regissörer - men än så länge ligger Wes ensam.
Citera
2014-05-15, 12:07
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Håller Tree Of Life som hans bästa, en solklar tia för mig. The Thin Red Line och Badlands är både nior, varav TTRL är den starkaste nian jag någonsin delat ut. Har inte bestämt mig om jag tyckte om To the Wonder mer än Days of Heaven, de är väldigt lika vad det gäller betygsmässigt.

The New World har jag ännu inte sett, mest för att storyn inte lockat mig men kommer nog att se den snart.
Har inte sett The Thin Red Line och New World. Tycker utan tvekan att Days of Heaven är hans svagaste film, där blir det bara yta och ingen substans. Håller nog Badlands på en andra plats, kul att han kan göra raka filmer också.
Citera
2014-05-15, 12:40
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Har inte sett The Thin Red Line och New World. Tycker utan tvekan att Days of Heaven är hans svagaste film, där blir det bara yta och ingen substans. Håller nog Badlands på en andra plats, kul att han kan göra raka filmer också.
The Thin Red Line är enligt mig den bästa "renodlade" krigsfilmen någonsin - samt den näst bästa krigsfilmen av alla slag strax efter Apocalypse.

Jag gillade Days Of Heaven, väldigt mycket faktiskt - fotot tillhör min topp tio någonsin. Néstor Almendros hör även till en av mina absoluta favoriter bland filmfotografer någonsin Days of Heaven är hans bästa verk, vad det gäller det fotografiska enligt mig, synd att han endast arbetade med Mallick en gång - då deras samarbete var otroligt lyckat.

Men berättandet är bättre i To the Wonder än Days of Heaven, gillar det smått surrealistiska där vi är lite osäkra på vad som egentligen händer - trots att hela filmen kan klassas som hyperrealism.

Nej det är knepigt, jag måste fundera lite på vilken av dem jag rankar högst - båda är i vilket fall starka åttor.
Citera
2014-05-15, 12:58
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
The Thin Red Line är enligt mig den bästa "renodlade" krigsfilmen någonsin - samt den näst bästa krigsfilmen av alla slag strax efter Apocalypse.

Håller med, en utav de bästa krigsfilmerna, dock är min personliga favorit plutonen..
Citera
2014-05-15, 13:17
Medlem
Mud (2013)

Handlar om två 14 åriga killar som hjälper en efterlyst man att hålla sig undan och att försöka fly.
Matthew McConaughey gör ett bra jobb som den efterlysta mannen, men dom som imponerar mest är ändå barnskådisarna. Båda gör mycket bra ifrån sig tycker jag. Jag fick lite Stand by me vibbar av dom två karaktärerna. Har inte bestämt mig för om det blir en sjua eller åtta i betyg, men bra var den i alla fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in