2012-08-11, 23:17
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Är det någon som vet hur det var att utbilda sig till lokis förr i tiden? Var kraven lika höga som idag? Vet att min gammel farfar var lokis, och enligt min farmor och mamma så är jag ganska lika denna snubbe rent beteendemässigt, så tänkte om man då kunde ha lokis i blodet

Testen förr i tiden var inte lika som idag.

Piloter har också lämplighetsprov idag vilket dom inte hade förr - och då syftar jag på civila piloter. Min granne är 55 år och jobbar som pilot på Sas och flyger till USA. Han har varit pilot sedan han var 20 år och han har extrem dyslexi. Har aldrig varit med om att han skrivit en enda mening på faceboken på korrekt svenska. Man måste läsa det han skriver flera gånger för att förstå vad han vill säga.

Har även märkt att han är lite si och sådär i övrigt. Men han har sitt lilla jobb som kapten och tjänar 93.000 kr före skatt varje månad (tror det var något i den summan han sa sist). På sina strax över 30 år som pilot har han samlat på sig otroligt mycket erfarenhet hur just hans flygmaskin fungerar vilket jag inte tror går att mäta sig i hur en nyutbildat pilot framtagen med dagens tester skulle hantera farliga situationer.
Citera
2012-09-19, 20:50
Medlem
Starsinheavens avatar
Någon som gjort förtestet nyligen som kan berätta mer?

Jag har övat lite på officerstesten och hamnar över medel på dem, men när jag läst här om testerna som beskrivs så skulle jag nog inte klara dem, har svårt för nummerföljder tex ser ingen logik i det!

Är det efter behov man startar utbildningarna eller är det som vanlig skola att de börjar på vårterminen och höstterminen? Jag är intresserad av Hallsberg i så fall och det startar ju en kurs 18 mars, vet man redan nu att det startar en nästa höst också? Ungefär när börjar kurserna på hösten?
Citera
2012-09-24, 21:33
Medlem
Dysfunktions avatar
Går det utbilda sig till sj lokförare om man gått ur gymnasiet med flera toppbetyg.... utom matte där det endast blev g i matte a?

MVH!
Citera
2012-09-26, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dysfunktion
Går det utbilda sig till sj lokförare om man gått ur gymnasiet med flera toppbetyg.... utom matte där det endast blev g i matte a?

MVH!

Ska inte svara för SJ, men hos TCC (där jag pluggar) är det inte en jävel som bryr sig om dina betyg så länge du har grundläggande behörighet. Själv hade jag 10,1 i snitt vilket räckte gott och väl.
Citera
2012-09-27, 21:24
Medlem
Dysfunktions avatar
sedär, tack så mycket
Citera
2012-10-03, 23:02
Medlem
Om jag förstått det rätt så kan man bli lokförare även om man har -5.25 och -5.00 på ögonen?
Bara man har linser och/eller glasögon som kompenserar?
Citera
2012-10-04, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcao90
Om jag förstått det rätt så kan man bli lokförare även om man har -5.25 och -5.00 på ögonen?
Bara man har linser och/eller glasögon som kompenserar?

det ska inte vara några problem, tar jag ut mina linser är jag nästan klassad blind, har -4.75 på bägge ögonen, och jag känner dom som har värre än mig.
Citera
2012-10-05, 12:44
Medlem
hallå alla glada, har ansökt jag med, och ska samla mig så jag kan göra första data testet.

Men?
Vart kan jag öva på försvarets tester?

mvh

Edit, hittade.
Senast redigerad av orebrocity 2012-10-05 kl. 12:47.
Citera
2012-10-10, 18:53
Medlem
Har nu pluggat på försvarets test och tänkte söka till Hallsberg nästa termin för att min flickvän pluggar i Örebro. Innan jag kör urvalstestet är det något mer jag kan plugga på? Skulle vara grymt om någon kunde länka till någon bra sida.
Det som jag tyckte var svårast på försvarets test var att veta vilken form man skulle välja när man fick en bild på en "utvikt form", finns det någon speciell sida jag kan plugga på det?
Tacksam för svar!
Citera
2012-10-10, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcao90
Har nu pluggat på försvarets test och tänkte söka till Hallsberg nästa termin för att min flickvän pluggar i Örebro. Innan jag kör urvalstestet är det något mer jag kan plugga på? Skulle vara grymt om någon kunde länka till någon bra sida.
Det som jag tyckte var svårast på försvarets test var att veta vilken form man skulle välja när man fick en bild på en "utvikt form", finns det någon speciell sida jag kan plugga på det?
Tacksam för svar!

Så vitt jag vet är 'formerna' inget du kan plugga in. (Har med spatial förmåga att göra, vilket är medfött.) Visst kan du höja dig något genom övning, men det rör sig om kanske 1-2%... Antingen så är man lokförarmaterial eller inte, med andra ord. Se till att vara utvilad när du gör testerna (vänta gärna tills någon dag du är ledig) och så avstressad som möjligt. Stäng av telefonen också, så inte morsan ringer och stör mitt i.
Citera
2012-10-11, 21:29
Medlem
Hur ser arbetsmarknaden ut nu och ett par år framöver?
Citera
2012-10-12, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miskeh
Så vitt jag vet är 'formerna' inget du kan plugga in. (Har med spatial förmåga att göra, vilket är medfött.) Visst kan du höja dig något genom övning, men det rör sig om kanske 1-2%... Antingen så är man lokförarmaterial eller inte, med andra ord. Se till att vara utvilad när du gör testerna (vänta gärna tills någon dag du är ledig) och så avstressad som möjligt. Stäng av telefonen också, så inte morsan ringer och stör mitt i.

Vad är det man kan plugga på då?
Finns det några bra länkar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in