2014-04-25, 13:47
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoW
Starkaste beviset på att Gud "finns" är väl Bibeln, och när jag menar finns så menar jag som en karaktär i en bok.

Sen bör kanske TS definiera vad han/hon menar med finns.

Stålmannen och pippi långstrump kan du också läsa om i böcker, det gör inte att dom "finns" mer än gud. Alla 3 är påhitt och finns inte egentligen
Citera
2014-04-25, 13:47
Medlem
1000_yard_stares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Vad är det starkaste beviset för att gud finns?

Svaret är enkelt: det finns inga starka bevis. Det finns inga bevis för guds existens överhuvudtaget.
Citera
2014-04-25, 15:20
Medlem
naknaindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1000_yard_stare
Svaret är enkelt: det finns inga starka bevis. Det finns inga bevis för guds existens överhuvudtaget.
Bra summerat, men viktigt att säga är att bara för att man erkänner att det inte finns några vetenskapliga bevis för gud behöver det inte betyda att man är anti-religion eller säger att det är omöjligt att en gud existerar - det finns personer som säger så och de tycker jag är lika barnsliga som de som menar att gud måste finnas.
Citera
2014-04-27, 11:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusam
Det finns också många fall där barn minns tidigare liv. Ian Stevenson forskade mycket i detta och studerade många fall. Han var ingen religiös fanatiker. Detta ignoreras såklart av vetenskapen eftersom det säger helt emot deras teorier.

Nu har inte detta direkt med Gud att göra,

Helt korrekt, det har inget med 'gud' att göra.....

Citat:
men det visar lite på att den moderna vetenskapen inte är så sanningssökande som de vill framstå som.

... du passar bara på ett försöka att kryphålssöka i vetenskapen för möjligen att kunne skapa utrymme för dina egna spekulativa postulat (vilket är en helt meningslös aktivitet).
Citera
2014-04-27, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findusam
Du säger att ingen sett Gud, men du talar för dig själv. Du vet inte om någon sett Gud eller ej. Sen är Gud inte något mätbart objekt som kan ses med våra fysiska ögon.

Hur vet du att gud är det?
Citera
2014-04-27, 12:36
Medlem
Duramaters avatar
Bevisen för gud är lika starka som bevisen för zeus, apollo, poseidon och tomten.
Citera
2014-04-27, 12:54
Medlem
dcafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Bevisen för gud är lika starka som bevisen för zeus, apollo, poseidon och tomten.

Tomten finns i allra högsta grad. Vad skulle annars huset stå på?
Citera
2014-04-30, 10:17
Medlem
En enkel fråga bara..

Hur gammal är gud?
Citera
2014-04-30, 10:27
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
En enkel fråga bara..

Hur gammal är gud?
Hur gammal är någon som inte har en början?
Citera
2014-04-30, 10:34
Medlem
Det starkaste beviset jag känner till för Guds existens är min egen upplevelse av Honom. Det är inte ett bevis jag kan delge till andra, men det finns ändå.
Citera
2014-04-30, 10:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Hur gammal är någon som inte har en början?

Detta då som en egenskap du på intet vis kan styrka antar jag?
Citera
2014-04-30, 10:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Det starkaste beviset jag känner till för Guds existens är min egen upplevelse av Honom. Det är inte ett bevis jag kan delge till andra, men det finns ändå.

Visst inser du att om man använder det argumentet för vad som helst annat så låter det bara löjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in