2014-04-27, 21:38
Medlem
Pingis.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Men det är lite det som är meningen, att det är ett första urval, klarar man det inte är man kanske inte lämplig att komma in på utbildningen. Men var det så att uppgifterna var dåligt förklarade då är det ju synd om dig, men tror inte det ändrar något utan du får nog försöka i höst igen då. Men samtidigt fallerar ju hela urvalet om man får göra om testerna till man klarar dem, klarar man dem och lokföraryrket så borde man klara urvalstesterna på första försöket. Låter kanske lite trist, men så är det, det är ett yrke med grymt mycket ansvar, du ansvarar för ett fullsatt pendeltåg t.ex med alla resenärer samt tåget som kostar 140 miljoner typ om du kör pendeltåg. Kör du godståg är det helt andra krafter och problem du arbetar mot.

Fast nu ska vi som klarat testerna och kommit in i yrket inte slå oss på bröstet för hårt.
Ska vi även säga att den som gör en OSPA A bör lämna yrket? Om vi ändå pratar ansvar...
Nu får man ju inte göra om testerna i all oändlighet och att fel person skulle slinka genom idag tror jag är rätt liten.
Den personen sållas förhoppningsvis bort av operatörerna själva, utbildningen betyder ju faktiskt inte att du garanterat har ett jobb efter.
Men att mer eller mindre säga att alla lokförare bör klara alla tester varje dag är som att säga att lokförare inte har dåliga dagar.
Och det kan även den som söker till utbildningen ha.

Nu är inte mitt inlägg menat som en "attack" på dig, men vill förmedla till övriga i tråden att det man söker efter till utbildningen är inga övermänniskor, utan helt enkelt vettiga människor.
Citera
2014-05-02, 19:48
Medlem
Någon mer som ska på urvalstester den 11 juni i Hallsberg?
Citera
2014-05-02, 21:24
Medlem
Jag ska dit då, var kommer du ifrån?
Citera
2014-05-02, 22:46
Medlem
Jag kommer från Kungälv, vart kommer du ifrån?
Citera
2014-05-05, 09:10
Medlem
Nån som ska till Mjölby 12 maj? Hur löser ni logi?
Citera
2014-05-05, 14:17
Medlem
MisterMonkeys avatar
I kallelsen till de fortsatta utvalen står det att tidsåtgången är 2,5-3 timmar, är det för hela dagen eller bara för det som kommer om man klarar datortesten?
Citera
2014-05-06, 10:04
Medlem
Hoppas verkligen det är den tid som står så jag bokat tågbiljett 18. Ja vad jag kan se, om man nu klarar datortesten, så är det psykologtestet sen? Och det är inte samma dag, det kan vara maj, juni, whatever. Det gjorde mig riktigt sur faktiskt, en del bor långt bort, alla har inte bil, det är både dyrt och jobbigt att ta sig dit! Om det är tio pers, och kanske 4-5 klarar datortesten, så borde väl dessa kunnat få göra resten på en gång...
Citera
2014-05-06, 12:26
Medlem
daniils avatar
Nu vet jag inte hur det är hos TCC men i Ängelholm tog testerna allt som allt ca 3-4 timmar och då inklusive psykologsamtal. Har svårt att tänka mig att TCC lägger detta på två olika dagar.
Citera
2014-05-06, 12:42
Medlem
TCC lägger datotesten och psykolog på två olika dagar, dessa datum är datortester 9, 10, 11, 12, 16, 17 juni och sedan dessa är psykolog 14, 15, 16, 17, 27, 28, 29 juni. för Hallsberg
Citera
2014-05-07, 06:53
Medlem
Ett par tips är att ni inte försöker lägga ned så mycket energi på att försöka förbereda er genom att göra massor av olika datortester mm innan, tror bara det stressar upp er, en kompis som inte gick vidare höll på så, tror att han jagade upp sig och blev stressad av detta. Försök att vara utvilade istället, tänk sedan på att de kanske även observerar hur ni uppträder när ni kommer till testerna, även mot varandra. Så gjorde de iallafall när jag gjorde datortesterna för en herrans massa år sedan. Det jobbigaste datortestet var nog simultankapacitetstestet där man var tvungen att ha full koll, de andra testerna var rätt likt logiskt tänkande från högskoleprovet eller mönstringen till värnplikten, om ni gjort dessa.
Citera
2014-05-07, 09:43
Medlem
MisterMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMonkey
I kallelsen till de fortsatta utvalen står det att tidsåtgången är 2,5-3 timmar, är det för hela dagen eller bara för det som kommer om man klarar datortesten?
Det var för hela dagen, började 13.00 och sista var därifrån ca 16.00. Började med ett prov på papper som testade den spatiala förmågan (detta provet räknades inte som jag förstod det), sen gjorde man datortesten som tog 40-45 min.

De som fick JA på alla delar eller 4 JA och en grå bokade sedan psykolog tid. Efter det var det ett kort samtal på ca 20 min med de som höll i utbildning där de frågade lite allmänt om en, utbildning, jobb, intresse m.m.
Citera
2014-05-07, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMonkey
Det var för hela dagen, började 13.00 och sista var därifrån ca 16.00. Började med ett prov på papper som testade den spatiala förmågan (detta provet räknades inte som jag förstod det), sen gjorde man datortesten som tog 40-45 min.

De som fick JA på alla delar eller 4 JA och en grå bokade sedan psykolog tid. Efter det var det ett kort samtal på ca 20 min med de som höll i utbildning där de frågade lite allmänt om en, utbildning, jobb, intresse m.m.
Kan du beskriva datortesterna, vad gick de ut på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in