2014-04-30, 23:06
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Det är så enkelt att det inte finns någon logisk förklaring till allting, varför kan inte saker bara vara ?

Det är som att fråga, mitt rum blir smutsigt, vad är meningen med det? Vill Gud att rummet ska bli smutsigt eller varför skulle det annars bli det? Saker och ting bara ÄR och BLIR, Gud är inte svaret på allt

Kan inte gud bara vara? Och så var det här med logik igen (uppenbarligen tycker du att det är mindre logiskt att saker finns av en anledning än att de inte gör det).

Nej, det är det verkligen inte. Förklaringen är nog att du smutsat ner ditt rum.

När vi pratar om saker som universum, natur, uppkomst till liv och tillstånd så behöver man väl för helvete inte idiotförklara folk som tror att allt inte "bara är".
Citera
2014-04-30, 23:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jag har inte sagt att jag har rätt i sak.
Min utgångspunkt är att ateister tror sig veta stensäkert vad som kan och inte kan finnas.
Detta belägger man med en sannolikhetslogik som inte kan styrkas.

Om du öppnar för den möjligheten har du ju i princip redan accepterat gudskonceptet.
Om något är bestående - som universum - och detta bestående tillstånd gett upphov till allt vi känner till idag, är ju universum som tillstånd också en slags en skapare och därmed en övermakt.

Då anländer vi till följande.
Du ser universum som skaparen och livet dess skapelse.
Jag ser gud som skaparen, och universum och livet dess skapelse.
Grattis, du är inte ateist längre.

Är man en riktig ateist tror man egentligen inte på en övermakt överhuvudtaget, mer än att allt bara är. I denna övertygelse förkastar man därmed möjligheten för en skapare. Det är ju det jag kritiserar.

Om allt bara är finns det heller ingen djupare mening med varför allt bara är, mer än att allt måste vara så för att allt ska vara som det ska. Därmed frågar jag mig vad som är logiskt och ologiskt.

Jag kritiserar ateistens förklaringsmodell eftersom den saknar belägg för att kunna förkasta andra möjligheter (vilket ateism handlar mycket om idag).

Det finns ingen vetenskaplig förklaringsmodell som är stark nog för att göra detta.

Många ateister lider av urskiljningssvårigheter för vad vetenskap och ateism faktiskt säger.

Man behöver inte bevisa en skapares existens för att den ska existera.
Det är inget konstigt att tro på en skapare för en uppkomst som ännu inte kunnat förklaras fullt ut.
Det är minst lika konstigt att förkasta möjligheten när man omöjligen kan veta det.

Och du, jag står inte i skuld till dig. Jag behöver inte BEVISA att gud existerar, om du inte kan BEVISA att möjligheten inte finns. Varför måste jag bevisa något jag tror på? Kan ateisten bevisa sin egen tro om att en skapare inte finns? Well then.
Nu gör du en halmdocka och tillskriver ateism egenskaper som ateism inte har och sedan kritiserar du detta.
Ateism har inga egna förklaringsmodeler utan det handlar bara om att förkastar de gudshypoteser som lagts fram.

Ateisten kan mycket väl vara öppen för ideen att en gud kan finnas bara att denne ännu saknar bevis för att UTGÅ ifrån att en gud finns.
Citera
2014-04-30, 23:20
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Jag har inte sagt att jag har rätt i sak.
Min utgångspunkt är att ateister tror sig veta stensäkert vad som kan och inte kan finnas.

Och det är där, i din utgångspunkt, som du har fel. Inga ateister (eller övriga skeptiker) jag stött på tror sig veta stensäkert vad som kan och inte kan finnas. Thanks for playing, please try again.
Citera
2014-04-30, 23:32
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Kan inte gud bara vara? Och så var det här med logik igen (uppenbarligen tycker du att det är mindre logiskt att saker finns av en anledning än att de inte gör det).

Nej, det är det verkligen inte. Förklaringen är nog att du smutsat ner ditt rum.

