2014-04-30, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Detta då som en egenskap du på intet vis kan styrka antar jag?
Har du bevis för att han existerar då? Isåfall kan du nog svara på hur gammal gud e
Citera
2014-04-30, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Det starkaste beviset jag känner till för Guds existens är min egen upplevelse av Honom. Det är inte ett bevis jag kan delge till andra, men det finns ändå.
Men det är inget bevis.

Tänk dig att du sitter i en rättegång och du är anklagad för att ha kört på en annan bil. Du säger att det det starkaste beviset jag känner till för detta är min egen upplevelse av att jag inte körde på bilen.

Du nämner också att du vet att de inte är ett bevis. Men då var det väl inget svar på trådens enda fråga?
Citera
2014-04-30, 11:31
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Detta då som en egenskap du på intet vis kan styrka antar jag?

Att något som saknar en början (om det existerar) kan man givetvis inte bevisa vetenskapligt.

Men jag antar att vi var överens om att en evig existens är mer rimlig än en existens som ploppade fram från ingenstans?

De flesta som jag har diskuterat med accepterar att det existerar en evig existens. Vissa menar att den eviga existensen är Gud och vissa menar att det är universum. Vilket man väljer upp till var och en. Det är en smaksak.
Citera
2014-04-30, 11:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Att något som saknar en början (om det existerar) kan man givetvis inte bevisa vetenskapligt.

Men jag antar att vi var överens om att en evig existens är mer rimlig än en existens som ploppade fram från ingenstans?
Grader av orimlighet anger inte att den mindre orimliga saken är den troliga. Vi måste inte välja ett svar, det blir en falsk dikotomi om du anser att detta är de enda två sakerna man kan välja på.

Citat:
De flesta som jag har diskuterat med accepterar att det existerar en evig existens. Vissa menar att den eviga existensen är Gud och vissa menar att det är universum. Vilket man väljer upp till var och en. Det är en smaksak.
Som sagt, jag ställer inte upp på en falsk dikotomi.
Citera
2014-04-30, 12:29
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Hur gammal är någon som inte har en början?

Hur väljer man tidpunkten att skapa något om man inte har någon tidsreferens?
Citera
2014-04-30, 12:42
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Grader av orimlighet anger inte att den mindre orimliga saken är den troliga. Vi måste inte välja ett svar, det blir en falsk dikotomi om du anser att detta är de enda två sakerna man kan välja på.

Som sagt, jag ställer inte upp på en falsk dikotomi.

Att något inte har ploppat upp från ingenstans eller att något har ploppat från ingenstans är en sann dikotomi. Nu vet vi inte vilket alternativ som är den rätta eftersom vi inte har några vetenskapliga belägg.

Om vi antar att den första är sann, så innebär det att någonting har funnits för evigt. Om den andra är sann så innebär det att någonting har börjat existera utan orsak.

Jag skulle nog säga att de flesta skulle inte acceptera att saker och ting bara ploppar upp från ingenstans utan orsak. Förnuftet och logiken säger att det första alternativet bör vara sant. Men det är ingen som vet.
Senast redigerad av kunskap1 2014-04-30 kl. 12:45.
Citera
2014-04-30, 12:44
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Hur väljer man tidpunkten att skapa något om man inte har någon tidsreferens?
Ingen har påstått att skaparen inte har någon tidsreferens. Han har bara ingen början.
Citera
2014-04-30, 12:55
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ingen har påstått att skaparen inte har någon tidsreferens. Han har bara ingen början.

Vänligen förklara hur man får en tidsuppfattning om man inte har någon början och dessutom befinner sig i inte bara ett stort tomrum, utan ett oändligt stort tomrum.
Citera
2014-04-30, 12:58
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Jag skulle nog säga att de flesta skulle inte acceptera att saker och ting bara ploppar upp från ingenstans utan orsak. Förnuftet och logiken säger att det första alternativet bör vara sant. Men det är ingen som vet.

Vi vet inte - alltså gud. Suck.
Citera
2014-04-30, 13:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att något inte har ploppat upp från ingenstans eller att något har ploppat från ingenstans är en sann dikotomi.

Det är en falsk dikotomi. "Vet inte" är en möjlighet.

Citat:
Nu vet vi inte vilket alternativ som är den rätta eftersom vi inte har några vetenskapliga belägg.

Om vi antar att den första är sann, så innebär det att någonting har funnits för evigt. Om den andra är sann så innebär det att någonting har börjat existera utan orsak.

Alltså 50/50. ALLTFÖR låg sannolikhet för att tas allvarligt; vi kunne lika gärna singla slant.

Citat:

Du har redan tidigare ... utan framgång ..... trasslat dig seriöst in i långsökta försök på att introducera kausalitet, där kausalitet med stor sannolikhet inte finns. Varför börjar du från ruta étt igen? Dåligt minne, papegoje-rutiner med missions-manual uppläsning eller ny information?
Citera
2014-04-30, 13:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Det starkaste beviset jag känner till för Guds existens är min egen upplevelse av Honom. Det är inte ett bevis jag kan delge till andra, men det finns ändå.

Du användar ordet "bevis" på ett annat sätt än det vanliga.
Citera
2014-04-30, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du användar ordet "bevis" på ett annat sätt än det vanliga.

Bogo, du är dig lik. På paranormalforumet försökte jag tala om för dig att läkare tror på patienter som kommer med subjektiva klagomål om hur de upplever sitt hälsotillstånd. De drar inte med sig tre vittnen för att backa upp vad de säger. Läkaren tror dem på deras ord.

Så är det för troende. Det är subjektivt.

Du släpar omkring med dina grammatiska och terminologiska kravallstaket i varenda diskussion och skulle kanske komma längre om du äntligen kunde spotta ut vad det är du vill, vad du vill veta, och vad det är som stör dig, i en separat tråd.

Säg inte att jag skall söka genom dina 22 000 inlägg, det är ett Herkulesjobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in