2014-05-04, 21:44
Medlem
Bu77ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarens
Har några problem med några uppgifter jag behöver få svar på.

1. Lös ekvationerna Svara med exakt två decimaler.

a) 2^(x+3) = 11
b) 3 * 4^(2x-3) = 15

2. Ljudnivån L mätt i enheten decibel (dB) defineras som L = 10lg I/I med basen 0 där I är ljudintensiteten och I med basen 0 = 10^-12 W/m^2 är en konstant.

a) Vilken är ljudnivån vid den så kallade hörbarhetsgränsen, dvs. när ljudintensiteten är 10^-12 W/m^2?
b) Örats smärtgräns ligger vid en ljudintensitet på ca 1 W/m^2. Vilken är ljudnivån vid smärtgränsen?

Hur löser jag dessa? Blev lite förvirrad av dessa. Hur ska jag tänka?

På uppgift 1 har du nytta av sambandet

[; \lg a^b = b\cdot\lg a ;]

Du ska alltså ta logaritmen av vänstra ledet och sätta den lika med logaritmen av högra ledet.
Sen är det bara enkla divisioner/multiplikationer och subtraktioner/additioner som behöver göras för att lösa ut x.
Citera
2014-05-04, 22:02
Medlem
Timpsiiis avatar
Behöver lite hjälp om hur man löser denna slags funktion!

En örn flyger och spanar efter byten. Örnens höjd kan beräknas med formeln:

h(t) = t^3/9 - 1,5t^2 + 6t + 19.

a) När rör sig örnen med hastigheten 2,0 m/s?
b) Vad är örnens högsta höjd?

Osäker hur man gör med en 3e gradsfunktion... Någon som kan hjälpa?
Citera
2014-05-04, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Behöver lite hjälp om hur man löser denna slags funktion!

En örn flyger och spanar efter byten. Örnens höjd kan beräknas med formeln:

h(t) = t^3/9 - 1,5t^2 + 6t + 19.

a) När rör sig örnen med hastigheten 2,0 m/s?
b) Vad är örnens högsta höjd?

Osäker hur man gör med en 3e gradsfunktion... Någon som kan hjälpa?
(FB) Matteuppgiftstråden (För de som inte vill skapa en egen tråd)
Citera
2014-05-04, 22:19
Medlem
Håller på att lära mig Eulers stegmetod men har inte riktigt greppat den ännu. Om vi tar ett exempel. Om vi har y'=0.5y, y(2) = 4 och steglängden h = 1. Hur bestämmer jag ett närmevärde till y(4)?

Det jag vet är att man ska börja sätta in det begynnelsevillkoret(som man oftast får i frågan) jag har i differentialekvationen, dvs y' = 0.5*4 = 2. Men vad gör man sen? Ska man bestämma funktionsvärdet i den punkten genom att ta det man fick när man satte in villkoret(dvs 2) * steglängden * y-punkten i begynnelsevillkoret. Om det stämmer, vad gör man sen?
Citera
2014-05-04, 22:20
Medlem
Hur löser man ekvationer som innehåller naturliga logaritmen i båda leden?

Jag har ln((x^2+3x+2)/(x-1)) = ln(2x+1)

Ingen räknare får användas
Citera
2014-05-04, 22:22
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude

Sätt e^VL= e^HL så blir det enkelt!
Citera
2014-05-04, 22:24
Medlem
Bu77ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Håller på att lära mig Eulers stegmetod men har inte riktigt greppat den ännu. Om vi tar ett exempel. Om vi har y'=0.5y, y(2) = 4 och steglängden h = 1. Hur bestämmer jag ett närmevärde till y(4)?

Det jag vet är att man ska börja sätta in det begynnelsevillkoret(som man oftast får i frågan) jag har i differentialekvationen, dvs y' = 0.5*4 = 2. Men vad gör man sen? Ska man bestämma funktionsvärdet i den punkten genom att ta det man fick när man satte in villkoret(dvs 2) * steglängden * y-punkten i begynnelsevillkoret. Om det stämmer, vad gör man sen?

Det finns ett liknande exempel här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Eulers_stegmetod
Gå igenom det tills du har förstått var som händer i varje steg.
Sen kan du göra motsvarande för ditt eget exempel.

Lycka till!
Citera
2014-05-04, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Sätt e^VL= e^HL så blir det enkelt!
Sen kan man stryka e och ln för att de tar ut varandra och räkna ut som vanligt? Visst var det väl så man gjorde?
Senast redigerad av alivedude 2014-05-04 kl. 23:19.
Citera
2014-05-04, 23:23
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Sen kan man stryka e och ln för att de tar ut varandra och räkna ut som vanligt? Visst var det väl så man gjorde?
Du verkar förstå, men du uttrycker dig omatematiskt. Man säger att f=e^x och g=ln x är inversfunktioner, vilket innebär att f(g(x))=x. Det är detta du utnyttjar.

Tänk bara på att ln(x) är odefinierat för negativa x. Detta är lätt att glömma när du inte längre ser att det står ln.
Citera
2014-05-04, 23:30
Medlem
Citat:
Du verkar förstå, men du uttrycker dig omatematiskt. Man säger att f=e^x och g=ln x är inversfunktioner, vilket innebär att f(g(x))=x. Det är detta du utnyttjar.

Tänk bara på att ln(x) är odefinierat för negativa x. Detta är lätt att glömma när du inte längre ser att det står ln.

Yes, jag vet! Det är något jag absolut måste jobba på. Blir lätt så när man läser på distans.. Ingen att resonera med.

Jag skulle ange den minsta reella lösningen och precis som du säger så hajjade jag till på att ln(x) är odefinierat för negativa x. Alltså förkastas den negativa roten och svaret blev (2+sqrt 7)
Citera
2014-05-04, 23:40
Medlem
Citat:
Jag tror att du kan lösa uppgiften, bara det att du inte vet vad du söker.

a) Du är ute efter när derivatan h'(t)=2,0 (förutsatt att man menar hastighet i höjdled, den absoluta hastigheten går inte att beräkna med givna värden).

b) Du söker maximipunkter (leta i stationära punkter, det vill säga där h'(x)=0, och i ändpunkter på definitionsintervallet, det vill säga t=0 och t=10).

Ja, så långt har jag också kommit, men jag vet inte vart jag ska sätta in "2,0".

Vore snällt om någon kunnig kunde visa hur man räknar en sån uppgift.
Citera
2014-05-04, 23:43
Medlem
anonpeds avatar
Citat:

Ekvationen är definerad för sådana x att (x^2+3x+2)/(x-1)>0 och (2x+1)>0. Båda olikheterna(villkoren) uppfylls om x>1

Vi har således ekvivalens om x>1
ln((x^2+3x+2)/(x-1)) = ln(2x+1) <=> (x^2+3x+2)/(x-1)=(2x+1), ty ln är en injektiv funktion<=> ... <=> x=2+sqrt(7)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in