När vi pratar om saker som universum, natur, uppkomst till liv och tillstånd så behöver man väl för helvete inte idiotförklara folk som tror att allt inte "bara är".

Jorå jag föredrar att vissa saker "bara är" i väntan på en vettig förklaring som i dagsläget ej existerar tyvärr
Citera
2014-04-30, 23:50
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Nu gör du en halmdocka och tillskriver ateism egenskaper som ateism inte har och sedan kritiserar du detta.
Ateism har inga egna förklaringsmodeler utan det handlar bara om att förkastar de gudshypoteser som lagts fram.

Ateisten kan mycket väl vara öppen för ideen att en gud kan finnas bara att denne ännu saknar bevis för att UTGÅ ifrån att en gud finns.

Skärp till dig duktigt nu. Hur många av dagens ateister är öppna för det?
Tvärtom utgår rörelsen från att möjligheten inte finns, därav förnekelsen av gud som koncept.

Det är liksom det som ateisterna i huvudsak argumenterar för, att gud inte finns, inte bara tillgängliga gudshypoteser förankrade i religion.

Men ja, ateisten KAN vara öppen för idén, men det ingår inte i ateistens allmänna uppfattning.
Citera
2014-04-30, 23:51
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Jorå jag föredrar att vissa saker "bara är" i väntan på en vettig förklaring som i dagsläget ej existerar tyvärr

Jag väntar fortfarande på en vettig förklaring till att saker "bara är".
Citera
2014-05-01, 00:01
Medlem
Citat:
Vad är logiskt?

Är det mer logiskt att allt omkring dig skapats av ingen som helst anledning?

Att en smäll har orsakat de mesta, är mer logiskt. Och det är bevisat att big bang hände. Redan där är de där med att gud skapade jorden, motbevisat.
Senast redigerad av hejsfittan 2014-05-01 kl. 00:03.
Citera
2014-05-01, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Ok. Jag ska försöka vara tydligare.

Du säger att samhället suger. Varför?
Allt samhället är grundat på, är pengar
Citera
2014-05-01, 07:04
Avslutad
Citat:
Tvärtom utgår rörelsen från att möjligheten inte finns, därav förnekelsen av gud som koncept.

Det är liksom det som ateisterna i huvudsak argumenterar för, att gud inte finns, inte bara tillgängliga gudshypoteser förankrade i religion.

Men ja, ateisten KAN vara öppen för idén, men det ingår inte i ateistens allmänna uppfattning.
Ateistens inställning till gud är ganska lik din inställning till enhörningar. Skillnaden är bara det att vi inte har ett ord för de som tror på att enhörningar finns och därför inte heller ett ord på de som inte tror. Man utgår inte heller här ifrån att enhörningar finns tills dess att motsatsen är bevisad.

Du har uppenbarligen ingen koll på vad ateism handlar om.
Citera
2014-05-01, 09:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det borde vara ganska lätt att enas om att det varken går att bevisa att Gud finns eller att Gud inte finns. Men, nej då! Sida upp och sida ned med hugg-sablar! Det borde vara åldersgräns på kurser i argumentationsanalys.

Men -DaRude- har rätt i sak: det är inte mer logiskt eller förnuftigt att vår värld INTE ÄR skapad än att den ÄR skapad. Man tror det man vill och kan tro.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2014-05-01 kl. 09:59.
Citera
2014-05-01, 10:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag väntar fortfarande på en vettig förklaring till att saker "bara är".

Det gör även vi ateister. Vi hoppar bara inte till slutsatser baserade på myt och fantasi. Vi vill ha något objektivt och konkret, inte hörsägen.
Citera
2014-05-01, 10:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Jag känner inte till någon ateist som utgår ifrån att möjligheten inte finns. Däremot handlar det om sannolikheter och sannolikheten att någon Gud finns är otroligt låg och därför utgår man ifrån positionen att ingen Gud finns. Speciellt inte en Gud som påstås vara här och verka bland oss. Då minskar ju sannolikheten drastiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in