It Happened One Night (1934)
http://www.imdb.com/title/tt0025316/?ref_=sr_2
Inan och under inspelningen verka många av de inblandade trott att den här filmen skulle bli en flopp och ville bara få inspleningen överstökad. Den här tungviktaren vann sedan alla de fem största oskarsnomineringarna (best picture, best actor, best actress, best director och best screenplay) och är antagligen en av de mest framgångsrika romantiska komedier som gjorts.
Ellie (Claudette Colbert) är en bortskämd dotter uppväxt i en väldigt rik familj som vill gifta sig med King Westley (Jameson Thomas) men hennes far är inte speciellt glad över det och tar på en tur på sin yacht som Ellie sedan rymmer från. Hon börjar sedan sin resa från Miami till New York med buss och träffar journalisten Peter Warne (Clark Gable) som väljer att hjälpa henne på vägen för att själv kunna skriva en artikel om händelsen. De är varandras motsatser och känner absolut inget för varann till en början men eftersom det här är filmens värld vet vi att det kommer ändras lite på vägen.
Jag måste säga att jag gillade den här filmen kanske lite mer än vad jag är stolt över. Filmens 105 minuter susade förbi alldeles för snabbt och jag satt bara och hoppades på det där lyckliga vilket

. Den är både väldigt rolig och personkemin mellan Claudette och Clark är underbar (trots att de båda inte verkade tycka om att arbeta med filmen). Favoritscenen är troligtvis när de försöker lifta och sämsta scenen är antagligen sångnumret (som det så ofta är). Jag tänker inte säga mycket mer än att om du av någon anledning valt att inte se den än så kan jag rekommendera den.
4/5