2014-05-01, 10:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det borde vara ganska lätt att enas om att det varken går att bevisa att Gud finns eller att Gud inte finns. Men, nej då! Sida upp och sida ned med hugg-sablar! Det borde vara åldersgräns på kurser i argumentationsanalys.

Men -DaRude- har rätt i sak: det är inte mer logiskt eller förnuftigt att vår värld INTE ÄR skapad än att den ÄR skapad. Man tror det man vill och kan tro.

Det kan ha något med att göra att vi vet hur världar skapas och vi kan se andra världar formas på andra ställen. Allt vi känner till kommer från naturliga processer utan något belägg för en extern påverkan av Gud-typ. Därför är det inte mer logiskt att något är skapat genom Gudsmagi eftersom vi aldrig sett det hända, medans naturliga processer formar saker hela tiden. Det vi kan observera är ett enormt domino-svall, inte att saker ploppar upp genom magiska gudakrafter.
Citera
2014-05-01, 11:33
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ateistens inställning till gud är ganska lik din inställning till enhörningar. Skillnaden är bara det att vi inte har ett ord för de som tror på att enhörningar finns och därför inte heller ett ord på de som inte tror. Man utgår inte heller här ifrån att enhörningar finns tills dess att motsatsen är bevisad.

Du har uppenbarligen ingen koll på vad ateism handlar om.

Jag tänker inte debattera med folk som inte kan hålla sig till ämnet utan måste prata om enhörningar och drakar för att få sin poäng gjord.

Vi pratar inte om fysiska fantasivarelser som enhörningar, fortfarande. Vi pratar om en gud, en form av skapare av något som uppkommit. Varför ska måste man bevisa att det finns en skapare för att tro på den möjligheten?
Citera
2014-05-01, 11:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det kan ha något med att göra att vi vet hur världar skapas och vi kan se andra världar formas på andra ställen. Allt vi känner till kommer från naturliga processer utan något belägg för en extern påverkan av Gud-typ. Därför är det inte mer logiskt att något är skapat genom Gudsmagi eftersom vi aldrig sett det hända, medans naturliga processer formar saker hela tiden. Det vi kan observera är ett enormt domino-svall, inte att saker ploppar upp genom magiska gudakrafter.
Jo, men en våg på sjön förorsakad av en båt fortplantar sig och kan ses även av dom som inte såg båten.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2014-05-01 kl. 11:58.
Citera
2014-05-01, 11:57
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Jag känner inte till någon ateist som utgår ifrån att möjligheten inte finns. Däremot handlar det om sannolikheter och sannolikheten att någon Gud finns är otroligt låg och därför utgår man ifrån positionen att ingen Gud finns. Speciellt inte en Gud som påstås vara här och verka bland oss. Då minskar ju sannolikheten drastiskt.
Hur vet du att sannolikheten att Gud finns är otroligt låg? Antingen så finns det en Gud eller så finns det ingen, då förmodar jag att sannolikheten är 50/50?
Citera
2014-05-01, 12:10
Medlem
Citat:
Visst inser du att om man använder det argumentet för vad som helst annat så låter det bara löjligt?

varför det? OM jag säger att jag såg en Bentley igår men jag tog inget foto. Är det löjligt?
Citera
2014-05-01, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Men det är inget bevis.

Tänk dig att du sitter i en rättegång och du är anklagad för att ha kört på en annan bil. Du säger att det det starkaste beviset jag känner till för detta är min egen upplevelse av att jag inte körde på bilen.

Du nämner också att du vet att de inte är ett bevis. Men då var det väl inget svar på trådens enda fråga?

Varför är det inget bevis? Det är inte ett intersubjektivt bevis, precis som mitt minne av att jag hade det tråkigt igår ensam hemma. Men det är ändå ett bevis.
Citera
2014-05-01, 12:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Vi pratar om en gud, en form av skapare av något som uppkommit. Varför ska måste man bevisa att det finns en skapare för att tro på den möjligheten?

Vi har enats om att möjligheten finns, eller hur? Inte heller jag känner till någon ateist som påstår sig veta att möjligheten inte finns.
MEN precis som Sepiritz precis sade så handlar det om sannolikheter och gudshypotesen saknar belägg för att framstå som en övertygande sådan. Du har själv inte presenterat något bra belägg mer än ett skolboksexempel på argument from ignorance.
Citera
2014-05-01, 12:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
varför det? OM jag säger att jag såg en Bentley igår men jag tog inget foto. Är det löjligt?

OM jag säger att jag såg en UFO igår men jag tog inget foto. Är det löjligt?

Extra ordinary claims demands extra ordinary evidence, finns det något som heter.
Citera
2014-05-01, 12:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Hur vet du att sannolikheten att Gud finns är otroligt låg? Antingen så finns det en Gud eller så finns det ingen, då förmodar jag att sannolikheten är 50/50?

För att det saknas belägg och bevis för något annat än att den skall bedömmas vara låg.

Byt ut gud mot "UFO", "Troll" eller "Älvor" i ditt egna resonemang så förstår du.
Citera
2014-05-01, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Varför är det inget bevis? Det är inte ett intersubjektivt bevis, precis som mitt minne av att jag hade det tråkigt igår ensam hemma. Men det är ändå ett bevis.

Subjektiva bevis kan vara bevis för subjektet, även om många sätter lite för stor tilltro till sin hjärna som är väldigt lättlurad.
Dock så delar vi denna värld med andra och då måste vi enas om vad som är objektivt sant och vilka verktyg vi skall ta till för att avgöra detta. Då räcker inte subjektiva upplevelser särskilt långt i detta fall.
Citera
2014-05-01, 12:33
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jo, men en våg på sjön förorsakad av en båt fortplantar sig och kan ses även av dom som inte såg båten.

Vi vet hur svallvågor uppstår, och många har sett dem uppstå. Vi kan mäta hur svallvågor uppstår. Kan samma sak sägas för gudar? Har någon någonsin observerat en gud? Har någon någonsin observerat en båt? Det finns en väsentlig skillnad.
Citera
2014-05-01, 12:36
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1

Antingen finns osynliga rosa enhörningar som inte har materiella kroppar, eller så finns de inte. Alltså är sannolikheten att de existerar 50/50. Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in